کارخانه کبریت پس از مرمت به موزه صنعت تبديل مي‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، مسئول دفتر فني اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان با بیان این مطلب گفت:

کارخانه قديمي کبريت‌سازي زنجان، سومين کارخانه کبريت‌سازي کشور پس از کارخانه‌هاي کبريت‌سازي ممتاز و توکلي بوده که در سال 1319 در دوره پهلوي اول ساخته شد.

ارجمند با اشاره به اينکه اين کارخانه در سال 1381 ثبت ملي شده، افزود:اين بنا،‌ اولين بناي ثبت شده در فهرست ميراث ملي زنجان است که با همکاري کامل بخش خصوصي مرمت شده و يک تجربه موفق در اين زمينه به شمار مي‌آيد.

وي تصریح کرد: اتاق بازرگاني و صنايع زنجان با تقبل تمام هزينه‌هاي مرمت که طرح مرمت و نظارت بر آن از طرف اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان بود، مرمت کارخانه کبريت‌سازي را از يک سال و نيم پيش آغاز کرد.

اين مقام مسئول، با بيان اينکه در مرمت و ساخته‌هاي جديد اين بنا سعي شده الگوي اصيل معماري حفظ شود،ادامه داد:‌ حدود يک هکتار محوطه‌سازي، مرمت 1500 متر فضاي مسقف، ساخت سرويس بهداشتي در فضاي بيروني، ساخت آبنما و ايجاد فضاي سبز، ديوارکشي دور تا دور بنا طبق معماري دوره پهلوي و مرمت کامل بنا از جمله اقداماتي است که براي مرمت اين بناي تاريخي صورت گرفته است.

ارجمند خاطر نشان کرد: تا کنون بيش از يک ميليارد و 200 ميليون تومان براي اين پروژه هزينه شده که پس از اتمام مرمت، اين بنا به موزه صنعت و بازرگاني زنجان تبديل مي‌شود./س

برچسب ها: تبدیل ، کارخانه ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.