یک مقام دانشگاهي تاجيك:

اگر ايران نبود ، "تاجيكستان به" افغانستان تبديل مي‌شد

رييس دانشكده زبان و ادبيات دانشگاه تربيت معلم "تاجيكستان" با اشاره به نقش ايران در استقرار صلح و ثبات در "تاجيكستان" گفت: اگر نقش كليدي و مهم اين كشور دوست و شريك استراتژي نبود، "تاجيكستان" امروز وضعيتي به مراتب بدتر از افغانستان داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،"بايمراد شريف اف" رييس دانشكده زبان و ادبيات دانشگاه تربيت معلم "تاجيكستان" گفت: در كنار ايران، روسيه نيز نقش مهمي براي استقلال "تاجيكستان" ايفا كرد و در مجموع اين دو كشور باعث كنار هم آمدن گروه‌هاي متخاصم، پذيرش صلح و درنتيجه وحدت ملي "تاجيكستان" در ۲۷ ژوئن ۱۹۹۷ شدند.
 
وي با يادآوري خاطرات جنگ‌هاي داخلي "تاجيكستان" در سالهاي ۱۹۹۲ تا ۹۷ گفت: اين دو كشور از سال ۱۹۹۳ براي استقرار صلح در "تاجيكستان" زمينه برگزاري مذاكرات گروه‌هاي متخاصم تاجيك را در تهران و مسكو فراهم كردند.
 
شريف اف تصريح كرد: سپس با تلاش‌هاي ديپلماتيك ايران و روسيه در تاريخ ۲۷ ژوئن سال ۱۹۹۷ در شهر مسكو توافقنامه صلح بين گروه‌هاي متخاصم "تاجيكستان" در حضور نمايندگان سازمان ملل متحد، سازمان امنيت و همكاري اروپا و كشورهاي پاكستان، قرقيزستان، قزاقستان، قرقيزستان و افغانستان به امضا رسيد.
 
وي تصريح كرد: ايران و روسيه اولين كشورهايي بودند كه از استقلال "تاجيكستان" حمايت و پشتيباني و انبوه كمك‌هاي مالي خود را به مردم جنگ‌زده اهدا كردند.
 
اين استاد دانشگاه ملي "تاجيكستان" گفت: امضاي اين سند، به اتحاد مناطق مختلف "تاجيكستان" منجر و يك دولت واحد در منطقه آسياي ميانه پايه‌گذاري شد و در اين ۱۶ سال كشور به موقعيت تثبيت شده‌اي رسيد و كارهايي كه در اين مدت براي توسعه و پايداري كشور انجام شد، در دوران سلطه ۷۴ ساله نظام كمونيستي در كشور انجام نشده بود.
 
اين استاد داتشگاه گفت: در اين مدت بزرگترين پروژه‌ها از جمله تونل‌هاي استقلال، شر ـ شر ، چارمغزك ، شهرستان ، نيروگاه‌هاي سنگتوده۱ ، سنگتوده ۲ ، راه آهن قرغانتپه ـ كولاب و شاهراه دوشنبه ـ كولاب ـ دوراز ـ خاروغ در "تاجيكستان" مورد بهره برداري قرار گرفت.
 
وي افزود: همچنين "تاجيكستان" در بخش كشاورزي به پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي دست يافت، بطوري كه فقط در سال گذشته ۴۵۰ هزار تن پنبه و يك ميليون گندم در كشور توليد شد.
 
شريف اف گفت: قبل از استقلال "تاجيكستان" تنها هشت دانشگاه در كشور فعاليت داشت اما در حال حاضر ۳۰ دانشگاه در شهرها و نواحي مختلف با ۲۵۰ هزار دانشجو فعال است.
 
وي افزود: صدها ورزشكار تاجيك در ميادين بين المللي شركت كرده و افتخار مي آفرينند.
 
وي گفت: دراين مدت افزون بر يك‌هزار مدرسه جديد در كشور ساخته شده است كه در مجموع افزون بر يك ميليون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در مقاطع تحصيلي مختلف در اين مدارس مشغول به تحصيلند.
 
اين استاد دانشگاه گفت: در طول ۱۶ سال وحدت ملي "تاجيكستان" ۱۸۰ كشور جهان "تاجيكستان" را به عنوان يك دولت مستقل به رسميت شناختتند و روابط ديپلماتيك برقرار كرده اند. 

رئيس دانشكده زبان و ادبيان دانشگاه تربيت معلم "تاجيكستان" گفت : همه اين پيشرفت‌ها ثمره صلح و ثبات در كشور ماست.
 
شريف اف تصريح كرد: اين همه پيشرفت روزافزون ما درحالي است كه در دوران شوروي سابق نظام سلطه به مردم فقط مانند يك سرباز توجه مي‌كرد.
 
وي گفت: تجليل از روز وحدت ملي براي ملت "تاجيك" ضروري است ، زيرا اين پديده مطلوب در تقويت ملت و خودشناسي مردم و توسعه و استقلال كشور فارسي زبان "تاجيكستان" بسيار حائز اهميت است.
 
رئيس دانشكده زبان و ادبيات دانشگاه تربيت معلم "تاجيكستان" گفت: ۲۷ ژوئن به عنوان روز وحدت ملي و صلح "تاجيكستان" تجريه مهم كشور ما در صلح آفريني را به رخ جهانيان مي‌كشاند.
 
شريف اف افزود: ما با تجربه موفق صلح، سالهاست كه در آشتي و رفاه و توسعه بسر مي‌بريم اما در كشور همسايه ما افغانستان طي ۳۰ سال است كه جنگ شهروندي ادامه دارد و تاكنون جناح‌هاي متخاصم آن به توافق نرسيده‌اند.
 
وي گفت: امروز بر همه ما تاجيكيان لازم است كه وطن عزير خود را از هر گونه پديده نامطلوب حفظ، و براي حمايت از خاك و مرزهاي آن كوتاهي و دريغ نكنيم.
 
شریف اف ادامه داد: بعد از فروپاشي شوروي سابق در سال ۱۹۹۱ ، جمهوري‌هاي اين كشور از جمله "تاجيكستان" به استقلال رسيدند، گروه‌هاي مختلف اين كشور آن زمان براي به دست گرفتن قدرت دست به شورش زدند و جنگ‌هاي داخلي و شهروندي پنج سال در اين كشور ادامه داشت تا اينكه با ميانجي‌گري دو كشور ايران و روسيه و نظارت سازمان‌هاي بين‌المللي و چند كشور ديگر ، گروه‌هاي متخاصم "تاجيكستان" در ۲۷ ژوئن ۱۹۹۷ توافقنامه صلح را امضا كردند.
 
اين روز در تقويم "تاجيكستان" به عنوان روز وحدت ملي نام‌گذاري و تعطيل رسمي اعلام شده‌ است.
 
بر اثر جنگ‌هاي داخلي "تاجيكستان طي سال‌هاي ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ افزون بر يك ميليون شهروند تاجيك آواره ، ۱۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و ۵۰ هزار كودك بي‌سرپرست و صدها هزار خانه تخريب شدند که در مجموع تاجيكستان از اين جنگ افزون بر ۱۰ ميليارد دلار خسارت ديد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار