در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افزایش حریق مناطق جنگلی نسبت به سال گذشته

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها گفت: در ۳ ماهه امسال روند حریق مناطق جنگلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ناشی از شرایط جوی بوده است.

سرهنگ علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در حاشیه مراسم روز جهانی مقابله با بیابانزایی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا روند آتش سوزی ها  نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری داشته است، گفت: با توجه به شرایط جوی، روند آتش سوزی جنگل ها نسبت به ۳ ماهه سال گذشته افزایشی بوده است.

به گفته آهنگران، تراکم گیاهی و خشکسالی سبب افزایش آمار آتش سوزی‌ها در کشور شده و نکته حائز اهمیت آن است که آتش سوزی مزارع در حاصلخیزی زمین نه تنها تاثیری ندارد، بلکه منجر به از بین رفتن ریزمغذی‌ها شده و خسارات را بیشتر می‌کند.

 او درباره آتش سوزی جنگل‌های پلدختر افزود: تراکم گیاهی در منطقه زاگرس رو به خشکی گذاشته و این امر شدت حریق‌ها را در این منطقه بیشتر کرده است.

آهنگران ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در یک دهه گذشته ۹۵ درصد حریق‌ها در سطح کشور عامل انسانی داشته که از این آمار ۹۰ درصد غیر عمدی و ۵ درصدی عمدی رخ داده است.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی کشور با اشاره به نگاه نادرست کشاورزان در خصوص آتش‌سوزی جنگل‌های پلدختر افزود: برخی کشاورزان معتقدند با آتش زدن زمین می‌توان خاک را حاصلخیز کرد که براین اساس در این منطقه یکی‌از کشاورزان مبادرت به آتش زدن مزرعه خود کرده که این آتش به جنگل‌ها سرایت پیدا کرد.

به گفته او، بنابر آمار از ابتدای سال ۴۲ فقره آتش سوزی در کشور گزارش شده که در این خصوص ۱۷ نفر شناسایی شدند و اقدامات قانونی درباره آنها در حال انجام است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها گفت: در برخی استان های کشور از جمله خوزستان  با پدیده آتش سوزی مواجه هستیم.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار