مدیرکل میراث فرهنگی فارس از مرمت بخش‌های از تیمچه صرافیان آباده خبر داد و گفت: طبق انجام‌شده مرمت این بنای قاجاری در شهرستان آباده بااعتباری بالغ‌بر ۲۳۷ میلیون تومان انجام می‌شود.

محمد ثابت اقلیدی در نشست میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه تیمچه صرافیان در شهر آباده قرار دارد و هم‌اکنون به بازارچه صنایع‌دستی تبدیل شده است، افزود: این بنای ملی یکی از آثار ارزشمند تاریخی در استان فارس است که حدود ۱۲۰ سال پیش به دست توانای استاد رضا یزدی در بافت قدیم شهر آباده ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: این بنای بی‌نظیر تاریخی حدود ۱۰۸۰ مترمربع مساحت دارد و اعیانی دوطبقه آن ۱۰۵۰ مترمربع است.

ثابت اقلیدی افزود: این اثر تاریخی در سال ۱۳۶۷ به شماره ۱۹۳۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده است و به‌عنوان ششمین بازارچه دائم صنایع‌دستی کشور شناخته می‌شود.

او در ادامه گفت: در پروژه مرمتی این بنای ارزشمند تعمیرات و مرمت بخشی‌های چوبی، درب و پنجره‌های موجود در بنا، ساخت و نصب درب و پنجره‌های چوبی بر اساس طرح اولیه و نمونه موجود در محل موردنیاز بنا انجام خواهد شد.

در میان آثار تاریخی به‌جامانده از دوره‌های مختلف در شهرستان آباده تیمچه صرافیان شکوه و جلوه‌ای خاص دارد.

درب ورودی تیمچه از جنس چوب که حاشیه و چهارچوب آن به طرز زیبایی منبت‌کاری شده است. سر در ورودی بنای تیمچه به‌صورت نیم‌دایره با اشکال شیر و گل‌وبوته گچ کاری شده است.

از درب ورودی که وارد عمارت می‌شویم حجره‌ها درسمت چپ و راست وجود دارد. این ساختمان در دوطبقه ساخته‌شده که از اتاق‌های بالا برای استراحت تجار و مسافرین استفاده می‌شده است.

این بنا به‌عنوان نخستین بازارچه دائم صنایع‌دستی شمال استان فارس و ششمین بازارچه دائم صنایع‌دستی کشور فعال است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار