مرضیه اکبرزاده با بیان اینکه شهروندان شیرازی با کمبود ویتامین D مواجه هستند، گفت: توصیه می‌شود، مردم برای تامین ویتامین D موردنیاز بدن از شیر و ماست غنی شده استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اغلب افراد در جامعه ما با کمبود ویتامین D مواجه هستند، پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند باید از طریق محصولات غذایی غنی شده این ویتامین را به بدن رساند، بنابراین توصیه شده است برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن از شیر و ماست و پنیر غنی شده استفاده شود.

مرضیه اکبرزاده عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز در نشست خبری، اظهار داشت: گروه لبنیات در هرم غذایی، مهم‌ترین منبع تامین کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن به شمار می‌رود.

او افزود: کلسیم در تشکیل استخوان و دندان و استحکام آن‌ها نقش ضروری دارد، ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها قرار دارد که در صورت فقر کلسیم در بدن، پوکی استخوان بسیار محتمل است.

اکبرزاده ادامه داد: پزشکان به ویژه متخصصان تغذیه شهروندان را به مصرف روزانه شیر و لبنیات توصیه و ترغیب می‌کنند، متخصصان تغذیه براین باورند که این ماده غذایی به دلیل داشتن ویتامین‌های بسیار در سلامت انسان موثر است.

او با بیان اینکه کمبود ویتامین D امروز به یک معضل جهانی تبدیل شده است، اظهار داشت: تحقیقی بر روی جمعیت جوان و میانسال شهر شیراز صورت گرفته که نشان می‌دهد ۴۷ درصد از جوانان و ۲۲ درصد از میانسالان در شهر شیراز دچار کمبود ویتامین d هستند.

این کارشناس علوم پزشکی ادامه داد: متخصصان تغذیه معتقدند، شیر یک غذای کامل است و به دلیل دارا بودن انواع املاح و بسیاری از ویتامین‌ها نقش مهمی در رشد و حفظ سلامت انسان دارد، شیر و فرآورده‌های لبنی مهم‌ترین منبع تامین کلسیم است و مصرف آن برای حفظ سلامت و استحکام استخوانها، دندان‌ها و پوست توصیه میشود.

او اظهار کرد: تعادل و تنوع اجزای غذایی در شیر باعث شده که با مصرف یک لیوان از آن در روز بتوان بخش عمده‌ای از مواد ضروری مورد نیاز بدن را تامین کرد، آب ۸۷ درصد بخش عمده شیر را تشکیل می‌دهد، ۵/۳ درصد مواد شیر از چربی، ۵/۳ درصد پروتئین، ۷/۴ درصد لاکتوز یا قند شیر و هشت درصد املاح و ویتامین‌ها تشکیل شده است.

اکبرزاده بیان کرد: چربی شیر به دلیل دارا بودن ۱۰ تا ۱۵ درصد اسید‌های چرب زنجیره قابلیت هضم بالایی دارد، همچنین چربی شیر حاوی اسید‌های چرب ضروری مورد نیاز بدن است، پروتئین‌های شیر منبع مهمی در تامین پروتئین مورد نیازروزانه بدن هستند، نیم لیتر شیر۲۰ تا ۲۵ درصد از کل پروتئین مورد نیاز روزانه افراد بالغ را تامین می‌کند و حاوی مقادیر قابل توجهی از تمام اسید‌های آمینه ضروری بدن است و دریافت کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه برای پیشگیری از پوکی استخوان ضروی است.

مصرف شیر برای همه افراد امکان پذیر نیست

او تصریح کرد: از آنجا که مصرف شیر ممکن است برای همه افراد و طیف‌های مختلف جمعیتی مناسب و امکان پذیر نباشد و برخی از افراد دراین زمینه مشکل هظم و گوارش دارند، ماست و پنیر غنی شده با ویتامین D۳ می‌تواند کمبود‌های موجود را تامین و جبران کند.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز گفت: افزایش قد کودکان و نوجوانان و عملکرد مناسب سیستم ایمنی و همچنین کنترل قند خون از دیگر ویژگی‌های بهره مندی از ویتامین D۳ در این محصولات است.

ابراهیم ترابی کارشناس و مدیر صنعت لبنیات نیز گفت: امروزه تنوع محصولات لبنی در بازار بسیار زیاد شده که محصولات غنی شده سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

او افزود: این نوع محصولات به منظور رفع دغدغه جامعه در مورد تامین روزانه ویتامین D3 در دستور کار قرار گرفته است. باید با آگاهی بخشی در مورد اهمیت ویتامین D3 ، راه های مصرف محصولات غنی شده را به مصرف کنندگان بیاموزیم.

مدیرتحقیق و توسعه و کنترل کیفیت تولید لبنیات هم گفت: امروز محصولات لبنی غنی شده با ویتامین D در شیراز تولید می‌شوند.

محمد صادق عرب افزود: متاسفانه جامعه ما زمانی برای درمان بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین D اقدام می‌کند و که آسیب‌ها وارد شده است. به همین دلیل با افزودن این ویتامین به محصولات لبنی با حفظ طعم ذاتی به دنبال ارتقا سلامت عمومی جامعه باشیم.

عضو انجمن مدیران صنایع استان فارس و کارشناس تولید محصولات لبنی در این زمینه گفت: ماست همزده ویتامین D با چربی سه درصد و بافت لطیف و نرم دارای طعم مناسبی هست.

بابک مازندرانی افزود: محصولات غنی شده با ویتامین D ۳ مورد استقبال عموم جامعه قرار گرفته و تا حدودی نیاز بدن را به این ویتامین مرتفع کند. ویتامین D افزوده شده به پنیر می‌تواند ارزش غذایی ان را از انواع مشابه ارتقا دهد.

مدیر بازاریابی و کارشناس تغذیه و تولید محصولات لبنی در این زمینه گفت: امید است با داشتن تغذیه‌ای سالم برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و کم خونی جامعه‌ای با نشاط‌تر و سالمتر داشته باشیم.

محمد هاشم پور افزود: استفاده از مواد غذایی متنوع و مختلف از جمله مواد غذایی غنی شده می‌تواند در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها موثر باشد.

امید است با داشتن تغذیه‌ای سالم برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و کم خونی جامعه‌ای با نشاط‌تر و سالم‌تر داشته باشیم، استفاده از مواد غذایی متنوع و مختلف از جمله مواد غذایی غنی شده می‌تواند در پیشگیری از این بیماری‌ها موثر باشد. 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار