مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که به دلیل درگیری‌های جاری در جهان سازمان منع اشاعه هسته‌ای به شدت تحت فشار است.

رافائل گروسی، مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه اعلام کرد که سازمان منع اشاعه هسته‌ای به دلیل تنش بین آمریکا، روسیه و چین و درگیری در غرب آسیا تحت فشار زیادی قرار دارد.

براساس گزارش آر تی، گروسی در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت که تنش‌ها بین آمریکا، روسیه و چین و همچنین درگیری در غرب آسیا، فشار بی‌سابقه‌ای را بر کشور‌های غیرهسته‌ای و معاهده گسترش سلاح‌های هسته‌ای که در سال ۱۹۶۸ امضاء شد و هدف آن محدود کردن گسترش زرادخانه هسته‌ای در جهان بود، وارد می‌کند.

گروسی به این روزنامه گفت که سازمان منع اشاعه هسته‌ای جهان از زمان پایان جنگ سرد بیش از هر زمان دیگری تحت فشار است، زیرا قدرت‌های بزرگ جهان امروز در حال بحث در مورد اینکه آیا سلاح‌های هسته‌ای باید توسعه یابد یا خیر هستند.

در ژوئن گذشته، ملیسا پارک، رئیس کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای (ICAN)، گفت که اعضای گروه هفت، سیاست ریاکارانه و بی‌ملاحظه‌ای را در رابطه با سلاح‌های هسته‌ای دنبال می‌کنند و روسیه و چین را به خاطر نقض‌هایی که خودشان مرتکب می‌شوند، مقصر می‌دانند.

پارک اضافه کرد که برخلاف تمام وعده‌های داده شده در G7 طی سال ۲۰۲۳، ژاپن، فرانسه، انگلیس و آمریکا به مدرن‌سازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود و افزایش هزینه‌های خود برای تسلیحات هسته‌ای ادامه داده‌اند، در حالی که ایتالیا و آلمان در حال توسعه و خرید نسل جدید بمب‌های هسته‌ای از آمریکا و خرید هواپیما‌های جدید با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای و آموزش خلبانان خود برای استفاده از آنها هستند.

وی با بیان اینکه معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال ۱۹۶۸ که در سال ۱۹۷۰ لازم‌الاجرا شد، تصریح کرد که تنها پنج کشور دارای تسلیحات هسته‌ای هستند (اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین) و ظهور سلاح‌های جدید را ممنوع کرد.

 قدرت‌های هسته‌ای نیز متعهد شدند که سلاح‌های هسته‌ای را به سایر کشور‌ها منتقل نکنند یا در ایجاد آنها کمک نکنند و طرف‌های معاهده متعهد شدند که بمب اتمی را وارد یا ایجاد نکنند.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار