رئیس انجمن خوراک دام و طیور گفت: تا زمانیکه ارز یارانه‌ای به واردات نهاده دامی اختصاص یابد، امکان جایگزینی وجود ندارد.

مجیدموافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان کشور در نشست خبری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته گفت: امسال شورای سیاست‌گذاری با همکاری بخش دولتی تلاش کرده  تا نقش موثری در بهبود زنجیره محصولات پروتئینی کشور ایفا کند.

به گفته او، نمایشگاه دام و طیور می‌تواند نقش خوبی ایفا کند تا صنعت دام و طیور از حالت بی‌صدایی خارج شود.

موافق قدیری شعار امسال نمایشگاه را خوراک دام، محور توسعه پایدار اعلام کرد و افزود: توسعه و ترویج مصرف خوراک آماده دام، طیور و آبزیان جزء محورهای اصلی ما خواهد بود. همچنین شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفته که به توسعه و ترویج تجهیزات و فناوری‌های نوین، استفاده از هوش مصنوعی در صنعت و افزایش نقش صنعت دام و طیور در تولید اشتغال و درآمد ملی کمک کند.

رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان ادامه داد: براساس ابلاغ برنامه هفتم به بخش دام و طیور تاحدودی پرداخت شده که نسبت به سال گذشته بد نیست.

 او افزود: با توجه به شرایط تحریم و مشکلات سیاست خارجی حضور شرکت‌های قوی صنعت دام و طیور در نمایشگاه کمرنگ است. اما امسال میزبان از ۳۹ سفیر در صنعت دام و طیور هستیم و از آنها دعوت شده است. همچنین ۱۱ شرکت تجاری از کشورهای مختلف خواهیم داشت.

موافق قدیری با اشاره به رونمایی از سامانه ارتقای رقابت‌پذیری در صنایع خوراک دام و آبزیان افزود: در نمایشگاه امسال از کتاب بازار خوراک دام ۲۰۲۴ رونمایی می‌شود. چهار سال است که این کتاب به زبان انگلیسی تهیه می‌شود.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور از رونمایی برنامه استراتژیک صنعت خوراک دام در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: با هدف افزایش بهره‌وری و کاهش خروج ارز از کشور و همچنین تنوع بخشی به صنعت دام ایران، فراخوان توسعه فناوری و نوآوری در تولید خوراک دام داده ایم.

او با اشاره به محورهای برگزاری بیست و سومین نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته افزود: نمایشگاه امسال در سه بخش عمده شامل کارخانجات مکمل و خوراک، تجهیزات دامپزشکی و مشارکت کنندگان فعال خواهد بود وهمواره محورهای اصلی شامل توسعه و ترویج خوراک آماده و صنعتی و آبزیان، مدیریت مدنی و صنفی در تولید و ارتقای شناخت و باور جامعه از نقش صنعت در توسعه پایدار است.

رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان درباره اینکه امکان جایگزینی خوراک دام با وجود واردات ذرت و کنجاله سویا وجود دارد، گفت: تازمانیکه ارز یارانه ای به واردات نهاده های دامی داده شود، استفاده از محصولات جایگزین را باید فراموش کرد چراکه تولیدکننده انگیزه ای ندارد. براین اساس یکسان سازی نرخ ارز باید صورت بگیرد، در غیراین صورت با استمرار روند تزریق ارز نباید به فکر نوآوری بود.

در ادامه سالار رضایی برگزار کننده نمایشگاه گفت: این نمایشگاه از تاریخ ۳۰ تیر تا ۲ مرداد در ۱۲ سالن برگزار می شود. این نمایشگاه شامل سه بخش تجهیزات، دارویی و خوراک است.

او افزود: سه کشور خارجی به صورت پاویون و ۱۴ کشور به صورت نمایندگی حضور دارند. فضای تحت پوشش نمایشگاه ۴۰ هزار متر مربع است.

رضایی گفت: اکثر نمایندگی‌ها از اروپا هستند. سال قبل فقط سه نمایندگی خارجی داشتیم، امسال ۱۴ تا داریم. همچنین شرکت‌های دانش بنیان به صورت اختصاصی در نمایشگاه حضور یافتند.

گفتنی است بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته ایران از ۳۰ تیرماه تا ۲ مردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار