جزئیاتی از تماس‌ها و دیدارهای بایدن در ساعات پایانی پیش از کناره‌گیری برای نخستین بار منتشر شده که حاکی از تصمیم ناگهانی او است.

واشنگتن پست و نیویورک تایمز جزئیات آخرین ساعات پیش از اعلام انصراف جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ۵ نوامبر (۱۵ آبان) برگزار شود را فاش کردند.

تماس تلفنی

به گزارش نیویورک تایمز، بایدن اواخر بعد از ظهر شنبه با استیو ریچتی، مشاور رئیس جمهور، تلفنی تماس گرفت و به او گفت: من به تو و مایک در خانه نیاز دارم.

بایدن از ویلای خود در ریهوبوت دلاور، تماس‌گرفته بود و به مایک دونیلون، استراتژیست ارشد و سخنرانی نویس قدیمی خود اشاره می‌کرد. خیلی زود این دو مرد در ریهوبوت حاضر شدند و از بعدازظهر شنبه تا پاسی از شب، روی یکی از مهمترین و تاریخی‌ترین پیام‌های ریاست جمهوری بایدن کار کردند که آن چیزی نبود جز اعلام تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای کناره گیری از مبارزات انتخاباتی.

پس از آن اعضا و کارمندان ارشد ستاد انتخاباتی بایدن با یکدیگر ملاقات کردند تا او بتواند به کسانی که از نزدیک با رئیس‌جمهور آمریکا کار می‌کردند بگوید که رویای خود را برای نامزدی برای دور دوم ریاست جمهوری کنار می‌گذارد.

به گزارش نیویورک تایمز، بایدن هفته‌ها تلاش کرده بود تا توجه را از «عملکرد ضعیف و گاه نامنسجم» خود در مناظره ماه گذشته با دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه خود پرت کند. اما در نهایت، بایدن تصمیم خود را برای کناره گیری از رقابت‌های ریاست جمهوری از طریق «نامه ای» که با دونیلون کار کرده بود، اعلام کرد.

مناظرات آمریکا

کاملا محرمانه

واشنگتن پست و نیویورک تایمز گزارش دادند، بایدن تا یک دقیقه قبل از اینکه روز یکشنبه در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که از رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری کناره گیری می‌کند، به اکثر کارکنان خود نیز از تصمیمش چیزی نگفته بود.  

حتی کامالا هریس، معاون رئیس جمهور که از بایدن حمایت کرد نیز روز یکشنبه از تصمیم او مطلع شد. روز یکشنبه، بایدن با هریس تماس گرفت تا مستقیما تصمیم خود را به او اطلاع دهد و به طور انفرادی با جف زینتز، رئیس دفتر کاخ سفید و جن اومالی دیلون، رئیس ستاد انتخاباتی وی صحبت کرد.

در همین راستا بایدن یک دقیقه قبل از اینکه بیانیه کناره‌گیری خود را منتشر کند، به چند تن از مشاوران خود از جمله آنیتا دان، که استراتژی ارتباطات را مدیریت می‌کند، این خبر را داد.

زینتز سپس با دیگر مقامات کاخ سفید تماس تلفنی برقرار کرد تا این خبر را تایید و از آنها به خاطر همه زحماتشان تشکر کند و پس از آن تماسی مشابه با اعضای کابینه برقرار کرد تا به آنها نیز اطلاع دهد. حتی اعضای کابینه بایدن نیز تا زمانی که این پست در فضای مجازی منتشر نشد، از آن بی اطلاع بودند.  

بایدن بخشی از روز را صرف تماس تلفنی با رهبران کنگره و دیگر متحدان خود کرد.

معاون بایدن

بیانیه رسمی

به گزارش نیویورک تایمز، بایدن تصمیم گرفت پایان نامزدی خود را در پلتفرم ایکس اعلام کند، زیرا به او این توانایی را می‌داد که به روش خود این کار را انجام دهد و از دسیسه‌ها و افشاگری‌هایی که در هفته‌های اخیر کمپین او را تحت تاثیر قرار داده است اجتناب کند.

روز یکشنبه، بایدن پس از هفته‌ها تردید در مورد سلامت جسمی و روانی‌اش، کناره‌گیری خود را از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرد و از نامزدی معاونش کامالا هریس برای «شکست دادن ترامپ» حمایت کرد.

بنابراین، این پیرمرد ۸۱ ساله دموکرات به باشگاه بسیار محدود روسای جمهور مستقر آمریکا که از نامزدی خود برای دور دوم انصراف داده اند، می‌پیوندد.  اما او اولین کسی است که در اواخر مبارزات انتخاباتی این کار را انجام می‌دهد و به نقل از خبرگزاری فرانسه، او تنها رئیس‌جمهور آمریکا است که به دلیل سؤالاتی در مورد توانایی‌های ذهنی خود مجبور به عقب نشینی شد.

بایدن در پیامی گفت: من معتقدم که به نفع حزب و کشورم است که من عقب نشینی کنم و تنها بر وظایف خود به عنوان رئیس جمهور تا پایان دوره ریاست جمهوری خود تمرکز کنم.

بایدن پیام خود را با پستی در پلتفرم ایکس تکمیل کرد که در آن نوشته بود: امروز می‌خواهم حمایت کامل خود را از کامالا به عنوان نامزد حزب ما در سال جاری ارائه کنم. زمان آن فرا رسیده است که دموکرات‌ها متحد شوند و ترامپ را شکست دهند.

انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

به محض انتشار پیام بایدن، هریس، اولین زن سیاه پوستی که سمت معاون رئیس جمهور آمریکا را بر عهده گرفته بود، اعلام کرد که آماده است تا نامزدی دموکرات‌ها را با هدف شکست دادن دونالد ترامپ به دست آورد.  

هریس ۵۹ ساله، در برابر دونالد ترامپ ۷۸ ساله قرار گرفته که این هفته از کنوانسیون کاندیداتوری جمهوری‌خواهان او را رسما به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه انتخاب کرد.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۲
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
هریس هم شانسی ندارد ،اوباما یا همسر اون فقط ممکنه بتوانند ترامپ را شکست دهند ,
البته فکر کنم اگر ترامپ بشود بهتر هست ،قبل از انتخابش میشه باهاش بده و بستان کرد ،مثلا صرف نظر از انتقام در ازای برگرداندن ایران با یک جمله به شرایط یک کشور آزاد و تصویب قطعنامه ای که کسی بتونه به عقب برگرده
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۴:۱۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
کاوالا ترامپ را شکست می دهد ترامپ فقط شعارهای عوام فریبانه می دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
چه بایدن وچه ترامپ باید دادگاهی واعدام شوند جرمشان جنایتکاران جنگی وتروریست وتروریست پرور
Iran (Islamic Republic of)
محمدصادق نوروز
۱۳:۱۹ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
سلام
من 1403/12/14
اعلام پایان شخصیت 9 را اعلام می کنم.
آخرین اخبار