آمار‌های منتشر شده در کشور‌های اروپایی نشان می‌دهد که سال گذشته بیش از ۴۷هزار نفر در این قاره به دلیل گرما جان خود را از دست داده‌اند.

طبق آمار‌های منتشر شده، سال گذشته در اروپا گرم‌ترین سال در چند دهه اخیر بوده که منجر به کشته شدن بیش از ۴۷هزار نفر در سراسر این قاره شده است.

طبق آمار‌های منتشر شده توسط موسسه سلامت جهانی بارسلونا و مطالعات میدانی این موسسه که اخیراً نتایج آن در مجله پزشکی نیچر منتشر شد، سال گذشته گرمترین سال اروپا به ثبت رسیده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که زنان بیشتر از مردان بر اثر بیماری‌های ناشی از گرما جان خود را از دست می‌دهند. آمار‌ها نشان داده است که بیشترین میزان خسارت از گرما مناطق جنوب اروپا بوده است که بیشتر ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها بوده است.

طبق آمار‌های این موسسه، یونان با ۳۹۳ مرگ در هر یک میلیون جمعیت خود بالاترین نرخ مرگ و میر را به ثبت رساند و پس از آن بلغارستان، ایتالیا و اسپانیا قرار دارند. بیش از ۴۰ درصد از جنوب اروپا در ماه جولای تحت تاثیر گرمای شدید قرار گرفت.

در سال ۲۰۲۲ طبق آمار‌های رسمی کشور‌های اروپایی بیش از ۶۰هزار مرگ و میر ناشی از گرمای شدید ثبت شد.

دانشمندان اعلام کرده‌اند که اگرچه شاخص مرگ‌ومیر در حوزه تغییرات اقلیمی یکی از مولفه‌های مهم بشمار می‌رود، اما گرمایش زمین تاثیرات منفی گسترده‌ای نیز بر سلامت و رفاه دارد. به عقیده کارشناسان عوامل استرس‌زای اقلیمی، دسترسی به غذا و آب را در سراسر جهان دشوار ساخته و زندگی میلیارد‌ها انسان را به خطر انداخته‌است.

به ویژه آنکه دسترسی بسیاری از کشور‌ها به آب آشامیدنی پاکیزه در نتیجه خشکسالی و فشار بر منابع آب شیرین محدود شده و در نتیجه باید منتظر موجی از بیماری‌های عفونی مانند مالاریا، تب زرد، زیکا و تب دنگی باشیم.

منبع: ایرنا 

برچسب ها: اسپانیا ، ایتالیا ، یونان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار