در مراسمی صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب "گنجینه جاودان تاجیکان" با حضور وزرای خارجه ایران و تاجیکستان

مراسم رونمايي از کتاب گنجينه تاريخ و فرهنگ تاجيکان با حضور وزراي خارجه ايران و تاجيکستان و جمعي از انديشمندان و متفکران در مرکز آموزش و پژوهش هاي بين المللي دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، مراسم رونمايي از کتاب گنجينه تاريخ و فرهنگ تاجيکان بعدازظهر امروز(چهارشنبه) با حضور علي اکبر صالحي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و همراه خان ظريفي وزير خارجه تاجيکستان برگزار شد.

صالحی در ابتدای این نشست گفت: آنچه که به عنوان تمدن ايران در جهان شناخته شده مجموع ادبيات، هنر، آيين و رسوم و علايق مشترک و ملل ايراني تبار و مردمان ساکن در ايران قدیم يعني افغانستان، تاجيکستان، ملل آسياي مرکزي و بخشي از هند و نقاطي از چين است.


وزير امور خارجه ايران اظهار داشت: تاجيکستان پس از آنکه از انحصار شوروي درآمد با سعي و مجاهدت اساتید ادبيات جديد تاجيکی يعني استاد عيني و لاهوتي به رسميت شناخته شد اما براي جامعه جهاني ناشناخته باقي ماند.

وي ادامه داد: تاجيکستان پس از استقلال از شوروي با درايت اصحاب انديشه و تفکر به ويژه امام علي رحمان نه به عنوان کشوری نوپا بلکه بعنوان ملتي بزرگ که از زمان ساسانيان پشتوانه دارد ، شناخته شد و کتاب پيش رو که تاليف آقاي ظريفي، دانشمند و سياست مدار تاجيک است گواهي براين مدعاست و ترجمه آن به زبان هاي فارسي، آلماني و روسي نشان از تاثير اين کتاب دارد.

وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه برگردان اين کتاب به فارسي در راستاي توافق صورت گرفته در جهت پاسداشت مفاخر مشترک است، افزود: براساس توافق صورت گرفته انتشار اين کتاب به خط فارسي در شهر دوشنبه به سفارت ايران محول شد و علي اصغر شعردوست سفير ايران که تا کنون دهها کتاب به زبان هاي مختلف منتشر کرده است، با علاقمندي بسيار نشر اين کتاب فاخر را در اولويت کاري خود قرار داده و در مدت زمان کمي اين کتاب منقش و آراسته شد.

صالحي بيان داشت: وزير امور خارجه تاجيکستان با بخش بندي کتاب در باب هاي مختلف و با نشان دادن هنر مينياتور، سفالگري، نقاشي معاصر تاجيک، هنرهاي گچ و شيشه، لباس ملي و ... به آراستن تصاوير منحصر در شرح اين هنرها تاليف اين کتاب را به سرانجام رسانده است.

وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه همراهان ظريفي در مقدمه اين کتاب اعلام کرده است که تاليف اين کتاب حاصل 20 سال تلاش و کوشش بوده است، اظهار داشت: دستاورد ملت تاجيکستان، دستاورد ملت ايران بوده چرا که دو ملت اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیاری با یکدیگر دارند و این کتاب هدیه‌ای از فرهنگ‌سازان تاجیک به فرهنگ‌دوستان جهان است.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس‌جمهوری تاجیکستان فرمودند؛‌ایران و تاجیکستان کشورهای خویشاوند هستند و زبان فارسی از انفال است که باید پاس داشته شود.

همچنین در ادامه این مراسم همراه خان ظریفی وزیر خارجه تاجیکستان ضمن قدردانی از وزیر خارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورمان گفت: ما هیچ وقت خود را جدا از مردم ایران نمی‌دانیم،‌ تمدن ما در این کشور است،‌ فرهنگ تاجیکستان از عمق چندین هزار ساله سرچشمه می‌گیرد.

وی تصریح کرد: امروز نه تنها تاجیک‌ها و ایرانی‌ها بلکه تمام دنیا به ابوالقاسم فردوسی، حافظ و بلعمی افتخار می‌کنند؛ برای هر خواننده خواندن این کتاب درک فرهنگ تاجیکستان است.

وزیر خارجه تاجیکستان ادامه داد:‌ خوشحال هستم که امروز این کتاب در دست مردم ایران است زیرا ایرانی‌ها و تاجیک ها دارای مشترکات فرهنگی و تاریخی هستند.

همراه خان ظریفی افزود: ایران برای ما کشوری است که از نظر دین، تاریخ و فرهنگ شبیه ماست،‌وقتی به ایران سفر می‌کنم احساس خارجی بودن نمی‌کنم؛ وقتی به شهرهای شیراز،‌اصفهان و مشهد می‌رویم فکر می‌کنم در شهرهای تاجیکستان هستم.

وی ادامه داد: از ایرانی‌های عزیز می‌خواهم هر وقت فرصت کردند به تاجیکستان سفر کنند.

شایان ذکر است در پایان این مراسم علی صالحی وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر خارجه تاجیکستان از کتاب گنجینه تاریخ و فرهنگ تاجیک‌ها رونمایی کردند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار