پس از پیشنهاد حذف کلمه اسلامی از حزب نهضت اسلامی "تاجیکستان"؛

حزب نهضت اسلامی خواستار دفاع همه‌جانبه رئیس‌جمهور "تاجیکستان" از حقوق این حزب شد

پس از حملات شدید علیه حزب نهضت اسلامی "تاجیکستان" در نشست "امامعلی رحمان" با روحانیون این کشور، معاون حزب نهضت اسلامی "تاجیکستان" تأکید کرد: رئیس‌جمهور باید از حقوق حزب نهضت اسلامی دفاع کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "سعید عمر حسینی" معاون حزب نهضت اسلامی "تاجیکستان" در مصاحبه با خبرگزاری "آسیا پلوس" اظهار داشت که رئیس جمهور باید از حقوق حزب نهضت اسلامی دفاع کند.
 
وی در این مصاحبه گفت: در ملاقات "امامعلی رحمان" رئیس جمهور "تاجیکستان" در جمع روحانیون "تاجیکستان"، نسبت به "حزب نهضت اسلامی" اتهامات و حملات شدیدی انجام شد که رئیس جمهور باید از حقوق این حزب دفاع کند زیرا براساس ماده 28 قانون اساسی این حزب یک حزب قانونی اعلام شده است.
 
در نشست "امامعلی رحمان" با روحانیون این کشور برخی از حاضرین پیشنهاد داده بودند که باید کلمه اسلام از "حزب نهضت اسلامی" برداشته شود و ایجاد، لغو و یا نامگذاری حزب و جنبش سیاسی امتیاز و حق بنیان‌گذاران این حزب است.
 
وی گفت: از 15 نفر امامان خطیب در سخنرانی خود پنج نفر این پیشنهاد را دادند که مورد تشویق و تأیید حاضرین در جلسه قرار گرفت.
 
آنان معتقد بودند که یک حزب سیاسی فقط باید در زمینه سیاسی فعالیت کند و مذهب را با سیاست بی‌ارتباط عنوان کرده‌اند.
 
پس از سخنرانی 2 امام خطیب، "امامعلی رحمان" در سخنرانی نفر سوم گفت: این مسئله باید توسط متخصصین و کارشناسان بررسی شود.
 
صاحب‌نظران و کارشناسان مسائل سیاسی و دینی معتقدند که نظام سیاسی "تاجیکستان" را نمی‌توان بدون حضور "حزب نهضت اسلامی" تصور کرد.
 
آنان اعتقاد دارند که نقش این حزب در حفظ ثبات و امنیت سیاسی و فرهنگی "تاجیکستان" در بیش از یک دهه گذشته چشم‌گیر بوده و فعالیت آن به صورت قانونی موجب شفاف و متعادل شدن اقدامات اسلام سیاسی و کاهش افراط‌گرایی شده است.
 
فعالیت "حزب نهضت اسلامی" حدود 3 دهه به شکل زیرزمینی بود و در سال 1991 در آستانه فروپاشی شوروی آشکارا و به طور قانونی اجازه فعالیت یافت، ولی 2 سال بعد یعنی در سال 1993 دادگاه عالی این کشور، فعالیت "حزب نهضت اسلامی" را ممنوع اعلام کرد.
 
پس از مصالحه ملی دولت و مخالفین سابق "تاجیک" در سال 1997، این حزب بار دیگر به طور رسمی شروع به کار کرد و در کوتاه‌مدت به حزبی مهم و تاثیرگذار در این کشور تبدیل شد.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس
برچسب ها: تاجیکستان ، حزب ، نهضت ، اسلامی ، حقوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار