تأکید نتانیاهو برای ادامه اشغال نظامی محور فیلادلفیا در حالی است که این جغرافیا تنها راه زمینی باریکه غزه به دنیای خارج از طریق مصر و در واقع گلوگاه تنفسی مردم غزه بوده است.

باوجود تلاش جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس حداقلی در موضوع غزه همزمان با نزدیک شدن به انتخابات این کشور در ۱۵آبان، اما زیاده‌خواهی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سدی محکم در تحقق این هدف بدل شده است.

ازجمله مسائلی که بنیامین نتانیاهو بر آن تأکید دارد و به مانعی در مسیر صلح تبدیل شده، تأکید بر حضور نظامی و حفظ ارتش اشغالگر در دو محور نتزاریم و فیلادلفیا (صلاح‌الدین) است. محور ۶ کیلومتری نتزاریم، منطقه شمال غزه را از جنوب آن جدا می‌کند و کریدور فیلادلفیا نیز نوار مرزی ۱۴کیلومتری میان غزه و مصر است که گذرگاه رفح در آن قرار دارد. 

عقب‌نشینی کامل از غزه، شرط اصلی توافق
تأکید نتانیاهو برای ادامه اشغال نظامی محور فیلادلفیا در حالی است که این جغرافیا تنها راه زمینی باریکه غزه به دنیای خارج از طریق مصر و در واقع گلوگاه تنفسی مردم غزه بوده و محاصره آن می‌تواند عواقب وخیم و خطرناکی برای فلسطینیان به دنبال داشته باشد. 

با آگاهی از این خطر بزرگ است که رهبران جنبش حماس و جهاد اسلامی شامگاه جمعه در بیانیه مشترکی در دوحه قطر بار دیگر خروج کامل اشغالگران از غزه (ازجمله پایان حضور در محور نتزاریم و فیلادلفیا) را پیش‌شرط پذیرش هرگونه توافق آتش‌بس در نوار غزه اعلام کردند. دو جنبش فلسطینی تأکید کردند هر توافقی باید شامل توقف جنگ، خروج کامل ارتش اشغالگر، آغاز بازسازی و پایان محاصره همراه با یک توافق جدی بر سر تبادل اسرا باشد.

با این حال، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بی‌تفاوت به این مطالبه بر استقرار نظامیان این رژیم در نوار مرزی میان غزه و مصر تأکید کرد. دیروز و پس از مطرح شدن ادعا‌هایی درباره موافقت تل‌آویو با استقرار نیرو‌های بین‌المللی در مرز غزه و مصر، دفتر نخست‌وزیر رژیم با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: نتانیاهو همچنان بر کنترل کریدور فیلادلفیا از سوی ارتش اسرائیل تأکید دارد، زیرا بر این باور است این کار می‌تواند از مسلح شدن دوباره جنبش حماس و تکرار حمله هفتم اکتبر جلوگیری کند.

اهرم فشار برای شکست مقاومت فلسطین
علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل غرب آسیا در ارزیابی نیت پشت پرده نتانیاهو برای حضور نظامی در گذرگاه فیلادلفیا، گفت: با توجه به اینکه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه وارد سیصد و بیست و سومین روز خود شده و در این مدت هیچ یک از طرفین و واسطه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موفقیتی در برقراری آتش‌بس در غزه نداشته‌اند، نتانیاهو شرایط فعلی را یک فرصت مناسب و استثنایی قلمداد می‌کند تا بتواند مسئله غزه و نیروی مقاومت حماس را یکسره کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر شهر غزه از طرف محور فیلادلفیا یا محور صلاح‌الدین به‌صورت کامل تحت محاصره نظامی ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارد، به‌طوری‌که طول ۱۴کیلومتری آن از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب به‌صورت کامل زیر نظر صهیونیست‌ها واقع شده و همین مسئله سبب شکل‌گیری اهرم فشار بر مردم غزه شده است.

تقوی‌نیا هدف حضور نظامی رژیم صهیونیستی در محور صلاح‌الدین را وادار کردن حماس به تسلیم توصیف کرد و افزود: نتانیاهو تصور می‌کند اگر از ورود کمک‌های بشردوستانه شامل موادغذایی و کمک‌های درمانی و دارو به شهر غزه جلوگیری کند، می‌تواند خواسته‌های خود در مسئله آتش‌بس در برابر حماس را محقق و خود را پیروز عرصه جنگ در رسانه‌های داخلی و خارجی معرفی کند.

گلوگاه تنفسی مردم غزه زیر تیغ اشغالگران
این کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد: با توجه به اینکه گذرگاه فیلادلفیا به‌عنوان شریان اصلی و تنها راه تنفسی و مجرای انتقال کمک‌های بشردوستانه به شهر غزه است، تجربه در طول تاریخ نشان داده مردم شهر غزه تحت هیچ شرایطی این شهر را ترک نخواهند کرد. وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جدید دفتر سیاسی حماس درباره اصرار صهیونیست‌ها برای حضور در محور فیلادلفیا، گفت: یحیی السنوار در پاسخ به این اقدام نتانیاهو اعلام کرده ملت غزه در برابر جنایت رژیم صهیونیستی پیروز خواهد شد، هر چند احتمال شکل‌گیری و تکرار واقعه کربلا در سال ۶۱هجری قمری در غزه وجود دارد، اما پیروزی با مسلمانان است.

وی در پاسخ به این پرسش که نتانیاهو کنترل محور فیلادلفیا را ضامن چه مسئله‌ای برای خود می‌داند، افزود: صهیونیست‌ها قصد دارند پس از نابودی حماس در غزه، بلافاصله محمود عباس و یا محمد دحلان را به‌عنوان نماینده و عامل پیاده نظام خود در غزه مستقر کنند تا بتوانند علاوه بر کنترل امور این شهر با اجرای راهبرد صهیونیستی‌سازی و حتی فشار حداکثری بر ساکنان غزه، آنها را مجبور به کوچ اجباری و ترک منازل خود کنند.

تقوی نیا بیان کرد: دومین راهبردی که نتانیاهو پس از نابودی حماس در غزه به دنبال آن است استفاده از طرح کشور‌های همکار و همسو با سیاست‌های خود مانند عربستان سعودی و امارات متحده است تا بتواند کنترل کامل امور غزه را در اختیار خود بگیرد. این در حالی است که براساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، غزه بخشی از کشور فلسطین محسوب می‌شود و نباید اجباری بر کوچ اجباری ساکنان آن وجود داشته باشد. نتانیاهو هم به‌خوبی می‌داند مردم غزه ذاتاً به مقاومت اعتقاد دارند و به هیچ عنوان تمایلی به سازش با صهیونیست‌ها ندارند.

منبع: روزنامه قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.