حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي با بيان اين نكته كه رخداد نهم دي ماه 1388 يك اتفاق ويژه بود گفت: نهم دي مصداق بارز به جلوه نشستن تفكر اسلام ولايي بود.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفی پورمحمدي در جمع طلاب حوزه علميه مروي در محل مسجد مروي تهران با اشاره به اينكه هميشه بايد در برابر فتنه‌ها هوشيار بود گفت: اين يك اصل اساسي است كه هر چقدر بر وزن انقلاب اسلامي و تأثيرگذاري جمهوري اسلامي بر معادلات افزوده مي‌شود، فتنه‌ها پيچيده‌تر مي‌شود. چرا كه اگر معتقديم انقلاب اسلامي گام مهمي را برداشته است و ظرفيت بالايي را ايجاد كرده است، بايد بدانيم كه فتنه‌هاي بزرگي در پيش دارد. بايد هوشيار و متوجه باشيم كه اگر انقلاب اسلامي كار مهمي كرده است، دشمنان مهم و بزرگي نيز دارد و اگر كسي فكر كند كه طي طريق در مسير انقلاب اسلامي بدون خطر است، خوش خيالي كرده است.

**هر روز با فتنه‌هاي پيچيده‌تري روبرو هستيم

پورمحمدي با تأكيد بر اين نكته كه هر روز با فتنه‌هاي بزرگ‌تري از سوي دشمنان انقلاب اسلامي روبرو هستيم گفت: هر چقدر بر ظرفيت سازي‌هاي جمهوري اسلامي افزوده شود، طراحي‌هاي دشمن نيز عميق‌تر خواهد شد و اگر چه اكنون توان عظيم و اثربخشي وسيعي داريم، اما دشمن نيز براي زمين‌گير كردن ما سازوبرگ‌هاي بيشتري را به ميان آورده است.

وي با بيان اين‌كه هر چقدر جمهوري اسلامي رشد پيدا كند، خطرات بيشتري از سوي دشمنان انقلاب اسلامي آن را تهديد مي‌كند، افزود: ما بايد بدانيم كه در چه موقعيتي قرار داريم. بايد بدانيم كه چه عواملي در اين ميدان اثرگذار هستند؟ بايد بدانيم كه خطرات براي كسي كه در قله ايستاده است، بيشتر از كسي است كه در دامنه ايستاده است و چون امروزه جمهوري اسلامي در موقعيت بالاتري نسبت به گذشته ايستاده است، حجم دشمني‌ها عليه آن نيز بيشتر شده و خطرات بيشتري ما را تهديد مي‌كند.

وي در ادامه گفت: در اين فضا اشتباهات ما نيز پيامدهاي حساس‌تري به دنبال خواهد داشت و امروزه سربازان انقلاب اسلامي بايد بدانند كه با يك معادله ساده در يك ميدان عمل واضح روبرو نيستند، بلكه با معادلات پيچيده در يك ميدان مبهم روبرو هستند و در اين شرايط فتنه‌هاي پيچيده‌اي طراحي مي‌شود كه بايد با بصيرت بر آن‌ها غلبه كرد.

**اگر به ركن وثيق تمسك نكنيم، فتنه همه را درمي‌نوردد

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به آيه‌اي از سوره انفال گفت: خداوند كريم در قرآن مي‌فرمايد كه از فتنه‌هايي بايد ترسيد كه آتش آن، تنها دامن برپاكنندگانش را در بر نمي‌گيرد، بلكه آتش آن دامان همه مردم را در برمي گيرد. در تفسير صافي آمده است كه اين فتنه در ارتباط با انجام ندادن امر به معروف و نهي از منكر، ايجاد اختلاف و ظهور بدعت‌ها است. علامه طباطبايي نيز در تفسير الميزان، اختلاف كلمه و در واقع فتنه اختلافات را بزرگ‌ترين فتنه‌اي مي‌داند كه آتش آن دامان همه را مي‌گيرد. چرا كه فتنه اختلاف يك پيامد دارد و آن هم اين است كه كسي كه در فضاي فتنه غلبه پيدا مي‌كند، حق دار جلوه داده مي‌شود.

وي با مدرن خواندن تفسير علامه طباطبايي از اين آيه از سوره انفال و تبديل غلبه بالسيف به غلبه مفهومي افزود: مرحوم علامه از فلسفه تغلب، تفسيري فرامدرن به دست مي‌دهند و مي‌گويند اگر در گذشته حق با كسي بود كه با شمشير غلبه پيدا مي‌كرد، امروز مي‌تواند اين غلبه بالسيف تبديل به غلبه مفهومي شود و عده‌اي حرف، سخن و مفهوم باطل خود را با سوء استفاده از فضاي فتنه، حق نشان داده و حاكم گردانند. اين نكته علامه طباطبايي كه 50 سال پيش بيان شده است، به وضوح در مديريت فضاي مجازي توسط فتنه گران قابل رويت است.

پورمحمدي با اذعان به اين نكته كه نبايد در فضاي شكلي و سطحي فتنه ماند و از پي بردن به لايه‌هاي عميق فتنه درماند گفت: اگر به ركن وثيق تمسك نكنيم، فتنه همه را درمي نوردد و در اين بين خواص و عوام نيز نمي‌شناسد.

**ملت ايران در نهم دي ماه به بصيرت جمعي رسيد


حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي با بيان اين نكته كه رخداد نهم دي ماه 1388 يك اتفاق ويژه بود گفت: نهم دي مصداق بارز به جلوه نشستن تفكر اسلام ولايي بود. اسلامي كه برخاسته از فرهنگ اهل بيت و همچنين نشأت گرفته از فرهنگ عاشورايي بود. ملت ايران در نهم دي ماه به يك بصيرت جمعي رسيدند كه بايد با دفاع همه جانبه و جانانه از اسلام ولايي، كمر فتنه گران را در آن مقطع زماني بشكنند و انصافاً هم شكستند.

وي با اشاره به ايستادگي ملت ايران در برابر بي‌احترامي به فرهنگ عاشورايي توسط فتنه گران و بلوغ بصيرتي مردم در مواجهه با اين بي‌احترامي در تظاهرات نهم دي افزود: تجربه سال 1388 به ما نشان داد كه تنها با نخبگان حكومتي و يا ابزارهاي حاكميتي نمي‌توان به جنگ تمام عيار با فتنه رفت، بلكه در اين كارزار بايد به آحاد مردم توجه نشان داد و عموم شهروندان را در برابر خطرات فتنه آگاه كرد و آن‌ها را در صحنه فعال ساخت.

**مردم در نهم دي ماه سربازان بي‌شمار فرهنگ عاشورايي شدند

پورمحمدي با نقد ديدگاه‌هايي كه تعاريفي از ولايت و عصمت به دست مي‌دهند كه در آن به نقش مردم اهميت داده نمي‌شود گفت: برخي‌ها از نقش مهم مردم غافل مي‌شوند. اين در حالي است كه هر راهكار و ايدئولوژي خوبي بايد مردمي شود و هر راه صوابي بايد در بستر اجتماعي تحقق يابد و فراتر از آن هر امري بدون اين‌كه بازتوليد اجتماعي نداشته باشد، توان اثرگذاري نخواهد داشت. به همين دليل است كه اگر مردم در نهم دي ماه 1388 به خيابان‌ها نمي‌آمدند، به راحتي نمي‌شد اين فتنه را جمع كرد. البته حكومت ما در برخورد با شورش و هرج و مرج بسيار قوي است و دشمنان به اين نكته آگاهي دارند، اما اين مردم بودند كه در نهم دي، سربازان بي‌شمار فرهنگ عاشورايي شدند.

**مردم با بصيرت عاشورايي خود، بازتعريفي انقلابي و ولايي از نقش رهبري كردند

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين نكته كه مردم با بصيرت عاشورايي خود، بازتعريفي انقلابي و ولايي از نقش رهبري كردند و با تمسك به مقام معظم رهبري به عنوان نماد ايستادگي در برابر فتنه‌ها و انحرافات، حماسه نهم دي را آفريدند گفت: در راهپيمايي نهم دي ماه در سراسر كشور چيزي جز عمق باور مردم به رهبري ديده نمي‌شد و باور عمومي به رهبري نظام به عنوان نقطه اتكا در برابر تهديدات از دستاوردهاي اين حركت عظيم بود.

وي با ذكر اين نكته كه در فتنه 88 دشمنان خارجي، فريب خوردگان داخلي و گروهي كه دلبسته انقلاب نبودند و امروزه با اسامي جريان‌هاي مختلف شناخته مي‌شوند در كنار يكديگر بودند گفت: براي رويارويي با اين اتحاد منحوس بايد انسجام عمومي را تقويت كرد و از نسخه‌هايي كه در فضاي اختلافي طرح مي‌شوند، دوري جست و در فضاي وحدت و همدلي امور كشور را به پيش برد.

**قرار نبود بعد از نهم دي همانند قبل از نهم دي زندگي كنيم


پورمحمدي در پايان با اذعان به اين نكته كه مردم ثمره و ميوه شيرين نهم دي را نچشيدند گفت: قرار نبود بعد از نهم دي همانند قبل از نهم دي زندگي كنيم. ما آنچنان كه بايد مردم را از ثمره نهم دي بهره‌مند نكرديم. اگر چه تا حد زيادي دشمن را زمين‌گير كرديم، اما خط توسعه و پيشرفت اقتصادي را دنبال نكرديم و در گاهي اوقات حرف‌هايي زديم كه طمع دشمن را برانگيختيم.

وي با بيان اين‌كه بايد مدل‌هاي جديدي از فتنه را محاسبه كنيم چرا كه خطوط جديدي از فتنه پيگيري مي‌شود افزود: بايد رمز فتنه شكني را دريابيم و اين رمز را كه همانا دوري از اختلاف است، پيوسته به كار بريم.

انتهاي پيام/پ2
برچسب ها: پورمحمدی ، بارزسی ، فتنه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار