رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به آنکه آتش زدن کاه و کلش منجر به از بین رفتن باکتری‌های موجود در خاک می‌شود، لذا به کشاورزان توصیه می‌شود که از این کار اجتناب کنند.

احد وظیفه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی هفته اخیر در مناطق غربی، جنوبی و جنوب شرق و شرق کشور با بی هنجاری قابل ملاحظه دما روبرو بودیم به طوریکه در برخی روزهای هفته آنامولی دما به بیش از ۴ تا ۵ درجه رسیده بود.

او با بیان اینکه رکوردهای دما در برخی نقاط استان های بوشهر، سیستان بلوچستان شکسته شده است، افزود: طی یک هفته اخیر تابستان گرمی را پشت سرگذراندیم و همان طور که پیش بینی شده بود، دمای هوا یک تا ۲ درجه بیش از نرمال بود که این به معنای بی هنجاری دما در طول تابستان است. هرچند برخی هفته ها می تواند آنامولی بیش از این رقم باشد.

وظیفه ادامه داد: براساس مدل های اقلیمی در طول تابستان بارش هایی خواهیم داشت، کمااینکه در تیرماه بارش هایی را در سواحل شمالی و شمال غرب داشتیم، در این هفته انتظار داریم بارش ها در جنوب شرق نسبت به هفته های قبل تقویت شود.

کشاورزان توصیه های کشت دوم را جدی بگیرند

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه برداشت غلات در بسیاری از مناطق انجام شده است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای کشت دوم در عرض های جنوبی و مرکزی  توصیه هایی به کشاورزان داشته است و همواره روش های جدیدی برای کشت توصیه کرده است.

به گفته او، به کشاورزان توصیه می شود که از آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند چرا که این امر باعث از بین رفتن باکتری های موجود در خاک می شود، همچنین از کشاورزان تقاضا داریم که کشت را مستقیم و بدون خاک ورزی انجام دهند تا با اجتناب از شخم زدن رطوبت خاک را به منظور کاهش نیاز آبی گیاهان حفظ کنند.

وظیفه با تاکید بر استفاده از ارقام مقاوم به خشکی متناسب با اقلیم هر منطقه و اجتناب از آبیاری در وسط روز به سبب تبخیر بالا افزود: در مناطقی که احداث گلخانه امکان پذیر است به کشاورزان توصیه می شود که کشت گلخانه ای را به جای فضای باز انجام دهند. همچنین در تمام نقاط کارشناسان ترویج حضور دارند که بکارگیری توصیه های فنی برای هر منطقه می تواند باعث کاهش خسارت شود. 

 در برخی استان ها وارد چهارمین سال خشکسالی شدیم

 او ادامه داد: علی رغم اینکه سال آبی جاری با بارش های نرمال به پایان می گذرانیم مدیریت منابع آبی باید حفظ شود چراکه در برخی استان ها تهران، سمنان و قزوین و مرکزی بارش ها کمتر از نرمال بوده است و امسال در این استان ها وارد چهارمین سال خشکسالی شدیم.

وظیفه با تاکید بر مدیریت منابع آب های زیرزمینی افزود: با توجه به کاهش منابع آب های زیرزمینی ناشی از برداشت بی رویه در دشت ها، مدیریت منابع باید در دستور کار کشاورزان قرار بگیرد در گذشته کمبود منابع آب های زیرسطحی داریم که مصرف کمتر آب های سطحی باعث تقویت آب های زیرزمینی شود.

رئیس مرکز خشکسالی بیان اینکه گرمای هوا طی روزهای آتی به اوج خود می رسد، گفت: بنابر مدل های هواشناسی، دما در نیمه دوم‌ تیرماه گرمتر از نیمه اول خواهد بود و کماکان اوج دما نیمه دوم تیرماه تا ۱۰ مرداد است که براین اساس میانگین آنامولی دما ۱ تا ۲ درجه بالاتر از نرمال خواهد بود. هرچند در برخی هفته ها امکان افزایش دما بیش از این میزان هم در برخی استان ها وجود دارد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار