برند گردشگري در کشور هنوز جايگاه واقعي خود را پيدا نکرده است که بايد زمينه هاي فرهنگ سازي و تبليغات در اين راستا صورت گيرد تا برند سازي در صنعت گردشگري نهادينه شود.

کرمي عضو کميته علمي سومين سمينار برند گردشگري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: برندها نقش اصلی را در بازار ایفا می کنند یعنی به صورت طبیعی مشتری ها جذب برندهای نامدار می شوند .

برندهایی که مهار بازار را در اختیار خود گرفتند.

وي با بيان اينکه در هر بازار این مزیت وجود دارد گفت: اين مساله در بازار گردشگری پر رنگ تر است زیرا به عنوان یک مقصد و جاذبه مطرح می شود .

وي تصريح کرد: وقتی شما خواهان خريد خودرويي هستيد به طور حتم به مدل و قیمت آن توجه مي کنيد اما یک مقصد گردشگری اینطور نیست ،ممکن است مقصدی که ابعاد کمیتی یا سرمایه گذاری محدودی دارد مقصد موفق تری باشد تا مقصدی که به لحاظ تاریخی و اکو توریستی مهم تر و غنی تر است.  

کرمي ادامه داد: اینکه کشوری معماری یک نقطۀ تاریخی و یک پدیدۀ طبیعی خاصی را برند کرده بسیار موفق بوده اما متأسفانه آن چیزهایی که برند ما است مانند واژۀ پرشیا ، تاریخ پرشیا و تاریخ باستان به عنوان یک محصول ملموس مقصد مشخصی را عرضه نمی کند ، چرا که مردم دنیا فکر میکنند پرشیا واژهای است مثل فنیقی و سومر که آثاری از آن نمانده که دیده شود .

کرمي اظهار داشت: ما نتوانستیم این واژه برند را به مقصد مشخصي تبدیل کنیم، به طور مثال قالی ایرانی بزرگترن برند کشور است اما ما قالی را به برند مقصد گردشگری هم تبدیل نکرديم کنیم.

وي اضافه کرد: وقتی این کار انجام نشده نتیجه اش این می شود که در کشورهایی با موقعیت تاریخی و طبیعی کمتر نسبت به ما موفق تر هستند.

عضو کمیته علمی سومین سمینار برند در گردشگری  اضافه کرد: برند نقش مهمی در توجه و اهمیت برند در حوزه گردشگری دارد یعنی کسانی که ارائه کنندۀ محصولات گردشگری چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی هستند ، توجهشان به مقوله برند در گردشگری جلب شده است  و به نظر من این سمینار توانسته در این زمینه ادبیات سازی کند.

کرمي تاکيد کرد: در سالهای گذشته موضوع تکنیک های بازاریابی در برندینگ مورد بحث و بررسي قرار گرفت اما  امسال تصمیم گرفته شد بیشتر بحثها را روی مهندسی برند و تولید و خلاقیت برند در گردشگری متمرکز شود بنابراین شاخص هایی تدوین شده که براساس  آن کسانی که در فرآیند برندینگ گردشگری یعنی خلاقیت در ایجاد یک برند گردشگری، کار قابل توجه تر و شاخص تری انجام داده اند، معرفی شوند. 

کرمي ادامه داد: تلاش این بوده که ما بگوییم در این حوزه کدام سازمانها محصولات و مقاصد وفعالیت خلاقانه ای در مسیر برندینگ گردشگری داشتند البته ممکن است در یک حوزه سه نفر و در یک حوزه پنج نفر معرفی شوند اما در هر حال هدف این است که چرایی انتخاب حوزه ای که برتر اعلام شده است مطرح شود نه اینکه صرفا محصولات یا مقاصد برتر گردشگری معرفی شوند 

عضو کميته برند گردشگري تصريح کرد: رسانه های بزرگ بین المللی در خصوص برندینگ تبلیغات و بازاریابی در گردشگری هیچ همکاری با ما ندارند، اما نکته قابل تامل در اين امر آن است که حتي اگر رسانه هاي بزرگ هم با ما همکاري کنند بازهم گزارشهای ژورنالیستی خوب نداریم.

کرمي ادامه داد: به صرف ا نتخاب یک شعار و یک اسم یک جایی به برند تبدیل نمی شود . صنعت سينما در برندینگ مقاصد گردشگری نقش بسیار مهمی را ایفا می کند ، اما سینما این نقش را بر عهده نگرفته و تنها بصورت محدود بطور مثال در فیلم هامون کاشان ويا  در فیلم خیلی دور – خیلی نزدیک روستای مصر و منطقه کویری را معرفی کردند.

وي افزود: تلویزیون و رسانه های بین الملي کشور هم هیچ کمکی نکرده اند ، مستندهایی مثل پارکهای ملی دنیا که از رسانه ی بزرگ مثل بی بی سی پخش می شود این پارکها را به مقاصد گردشگری تبدیل کرده است ، ماچنین مستندهایی تهیه نکرده ایم، وحتي از بسیاری گونه های جانوری هنوز مجموعه عکس نداریم ، پس دیگر ما چه توقعی می توانیم داشته باشیم ./عب

برچسب ها: گردشگری ، برند ، اکوتوریسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار