"جان گليسر" فعال ضد جنگ و تحليلگر مسائل سياسي در مقاله‌اي در پايگاه تحليلي "آنتي وار" از اذعان مقامات اطلاعاتي و امنيتي غربي و ماموران آژانس بين المللي انرژي اتمي به صلح آميز بودن برنامه هاي هسته اي ايران گفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آنتي وار، نويسنده با نقل قول از "فلنت لورنت" و "هيلاري مان" دو آمريكائي كه پس از سفر به ايران كتابي تحت عنوان "سفر به تهران: چرا آمريكا بايستي به تفاهمي با جمهوري اسلامي ايران دست يابد؟" مي نويسد "مامورين آژانس بين المللي انرژي اتمي خود بارها گزارش داده اند كه امكان دسترسي آنان به تاسيسات هسته اي ايران خيلي بيش از امكان بازديد آنان از تاسيسات هسته اي كشورهاي غربي است." 

نويسنده در ادامه مي گويد "اين اظهارنظر با آنچه رسانه هاي غربي در مورد برنامه هسته اي ايران ادعا مي كنند بسيار متفاوت است، آنان مدعي اند كه جمهوري اسلامي ايران تاسيسات اتمي خود را مخفي كرده است و به فرستادگان آژانس اجازه بازديد از آنها را نمي دهد. 

وي در ادامه مي افزايد "آژانس انرژي اتمي همواره اظهار داشته كه ايران با بازديد مامورانش از تاسيسات هسته اي آن كشور موافقت كرده است و اذعان نموده كه ايران تخلفي از قوانين آژانس را مرتكب نشده است. بنابراين اتهام كشورهاي غربي در مورد پيگيري سياست ساخت سلاح اتمي از جانب ايران بي اساس است. در حاليكه فرض كنيم ايران چنين هدفي نيز داشته است باز هم برخلاف توافق نامه آژانس عمل نكرده است." 

گليسر در ادامه مقاله خود با نقل قول از "رضا نصري" از تحليلگران سياسي امور ايران مي گويد "يوكيو آمانو رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي طرفدار آمريكا است و سياست هايش ناموفق بوده است. آنچه اوباما نيز ديپلماسي با ايران مي خواند همواره رفتاري قلدرانه همراه با تهديد به انجام اقدام نظامي عليه ايران از سوي آمريكا و اعمال تحريم هاي بيشتر ضد ايراني بوده است كه جنايتي غير قانوني عليه ايرانيان محسوب مي شود." وي در ادامه مي افزايد "اين در حاليست كه دستگاه هاي اطلاعاتي و نظامي غربي نيز اظهار داشته اند كه ايران قصد ساخت بمب اتمي را ندارد." 

وي در ادامه مقاله با نقل قول از "رولف اكيوس" مدير اجرايي كميسيون ويژه سازمان ملل متحد در امور عراق كه از سال 1991 تا 1997 عهده دار اين مقام بود، مي نويسد "تهديد به استفاده از قوه قهريه همراه با تشديد فشارها بر ايران باعث شده اند تا تنش ها افزايش يابند و ايران تمايلي به تغيير موضع خود نداشته باشد." 

وي همچنين در ادامه مي افزايد كه حتي "پائول پيلار" تحليلگر سابق سازمان سيا نيز تحريم هاي وضع شده عليه ايران از سوي آمريكا را "ناكارآمد" دانسته است. 

نويسنده در ادامه مي گويد "تحريم هاي وضع شده از سوي كنگره به هيچ وجه ربطي به برنامه هسته اي ايران ندارند." 

گليسر در پايان مقاله مي افزايد "مشخص است كه غرب از ادامه تحريم ها عليه ايران تغيير نظام در تهران در طولاني مدت را دنبال مي كند و خواهان حل ديپلماتيك مشكلات نيست. رهبري جمهوري اسلامي ايران هم به اين مسئله به خوبي واقفند و به همين خاطر گفته است "ما با مذاكره با آنان مشكلي نداريم. اما تا زماني كه رفتار آنان تغيير نكند اين مسئله غير ممكن است."

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار