سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت خانه تاریخی اخباری(موزه شهداء)در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان حسین یزدانمهر با اعلام مطلب فوق افزود: مرحله اول مرمت خانه تاریخی اخباری با اعتباری بالغ بر پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات استانی رو به اتمام است.

وی گفت :این عملیات شامل آوار برداري، شمع بندي، زير بندي پايه ها و جرزها،تخریب دیواره ها و بدنه های الحاقی و فرسوده خشتی،کندن لایه های فرسوده بام،اجرای لنگه طاق،اجرای طاق چشمه با آجر ختایی، استحکام بخشی سقف های قدیمی ،اجرای پالانه و قیدبندی روی سقف، اجرای اندود نهایی پلاستر سیمان و ایزوگام روی بام از اهم اقدامات این طرح مرمتی است.

یزدانمهر اضافه کرد: مراحل دیگر بازسازی اين خانه به تدریج و با اعتباري بيش از اعتبار مرحله اول صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره با به قدمت خانه تاریخی اخباری افزود: طبق نظر برخی كارشناسان و بر اساس مطالعات اولیه مي توان قدمت خانه اخباري را به دوره صفويه منتسب و به عنوان قديمي ترين خانه تاريخي كاشان معرفی كرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان اظهار داشت: مهمترين قسمت خانه اخباری، جبهه جنوبي حياط است كهدر طبقه تحتاني ، حوض خانه ای در مرکز و اتاق هایي در طرفين دارد و طبقه همکف آن هم شامل اتاق شاه نشين مركزي و 2 اتاق سه دري در طرفین آن است.

حسین یزدانمهر گفت: نقاشي گل وگياه اتاق ها ، گچ بري ، رسمي بندي درسقف هشتي ورودي خانه و مشبك كاري در و پنجره ها از جمله هنرهاي تزئيني به کار رفته در معماري اين خانه تاريخي است.

وی تاکید کرد : این خانه به لحاظ قدمت زیاد ، ویژگی های معماری و وجود چندين لايه تزئينات نقاشی روي گچ ارزش تاريخي ویژه ای دارد . در كتيبه یکی از اتاق های خانه اخباری ، تاریخ 1194 هجری قمری "2 سال پس از زلزله ويرانگر دوره زنديه " به چشم می خورد که بر این اساس می توان گفت پیکره اصلی اين خانه از زلزله سال 1192 مصون مانده است و این تاریخ مربوط به آسیب های وارده به بنا پس از زلزله می باشد.

به گفته وی :خانه تاريخي اخباري با 1365 متر مربع عرصه و 916 متر مربع اعیانی در محله سر سنگ و مجاورت تكيه سرسنگ در خيابان غياث الدين جمشيد كاشاني واقع و در دهه گذشته خالي از سكنه و متروكه شده است .

این خانه يك حياط مرکزی بزرگ ، دو جبهه شمالي و جنوبي و چندین اتاق داردكه اتاق هاي ضلع شمالي متعلق به اواخر دوره قاجاراست .

وی افزود : خانه اخباري به عنوان يك اثر شاخص دربين آثار تاريخي در تملک میراث فرهنگی شهرستان کاشان قرار دارد و قرار است بعد از انجام عملیات مرمتی به گنجینه شهدا تغییر کاربری داده شود.

گفتني است خانه تاريخي اخباري كاشان در تاريخ 10/3/1382 به شماره 9146 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.