مسئول منطقه فسیلی مراغه گفت: با توجه به اهمیت این مرکز، تبدیل آن به پژوهشکده دیرینه شناسی کشور ضروری است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، مصری امروز درهمایش تاریخ و فرهنگ منطقه سهند و خداجو گفت: با تبدیل این مرکز به پژوهشکده، گام موثری در جذب گردشگر و توسعه تحقیقات فسیلی در کشور و منطقه برداشته می شود.

وی گفت: با بهره برداری از نخستین موزه صحرایی فسیل شناسی و مرحله اول مرکز فسیل شناسی کشور در این شهرستان، نسبت به انتقال فسیل های کشف شده برای تحقیقات علمی بیشتر به این مرکز اقدام می شود.

مسئول منطقه فسیلی مراغه اظهار کرد: توسعه موزه صحرایی در این شهرستان با توجه به ایجاد رشته باستان شناسی و چینه شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه در مقطع کارشناسی ارشد و توسعه منطقه فسیلی، ضروری است.

مصری اضافه کرد: برنامه های فرهنگی در راستای حفاظت از آثار فسیلی منطقه با همکاری مسئولان مدارس روستاها و بهورزان خانه های بهداشت در این منطقه در سال جاری اجرا می شود.

وی گفت: ایجاد دو پایگاه حفاظتی و تحقیقاتی در روستاهای شلیلوند و مردق این شهرستان در راستای حراست از منابع فسیلی و جلوگیری از تخریب این منطقه صورت گرفته است.
مسئول منطقه فسیلی مراغه ادامه داد: این منطقه با وسعت چهار هزار هکتار که یک هزار و 24 هکتار آن به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی ثبت شده در سال 84 با موافقت شورای عالی حفاظت از محیط زیست کشور ایجاد و جزء پنج منطقه جهانی در حوزه محیط زیست در کشور است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه نیز در این آیین گفت: منطقه جنوب سهند و این شهرستان از کانون های شکل گیری فرهنگ و تمدن در دوران باستان و پس از آن است.

پاشایی گفت: در این منطقه در طول سالیان متمادی، تمدن های مختلفی از جمله در جنوب دامنه سهند شکل گرفته است.
وی اظهار کرد: ابزارهای ساخت دست بشر از دوران های پارینه سنگی در این منطقه گویای قدمت و پیشینه تاریخی و باستانی آن است. سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه ادامه داد: گویجه قلعه به عنوان اثر ماندگار از دوران حکومت دولت اورارتویی از جمله تمدن های کهن در این منطقه است. /س

 

برچسب ها: ضرورت ، فسیل ، دیرینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.