مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی از راه اندازی موزه بلدیه بجنورد درمجموعه تاریخی وتفریحی بش قارداش تا پایان امسال خبرداد.

 

علی کاظمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، برای ایجاد موزه های تخصصی دستگاه های مختلف اعلام آمادگی كرد و گفت: موزه 'بلدیه بجنورد' با همكاری شهرداری در بوستان بش قارداش با اعتبار ملی یک میلیاردو 500میلیون ریال راه اندازی می شود.

وی در خصوص راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی اكو در خراسان شمالی نیز گفت: پیشنهاد شده تا این نمایشگاه در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال 92 در مركز استان برپا شود.

مدیرکل میراث فرهنگی افزود: براساس توافقی كه با دبیرخانه فرهنگی اكو صورت گرفته بود نمایشگاه صنایع دستی اكو باید هر دو سال یكبار در بجنورد برپا شود كه استاندار قبلی بر برگزاری سالانه آن در استان اصرار داشت اما به دلیل تغییر مدیریتی امکان پذیر نشد.

وي درخصوص منويات مقام معظم رهبري در خصوص توسعه صنعت گردشگري استان گفت:تاکيد رهبري تمام ارگان ها ودستگاه هاي اجرايي هستند ويک اداره به تنهايي توانايي انجام اين امر خطير را ندارد وکارها بايد بصورت فرابخشي انجام شود

کاظمی گفت: استان ما به لحاظ نداشتن پيشينه تاريخي،درسطح جهان وکشور به خوبي شناخته شده نيست،بنابراين تبليغات ومعرفي جاذبه ها وپتانسيل هاي گردشگري يکي از مهم ترين عوامل تاثير گذاربراي توسعه گردشگري است.

وی در خصوص جذب گردشگر خارجی در استان هم گفت: از ابتدای سال جاری تاكنون دو هزار و 600 نفر به عنوان گردشگر به این استان سفر كرده اند كه این رقم در سال گذشته 270 نفر بوده است.

وی افزود: اقامت این گردشگران در استان به صورت گذری، یك روزه و گاه سه تا چهار روزه بوده كه پش بینی می شود میزان جذب گردشگران خارجی به این استان تا پایان سال جاری به سه برابر افزایش یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین با اشاره به برنامه ثبت جهانی شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت: این بنای تاریخی یکی از عظیم‌ترین بنا‌های خشتی است که در سه کیلومتری اسفراین واقع شده است.

وی تصریح کرد: این شهر تاریخی قدمتی بیش از هزار ساله داشته که می‌تواند به منزله ارگ بم در خراسان‌شمالی باشد، این شهر که روزگاری در حاشیه جاده ابریشم قرار داشته است، جزو عظیم‌ترین میراث‌های خشتی ایران پس از ارگ بم بوده که برای مرمت مورد عنایت سازمان در سفر رهبری نیز قرار گرفت.

کاظمی همچنین با اشاره به اینکه پایگاه بلقیس در مرحله نهایی شدن است، افزود: بخش اعظمی از دیوار ارگ تاریخی بلقیس مرمت شده و سایت موزه‌ها در این محوطه تاریخی ایجاد شده است./س

برچسب ها: موزه ، بلدیه ، بجنورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.