۶۰ سازمان رسانه‌ای و حقوق بشری روز دوشنبه در نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواستند تا هرگونه توافقنامه همکاری با اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد.

از تارنمای بارونز، سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) و ۵۹ سازمان دیگر در واکنش به افزایش شمار روزنامه‌نگاران شهید در غزه و سایر موارد نقض آزادی مطبوعات از زمان آغاز حملات (رژیم) اسرائیل در باریکه غزه توسط این رژیم، خواستار تعلیق توافقنامه‌های همکاری اتحادیه اروپا با اسرائیل شدند. این گروه‌ها در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اتحادیه اروپا باید در اعتراض به کشتار خبرنگاران در غزه تحریم‌های هدفمندی را علیه اسرائیل اجرایی کند.

به نوشته تارنمای فرانسوی بارونز، این بیانیه پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا که قرار است در ۲۹ اوت (۸ شهریور) در بروکسل برگزار شود منتشر شد. کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) و دیده بان حقوق بشر (HRW) نیز از جمله امضاءکنندگان این بیانیه بودند.

در این نامه آمده است: حمله ویرانگر اسرائیل علیه نوار غزه مرگبارترین دوره برای خبرنگاران در دهه‌های اخیر بوده است. قتل هدفمند و بی‌رویه خبرنگاران، جنایت جنگی است.

بنابر این گزارش، توافق‌نامه‌های اتحادیه اروپا با کشور‌های غیرعضو، معاهداتی هستند که روابط دوجانبه از جمله تجارت را کنترل می‌کنند.

جولی ماجرچاک، رئیس دفتر سازمان گزارشگران بدون مرز در بروکسل، گفت که ماده ۲ این توافق "احترام به حقوق بشر و اصول دموکراتیک" را تصریح می‌کند. وی افزود: "اسرائیل به وضوح این اصل را زیر پا گذاشته است. اتحادیه اروپا که شریک تجاری پیشرو اسرائیل است، باید نتایج لازم را از این موضوع بگیرد و باید هر کاری انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که دولت (نخست‌وزیر) نتانیاهو قتل عام روزنامه‌نگاران را متوقف کرده و به حق آزادی بیان و مطبوعات از طریق باز کردن دسترسی رسانه‌ها به غزه احترام می‌گذارد. "

این رسانه فرانسوی افزود: بیش از ۱۳۰ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای فلسطینی پس از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) توسط نیرو‌های مسلح اسرائیل در غزه به شهادت رسیده‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
اروپائیها چیزی در باره حقوق بشر به گوششان خورده میدانند نقض تما می قوانین بین المللی یعنی چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
شمار کشته‌های ارتش اسرائیل از مرز 700 نفر گذشت خیلی کم است. و این در حالی است که از مهر ماه سال 1402 تاکنون کشتار و قتل عام بیش از 41 هزار غیرنظامی در غزه فاجعه انسانی است و هم شرم آور و تاسف بار است.
Iran (Islamic Republic of)
ارسال بیش از ۵۰ هزار تن سلاح و تجهیزات نظامی از امریکا به اسرائیل از آغاز جنگ غزه/ آمریکا شریک جرم جنایت های اسرائیل در جنگ غزه است.
۱۲:۵۷ ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
ارسال بیش از ۵۰ هزار تن سلاح و تجهیزات نظامی از امریکا به اسرائیل از آغاز جنگ غزه/ آمریکا شریک جرم جنایت های اسرائیل در جنگ غزه است.
آخرین اخبار