فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها از افزایش ۲۵۶ درصدی آتش سوزی نسبت به سال قبل خبر داد.

علی ملکی آهنگران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون ۶۴۲ فقره آتش‌سوزی در سطح ۱۱ هزار و ۵۴۶هکتار از سطح جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۲۵۶ درصدی داشته است.

او افزایش و تراکم پوشش گیاهی در سطح منابع طبیعی ناشی از شرایط مساعد اقلیمی، خشک شدن آن و عوامل انسانی را از دلایل اصلی آتش سوزی‌ها اعلام کرد و افزود: براساس آمار ۹۸ درصد از حریق‌ها ناشی از عوامل انسانی است، که ۹۴ درصد آم سهوی و ۴ درصد عمدی بوده‌اند.

 آهنگران ادامه داد: طبق آمار ۸۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی، سطحی بوده و تنها ۱۵ درصد آتش‌سوزی‌ها منجر به سوخته شدن درختانی همچون بلوط و بادام شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها افزود: در برنامه‌های مقابله با حریق و حفاظت از منابع طبیعی ۴۱ پایگاه حریق در سطح کشور جانمایی کرده‌ایم که به دلیل کمبود اعتبار توانسته‌ایم تنها ۱۰ مورد آن راه‌اندازی کنیم. گفتنی است احداث هر پایگاه حریق اصلی به ۳۰ میلیارد تومان و هر پایگاه حریق منطقه‌ای به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

او با اشاره به نقش مردم در اطفای حریق افزود:  بهره‌گیری از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی به‌صورت ویژه در دستورکار است چراکه علی رغم  تلاش‌های صورت گرفته در منابع طبیعی، توانمندی ما برای مقابله با آتش‌سوزی بدون مشارکت مردم بسیار پایین خواهد بود، اما با کمک تشکل‌های مردمی توان ما افزایش زیادی می‌یابد، از این رو به کمک مردم نیاز داریم.

آهنگران گفت: بیش از ۴۶۰ هزار نفر همیار طبیعت برای اجرای رزمایش‌های مقابله با حریق داریم که براین اساس همیاران طبیعت در سه سطح مروج، محافظ و دانش‌آموز سطح بندی شده‌اند و آموزش‌هایی را هم به آنان و هم به تشکل‌های مردمی و ماموران خود برای اطفای حریق عرصه‌های طبیعی داده‌ایم.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار