کارشناس تاجیک:

انتخابات ریاست جمهوری ایران تأثیر مستقیمی بر رشد "تاجیکستان" دارد

يک کارشناس تاجیک تأکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری ایران تأثیر مستقیمی بر روند رشد اقتصادی "تاجیکستان" خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "رشید غنی‌عبدالله" کارشناس مسائل سیاسی تاجیک تأکید کرد: تقریبا در دهه اخیر هر رویداد جدی ایران مانند روسیه در روند رشد "تاجیکستان" تأثیرگذار بوده و اکنون نیز رویداد مهمی مانند انتخابات ریاست جمهوری بر روند رشد "تاجیکستان" تأثیر مستقیم خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: امروزه ایران تنها کشوری است که در عملی کردن طرح‌های استراتژیک "تاجیکستان" در ساخت نیروگاه‌های برق آبی سهم بسیاری دارد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی "تاجیکستان" تصريح کرد: ایران برخلاف شرکای استراتژیک قدیم و جدید "تاجیکستان" به وعده‌های خود در طرح‌های سنگتوده 2 و عملی کردن طرح‌های دیگر از جمله بر روی رود "زرافشان" پایبند خواهد بود.
 
غنی عبدالله با اشاره به مسدود شدن راه‌آهن "تاجیکستان" از سوی ازبکستان در سال 2010 و تلاش دوشنبه برای حل این مشکل از طریق جامعه بین‌المللی، ایران را تنها کشوری دانست که برای "تاجیکستان" اقدامات مفیدی انجام داده است.
 
وی با بیان روابط حسنه دوشنبه و تهران در مدت استقلال "تاجیکستان"، تصريح کرد: این روابط حسنه باید ادامه یابد.  
 
غنی عبدالله با انتقاد از اینکه کشورش از ظرفیت‌های همکاری دوجانبه با ایران بویژه در بخش‌های علمی، فناوری و اقتصاد آنگونه که باید و شاید استفاده نمی‌کند، افزود: ما ابتدا از کشورهای دیگر تقاضا می‌کنیم و وقتی از سوی آنها ناامید شدیم به طرف ایران متمایل می‌شویم.
 
این کارشناس تاجیک مسیر سودآوری متقابل مناسبات 2 کشور را، اصلاح ساختارها و مؤسسات ذیربط از جمله در نمایندگی‌های آنها در قلمرو یکدیگر بیان کرد.  
 
وی با انتقاد از اینکه متأسفانه همان ساختارهایی که حدود 20 سال پیش ایجاد شده بودند، اکنون نیز در همان چهارچوب پیشین فعالیت می‌کنند، افزود: اکنون ضرورت رشد همه‌جانبه کشور ایجاب می‌کند که توجه این مؤسسات بیشتر به عملی‌کردن روابط بین مؤسسات علمی، علوم پایه و دانشگاه‌های فنی و امثال آن معطوف شود.
 
 غنی عبدالله در پايان خاطرنشان کرد: امکانات فراواني براي  همکاری‌های 2 کشور ایران و "تاجیکستان" در زمینه‌های علوم پایه، فیزیک، شیمی، ریاضی، نرم افزار، ساخت تونل، نیروگاه و بخش‌های دیگر وجود دارد که استفاده از این ظرفیت‌ها لازم است.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار