مدیرعامل ایران خودرو دیزل گفت: با طراحی و ساخت سیستم ˈعیب یاب سرخودˈ در داخل کشور، عیب یابی سیستم های کاهنده آلایندگی در خودروهای استاندارد یورو چهار امکان پذیر شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، محمد زالی تصریح کرد: سیستم  عیب یاب سرخود ،با هشدار دادن ایراد سیستم های کاهنده آلایندگی خودرو شامل ای. ام. اس. و کاتالیست، دوام این سیستم ها را افزایش داده و از تخریب آن ها جلوگیری می کند.

وی گفت: با سیستم عیب یاب سرخود، به مجرد شروع تخریب در کاتالیست، نرم افزار داخل ای. سی. یو. چراغ مخصوص هشدار را روشن و راننده را مطلع می کند.

زالی، حل مشکل با صرف کم ترین هزینه و زمان را از جمله امتیازهای این سیستم عنوان کرد و گفت: نه تنها تعمیرکار ناچار نیست به شیوه سعی و خطا ایراد را پیدا کند، بلکه با صرف هزینه اندک، از هزینه های چند صد هزار تومانی جلوگیری می شود.

مدیر عامل شرکت ایپکو با بیان این که کاتالیست مربوط استاندارد یورو چهار دو تا سه برابر گران تر از کاتالیست یورو دو است، براي نگه داری آن تاکید  شده است .

زالی افزود: سیستم ای. او. بی. دی. از 14 سال پیش در اروپا و چند سال هم زودتر در امریکا اجباری شده و از الزامات هفت گانه استاندارد یورو چهار است و اعمال این سیستم که در ایران با سمند ای. اف 7. شروع شده، در آغاز سرمایه گذاری بالایی را می طلبد، اما از تخریب زودهنگام کاتالیست جلوگیری و عمر سیستم های کاهنده آلایندگی را بیش تر می کند.

وی تسهیل عیب یابی برای تعمیرکاران را از دیگر مزایای سیستم ˈعیب یاب سرخودˈ یا EOBD عنوان کرد و گفت: بدون چنین الگوریتمی، بسیاری از تشخیص ها بر اساس سعی و خطا صورت گرفته و ممکن است، برخی قطعات به اشتباه تعویض شوند که هزینه های گارانتی را بالا می برد.

مدیرعامل شرکت ایپکو اظهار داشت: ایران خودرو اولین دارنده ای. او. بی. دی. در ایران بوده و این سیستم توسط یک تیم 20 نفره از متخصصان ایپکو در مدت دو سال به مرحله تولید انبوه رسیده است.

زالی افزود: این سامانه در مراکز معتبر اروپایی آزمون شده و برای کسب اطمینان بیش تر، آزمون پیمایش در شرایط مختلف آب و هوایی و جاده ای نیز به مسافت 250 هزار کیلومتر آغاز شده که تا 300 هزار کیلومتر افزایش می یابد.

وی همکاری با مشاور معتبر اروپایی را از ویژگی های این پروژه عنوان کرد و گفت: تهیه کل سیستم از اروپا، یک میلیون و 200 هزار یورو سرمایه نیاز می داشت، اما این مبلغ به 300 هزار یورو کاهش یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار