اساتید اسرائیلی خواستار آتش‌بس غزه برای جلوگیری از شیوع فلج اطفال شدند.

هشت استاد اسرائیلی اپیدمیولوژی، هماتولوژی و سایر علوم بهداشتی خواستار توقف جنگ در منطقه محاصره شده و بمباران شده سواحل غزه هستند و تشخیص فلج اطفال در نمونه‌های فاضلاب غزه را تهدیدی برای فلسطینی‌ها و حتی اسرائیلی‌ها می‌دانند.

در مقاله‌ای که در روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شد، متخصصان بهداشت گفتند که شناسایی ویروس فلج اطفال در غزه «به ما یادآوری می‌کند که عوامل بیماری زا و قرار گرفتن در معرض سموم، مرزی نمی‌شناسند. فلج اطفال می‌تواند برای هفته‌ها توسط افراد آلوده که هیچ علامتی ندارند سرایت کند. پیامد‌های مخرب این بیماری از جمله فلج، ناتوانی طولانی مدت و مرگ به خوبی شناخته شده است.»

کارشناسان گفتند که واکنش به تهدید ویروس فلج اطفال باید هماهنگ و جامع باشد. این امر مستلزم همکاری سازمان‌های بین‌المللی برای دسترسی به نوزادان، کارکنان بخش امدادی و بهداشتی و بزرگسالان دارای نقص ایمنی و واکسیناسیون تمامی سربازانی که در حال حاضر یا اخیراً در غزه بودند و همچنین نوزادانی است که هنوز به اندازه کافی واکسینه نشده‌اند.

آنها نوشتند: «آتش‌بس تلاش‌ها را برای بهبود شرایط آب، بهداشت و تقویت امنیت غذایی، بازسازی سرپناه مناسب و بازسازی سیستم بهداشتی غزه امکان‌پذیر می‌سازد».

پیشتر، تدروس گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت که آتش بس در غزه برای مقابله موثر با تهدید ناشی از انتشار ویروس فلج اطفال در سرزمین فلسطین ضروری است.

پیش از این سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام نیز گزارش داد که کمبود آب سالم و بهداشتی منجر به بیماری یک چهارم جمعیت غزه به امراض قابل پیشگیری شده است. به گزارش این سازمان رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه ۷۰ درصد پمپ‌های فاضلاب و ۱۰۰ درصد تصفیه خانه‌های فاضلاب را نابود کرده است.

وزارت بهداشت غزه اخیرا اعلام کرد آزمایش‌هایی که با همکاری یونیسف روی نمونه فاضلاب غزه انجام داده است نشان می‌دهد ویروسی در این فاضلاب وجود دارد (پولیوویروس) که سبب فلج اطفال می‌شود.

مترجم: اعظم پورکند

برچسب ها: فلج اطفال ، غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار