با ادامه داشتن جنگ غزه و خطر افزایش جبهه‌های درگیری، اقتصاد رژیم صهیونیستی روز‌های بدی را پشت سر می‌گذارد.

آسوشیتدپرس اعلام کرد که پس از نزدیک به ۱۱ ماه جنگ در غزه، اقتصاد (رژیم) اسرائیل در رنج است، در حالی که سران این رژیم بدون هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ، به حمله به غزه ادامه می‌دهند و در بحبوحه خطر تشدید درگیری گسترده‌تر هستند.

براساس گزارش المیادین، این آژانس خبری افزود: علی‌رغم تلاش‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر (رژیم) اسرائیل برای رفع نگرانی‌ها با بیان اینکه خسارت اقتصادی فقط موقتی است، اما خونین‌ترین و مخرب‌ترین جنگ (رژیم) اسرائیل به هزاران کسب‌وکار کوچک آسیب رسانده و اعتماد بین‌المللی به اقتصاد خود را تضعیف کرده است. 

این خبرگزاری آمریکایی تاکید کرد که برخی از اقتصاددانان برجسته می‌گویند که آتش‌بس بهترین راه برای جلوگیری از آسیب است. کارنیت فلوگ، رئیس پیشین بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: اقتصاد در حال حاضر از وضعیت عدم اطمینان شدید رنج می‌برد و این به وضعیت امنیتی مرتبط است.

او تاکید کرد: طولانی بودن جنگ و تشدید تهدید بیشتر با ایران و حزب‌الله، تأثیر شدیدی بر گردشگری دارد که اگرچه محرک اصلی اقتصاد نیست، اما به هزاران کارگر و کسب‌وکار کوچک آسیب رسانده است. 

یک مقام دیگر صهیونیست که نخواست نامش فاش شود به این خبرگزاری گفت: با توجه به اینکه یمن کشتی‌های عبوری از کانال سوئز مصر را به خطر انداخته است، بسیاری از کشتی‌های دیگر از بنادر اسرائیل به عنوان قطب اصلی استفاده نمی‌کنند.

او افزود: بنادر اسرائیل در نیمه اول سال نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش ۱۶ درصدی کشتیرانی بوده‌اند.

یعقوب شینین، اقتصاددان اسرائیلی با چندین دهه تجربه در مشاوره به نخست‌وزیران و وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: هزینه کل جنگ می‌تواند به ۱۲۰ میلیارد دلار یا ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل برسد که مقیاس وسیعی از فعالیت اقتصادی است.

در همین راستا، رسانه‌های اسرائیلی روز چهارشنبه به خسارات سنگین بندر اشدود اسرائیل در نتیجه جنگ در نوار غزه پرداختند. 

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار