رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و نفت بیشترین همکاری را در تبدیل وضعیت ایثارگران داشته‌اند.

قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری اظهار کرد: 
حوزه ایثار و شهادت یک حوزه صنفی نیست، یک مسئولیت عمومی است، چه در امر ترویج، چه امر فرهنگ که همه دستگاه‌ها و همه عموم مردم در این حوزه، فعالیت دارند.

وی افزود:  این ۳ و نیم میلیون نفری که جامعه تحت پوشش بنیاد شهید هستند، انواع و اقسام نیاز‌ها دارند، در حوزه مسکن نیاز دارند، معیشت و اشتغال نیاز دارند و این کار‌ها دستگاه مسئول محوری در کشور دارد. متأسفانه همه اینها بسته بندی شده و در بنیاد شهید قرار داده شده بود و یک نوع استغناء سایر دستگاه‌ها داشتند و یا حتی می‌گفتند که یک متولی دارد و با بنیاد شهید در مورد خانواده شهداء به وظایف خودشان عمل نمی‌کردند و یک جا‌هایی هم با بنیاد شهید همکاری نداشتند به همین خاطر عمده قوانین حوزه ایثارگری اجرا نشده بود. در ابتدایی که من آمده بودم، ۱۹ درصد از قوانین ایثارگری کامل اجرا شده بود، عمده قوانین یا اجرا نشده بود و یا ناقص اجرا شده بود. 

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: الان نزدیک به ۳۵ درصد کامل اجرا شده است، بعضی از برآورد‌های ما می‌گوید تا ۵۰ درصد قوانین هم اجرا شده است، سایر قوانین هم بخشی اجرا شده است. یعنی ما الان تقریباً قانونی که اصلاً اجرا نشده باشد، نداریم و در جهت اجرای تمام قوانین حرکت کرده ایم.

وی افزود:  ماده ۷۴ قانون جامعه ایثارگران می گوید که باید همه دستگاه‌ها عمل به قانون را به بنیاد شهید گزارش بدهند و ما هم این گزارش را به رهبری و دولت ارائه می دهیم. در جشنواره شهید رجایی به دستگاه‌ها امتیاز می‌دهیم از منظر اینکه کدام دستگاه دارد قوانین ایثارگری را اجرا می‌کنند یا اجرا نمی‌کنند. یعنی نهادسازی کردیم برای این کار به همین خاطر شکل کار تغییر پیدا کرد؛ لذا این معجزات اتفاق افتاد، یکدفعه می‌بینید که نرخ بیکاری ما یک سقوط آزاد می‌کند و بسیار کم می‌شود، افزایش کمک‌های معیشتی ما چند برابر می‌شود، این اتفاقاتی که حاصل شد، ماحصل این تغییر رفتار ابتدا در خود بنیاد شهید و دولت بود نسبت به این خانواده‌ها و البته کاملاً هم ما هنوز یک سازمان راهبردی کامل نیستیم.

وی درباره نرخ بیکاری ایثارگران و مقایسه آن با دوره های پیشین گفت: ما یک سامانه کاریابی داشتیم آنجا براساس افرادی که در آن سامانه ثبت نام کرده بودند، نرخ محاسباتی ۱۹ و ۶ دهم درصد اعلام کرده بودند که فاقد هرگونه شغل هستند. خود این آمار خیلی آمار دقیقی نبود، بعلاوه برنامه ریزی که ما کردیم، یعنی هم شفاف کردن اطلاعات و هم برنامه ریزی که توسط دولت اتفاق افتاد. مثلاً ۳۳ هزار و ۶۲۹ نفر استخدام شدند در دولت در این ایام که فقط همین اخیر ما ۳۱ هزار فرزند شهید و جانباز ۷۰ درصد سهمیه استخدام برای آنها گرفتیم که نزدیک به ۲۴ هزار نفر در آزمون شرکت کردند،  از اینها ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در این آزمون قبول شدند و الان به زودی مشغول به کار می‌شوند. یا در بحث تبدیل وضعیت که ۲۱۹ هزار و ۸۲۵ نفر تبدیل وضعیت شدند. ما در جذب تسهیلات خوداشتغالی بیش از ۱۰۰ درصد عمل کرده ایم.

رئیس بنیاد شهید درباره تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران گفت:  این قانون دو سه سال قبل از شروع دولت سیزدهم مصوب شده بود. یعنی دوره‌ای بود که خودم مجلس بودم، یکی دو بار هم تکرار شد، تقریباً دولت قبل چیزی اجرا نکرده بود و خیلی محدود و کم اجرا شده بود. 

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: مقاومت دستگاه ها وجود داشت، یعنی دستگاه‌ها قانون را قبول نداشتند، نه دستگاه‌های دولتی و نه شرکت‌های خصولتی، هیچکدام قبول نداشتند. کار به تجمع و تحصن، دیوان شکایت و دیوان عدالت و کمیسیون ماده ۱۶ رسیده بود. آن سالی که من آمدم سال ۱۴۰۰ مثلاً ۳۰ و چند هزار شکایت فقط کمیسیون ماده ۱۶ ما داشت از این بچه‌هایی که می‌خواستند و درخواست تبدیل وضعیت داشتند و تبدیل وضعیت شان انجام نشده بود.

وی افزود:  منتها با دستوری که آقای رییس جمهور دادند و جلساتی که سازمان اداری استخدامی گذاشت و پیگیری‌های بسیار زیادی که توسط همکاران من در بنیاد شهید شد، مطالبه گری که مجلس انجام داد، بالاخره این سد شکسته شد و من با افتخار می‌توانم بگویم که الان فقط از جامعه هدف تحت پوشش بنیاد شهید، ۲۱۹ هزار و ۸۲۵ نفر تبدیل وضعیت شده اند.

قاضی زاده تاکید کرد:عدد دقیقی نداریم  چون آنهایی که باقی مانده اند در نهاد‌های دولتی یا نهاد‌های عمومی غیردولتی نیستند که آمار آن دراختیار ما باشد. ما حدس می‌زنیم تا ۳۰۰ هزار نفر تبدیل وضعیت شده باشند سایر نهاد‌ها مثل شهرداری ها، آمار‌های شهرداری‌ها دست ما نیست  و دراختیار سازمان اداری استخدامی نیستند. 

وی ادامه داد: به ترتیب آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و وزارت نفت بیشترین همکاری را داشته اند. مثلاً ۳۴ هزار نفر فقط تبدیل وضعیت در وزارت نفت داشتیم. بالاخره وزارت نفت هم جزء وزارتخانه‌هایی است که طرفدار زیاد دارد. بالاترین میزان تبدیل وضعیت را در وزارت آموزش و پرورش داریم، بعد وزارت بهداشت و بعد وزارت نفت است که شاید سریع‌تر از همه وزارت بهداشت این را اجرا کرد.

وی گفت:  معمولاً نهاد‌های خصولتی خیلی همکاری ندارند یکی هم همین دستگاه خودتان. البته دوستان در صداوسیما برای اینکه ظلم نشده باشد، آنهایی که مستقیماً با خود صداوسیما قرارداد داشتند تبدیل وضعیت شدند منتها بعضی‌ها به صورت پروژه‌ای و برنامه‌ای هستند که آنها هم مشمول قانون می‌شوند، آنها یک مقداری دچار مشکل هستند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: بنیاد همه کارهایش را انجام داده، مثلاً همین آزمون استخدامی که ۱۴ هزار نفر انجام شدند، بقیه با گزینش است و جذبش داخل دستگاه‌ها. شما می‌گویید کار تمام شده، می‌گویم نه، اما بنیاد شهید کارش را انجام داده است. ما به لطف خدا به جز ساخت دو بیمارستان بزرگ در اصفهان و شیراز که آن هم کار‌های اجرایی اولیه آن انجام شده، هر کاری که به عهده بنیاد شهید بوده با افتخار می‌توانیم بگوییم که انجام دادیم. البته کار‌های ناتمام زیادی وجود دارد.

وی گفت:امیدواریم تیمی که مستقر می‌شود، چندین برابر بهتر از ما کار کند. ما هر چقدر به این خانواده بزرگ کمک کنیم که دل در گروی انقلاب دارند و فداکاری کردند، کم‌کاری کردیم و این پرگویی ما در دریای این خانواده‌ها به ارزنی نمی‌ارزد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار