پورمحمدي با حضور در دانشگاه اميركبير ضمن تشريح فضاي موجود انتخابات به سؤالاتي درباره اختلاس بزرگ بانكي، جريان انحرافي، ماجراي بركناري‌اش از وزارت كشور و اتهام‌زني رسانه‌هاي اصلاح‌طلب به‌ وي در قضاياي قتل‌هاي زنجيره‌اي پاسخ داد.

به گزارش حوزه قضايي و حقوقي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي شامگاه شنبه ششم اسفند در جمع دانشجويان دانشگاه اميركبير با اشاره به اينكه نرخ مشاركت در انتخابات ايران از نظر كميت و عدد بسيار بالا است، گفت: ما چند انتخابات مهم داريم كه در دنيا شاخص مشاركت را مشخص مي‌كند؛ رياست جمهوري، مجلس و شوراها. در برخي كشورها ميزان مشاركت در انتخابات رياست جمهوري بيشتر است و در برخي كشورها نرخ مشاركت در انتخابات شوراها زياد است.

ميانگين مشاركت در كشور ما در انتخابات رياست جمهوري 63 الي 64 درصد است. معمولاً در انتخابات مجلس 56 الي 57 درصد است. در انتخابات شوراها و در انتخابات شوراي قبلي كه بنده برگزار كننده بودم 64 درصد مشاركت داشتيم كه جزو مشاركت‌هاي بالا است. حتي اين عدد به نسبت ميزان كانديداهايي كه شركت مي‌كنند به آنان كه انتخاب مي‌شوند خوب و قابل بيان است.

وي ادامه داد: در كشور ما حريم‌ها و مرزهايي است كه مورد توجه است. مثلاً كساني كه قصد شركت در انتخابات دارند نبايد پايه‌هاي اعتقادي باورهاي مردم را سست كنند. اين يك امر مسلم است. ولي آن را در دايره قانون اساسي مي‌بينيم. كسي كه در انتخابات شركت مي‌كند بايد پايبند به قانون اساسي باشد. اين، جزو اصول مسلم نظام است. بنابراين كسي كه مي‌خواهد در اين نظام مسئوليتي بگيرد بايد پايبند به اين اصول باشد. اگر كسي به اين اصول پايبند نباشد صلاحيت گرفتن مسئوليت را ندارد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: البته حق انتخاب از اين فرد سلب نمي‌شود. بلكه حق انتخاب شدن ندارد. اين مسئله نيز مشابه تمام كشورها است و در تمامي كشورها طبق قانون اساسي آن عمل مي‌شود؛ ولي در برخي كشورها به مسايل اخلاقي و اعتقادي توجه نمي‌شود ولي در كشور ما توجه مي‌كنند. ملت ما ملتي متدين و معتقدي هستند. مثلاً حجاب خواست عمومي و خواست بخش اكثريت جامعه است و بايد محترم شمرده شود.

رعايت حقوق شهروندي و ضوابط در كشور ما غليظ‌تر از كشورهايي است كه ادعاي مردم‌سالاري و دموكراسي مي‌كنند

وي افزود: اصول قانون اساسي در بازترين دوران پذيرش يعني اوايل انقلاب مطرح شد. در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي اصول قانون اساسي تدوين و به خواست امام(ره) با رأي مردم تصويب شد. يعني ما در نظام جمهوري اسلامي دو انتخابات قانون اساسي داشتيم. يكي انتخاب خبرگان قانون اساسي كه قانون اساسي را تدوين كردند و ديگري انتخابات براي تصويب قانون اساسي.

پورمحمدي با بيان اين‌كه اكثريت جامعه در آن زمان گرايش موجود در قانون اساسي را تأييد كردند،‌گفت: ممكن است برخي كشورها اعتقادات ما را نپسندند. ولي ما طبق اين قانون عمل مي‌كنيم. ما در دنيا ويژگي‌هاي قابل دفاع داشته و از بسياري از كشورهايي كه ادعاي مردم‌سالاري و دموكراسي مي‌كنند، رعايت حقوق شهروندي و ضوابط در كشور ما غليظ‌تر است.

وي با اشاره به نگاه‌هاي موجود به انتخابات در كشورمان، گفت: اوايل انقلاب برخي بزرگان همانند امام(ره) گفتند كه حضور در انتخابات واجب است. برخي آمده و اعتراض كردند كه چرا تكليف و واجب مي‌كنيد؟! شايد برخي نخواستند از حق خود استفاده كند. بنابراين ما درباره انتخابات از دو منظر عمل مي‌كنيم. هم تكليف است و هم حق است.

انتخاب مسئولين كشور حق شهروندي است و مي‌گويم افراد آمده و از حق خود استفاده كنند. حال افراد نخواستند از حق خود دفاع كنند حرف ديگري است. هر كدام از شهروندان سهمي از منافع اين كشور دارند و بايد آمده و با اين انتخاب‌ها از حق خود دفاع كنند.

تلاشي كه سي و سه سال گذشته براي انتخابات انجام شده، قابل دفاع است

وي با بيان اين‌كه حضور در انتخابات حداقل در فضاهايي جنبه تكليف پيدا مي‌كند، گفت: آنجا كه مي‌بينيم رأي ما در تقويت تماميت و موجوديت كشور مي‌تواند تأثيرگذار باشد، حضور در انتخابات تكليف مي‌شود. به عبارت ديگر اگر معناي هر رأي ما آن باشد كه دشمنان از آسيب زدن به كشور مأيوس مي‌شوند، حضور در انتخابات تكليف مي‌شود. اگر حفظ نظام به عنوان يك تماميت تقويت مي‌شود و از مخاطرات امنيتي جلوگيري مي‌كند يك تكليف مي‌شود.

پورمحمدي با اشاره به ناكارآمدي برخي قوانين گفت: هم اكنون مثلاً تكليف بودجه انتخاباتي در قانون مشخص نيست. آيا هر كسي حق دارد كه از هر بودجه‌اي براي انتخابات استفاده كنند؟! هم اكنون قوانين انتخاباتي ما به ثروتمندان امتياز مي‌دهد. هم اكنون قوانين حزبي ما كامل نيست. برخي مي‌توانند با بهره برداري از اين نقايص سوء استفاده كنند. اين خلأها وجود دارد كه بايد رفع شود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين‌كه يكسري قوانين كامل نيستند،‌گفت: بايد بپذيريم كه ضعف‌هايي در قوانين و مقررات داريم. بيشترين دخالت و توجه قانوني و مقرراتي در كشور ما متوجه بحث انتخابات است. هيچ قانوني به اندازه انتخابات مورد توجه قانون‌گذار نبود. البته تغيير زياد قانون انتخابات خود يك ضعف است. به همين دليل برخي خواستار ثبات اين قوانين هستند. اما علي رغم ضعف‌ها، تلاشي است كه سي و سه سال گذشته براي انتخابات انجام شده، قابل دفاع است.

ليست‌هاي متعدد اصول‌گرايان به‌خاطر اين است كه رقيب قوي ندارند

در ادامه اين نشست، دانشجويان سؤالات خود از رئيس سازمان بازرسي كل كشور را مطرح كردند.

دانشجويي در ادامه از رئيس سازمان بازرسي كل كشور پرسيد، ‌تحليل شما از جريان‌هاي شركت كننده در مجلس نهم چيست؟! برخي معتقدند اين انتخابات يك جنگ زرگري بين اصول‌گرايان است؟

پورمحمدي نيز در پاسخ گفت: شما يك بخش از فضا را كه مي‌توانيد در تحليل بگنجد مطرح كرديد. اجازه دهيد ما يك مصداق خاص بگوييم. هميشه اين طور بود. اگر ما در مقابل يك رقيب قوي قرار بگيريم،‌سعي مي‌كنند گروه‌هاي همفكر به هم نزديك‌شده و رفتار همگون داشته باشند تا پيروز ميدان رقابت شوند. اما اگر اين رفتار از خود بروز داده نشود عامل شكست انتخاباتي است. مثلاً الآن اگر اصول‌گرايان و اصلاح‌طلبان با همديگر رقابت كنند در درون خود پيروزي با رقيب است.

رقيبي كه متحد عمل مي‌كند نسبت با رقيبي كه پراكنده عمل مي‌كند پيروز است. ولي به هر حال رقابت درون گروهي وجود دارد. چون حس مي‌شود رقيب قوي برون حوزه‌اي وجود ندارد و اصلاح‌طلبان به صورت گسترده شركت نكردند از اين جهت خطر جدي براي گروه اصولگرا وجود ندارد و ليست‌هاي متعدد اصولگرايي بروز و ظهور مي‌كند و خيلي نمي‌توان مخالفت كرد.

وي افزود: اصول‌گرايان در ابتدا پيش بيني كرده بودند كه اصلاح‌طلبان به صورت قوي و منسجم شركت نكنند و مجال براي آنان بيشتر است. البته من معتقدم اين حركت به هيچ وجه جنگ زرگري نيست. طيف‌هاي مختلف در اصول‌گرايان هستند كه مي‌خواهند مديريت مجلس را در دست گرفته و قوانين را به آن شكل كه مي‌خواهند تصويب كنند.

ابهام در هزينه‌هاي انتخاباتي/ هزينه‌هاي بي‌حساب و كتاب براي انتخابات را قبول نداريم

وي در پاسخ به سؤالي كه پرسيد: «چرا كسي جلوي هزينه‌هاي زياد انتخاباتي را نمي‌گيرد؟»، گفت: اگر اين فرد فقط پول خرج مي‌كند كه مطرح باشد پول شهرتش را مي‌دهد. و اگر پول خرج مي‌كند كه خدمت كند ايثارگر است. اما عملاً اين طور نيست. خيلي اوقاتپول‌هايي خرج مي‌شود به‌خاطر مطامع است. قاعده عمومي اين است كه در حوزه انتخابات پول خرج كردن بايد مرز داشته باشد.

بنده معتقدم كه موضوع هزينه انتخاباتي مرزهاي روشني ندارد. شوراي نگهبان اعلام كرد كه ما جلوي بي‌رويه خرج كردن پول‌هاي انتخابات را مي‌گيريم. ولي اين مسئله سخت پيچيده است. اگر از امكانات سوء استفاده شد ما به عنوان سازمان بازرسي كل كشور جلوي آن را مي‌گيريم. اين جرم است و ربطي به انتخابات ندارد.

علت عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات
 

پورمحمدي درباره علت عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: بايد دليل را از خودشان پرسيد. اما بر اساس آنچه گفتند استفاده كرده و استنباط مي‌كنيم كه آنان مي‌گويند ما انتقادات و اشكالاتي داريم كه برطرف نشده است به همين دليل نمي‌آييم. دوم اين‌كه ادعا مي‌كنند فضاي مشاركت مهيا نيست و امكان موفقيت را نداريم. سوم اين‌كه عده‌اي تندرو در اصلاح‌طلبان وجود دارند كه تهديد كردند اگر كسي در انتخابات شركت كند خط‌ها جدا شود. نكته بعدي اين است كه آنان مي‌خواهند مشاركت پايين باشد و بگويند حالا كه شما با ما همكاري نمي‌كنيد ضربه‌اي به طرف مقابل بزنند. همين طور تحليلي وجود دارد كه اصلاح‌طلبان به آن سوي مرزها نگاه دارند و مي‌خواهند كج‌دار مريض عمل كنند كه آن طرفي‌ها را نااميد و مأيوس نكنند. اين تحليل‌هايي است كه وجود دارد. مطمئناً اين استدلال‌ها دلايلي نيست كه گروهي بخواهد به آن استناد كند؛ به خصوص در شرايط سختي كه كشور با آن مواجه است.

حركت به سمت بلوغ سياسي
وي افزود: رد صلاحيت افراد كه امسال شوراي نگهبان در انتخابات درباره نمايندگان مجلس كرد،‌در مجلس ششم نيز رخ داده بود. مقاماتي كه در مجلس ششم رد صلاحيت شدند هم‌طراز همين افراد بودند. ديديم كه چه بلوايي در مجلس به راه افتاد. گفتند انتخابات را تحريم مي‌كنيم كه اين كار را كردند. روزنامه‌هايشان بيانيه‌هاي تندي دادند و همه شاهد بوديم كه عليه جريان مقابل منسجم شدند. اما اين دوره خيلي‌ها گفتند كه ما رد صلاحيت شديم اما حكم شوراي نگهبان را قبول داريم. اين‌ها رفتار عاقلانه و ملي يك گروه سياسي است. گروهي كه به اصول كشور پايبند است نسبت به اين فراز و فرودها سربلند مي‌شود.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: بايد به انصاف عمل كرد. در زمان دوم خرداد همين آقاي خاتمي و تيم او عليه آقاي ناطق نوري از حربه‌هاي غيراخلاقي استفاده كردند. آنان در جامعه شايعه كرده بودند كه بنويسيم خاتمي بخوانيم ناطق‌نوري و... آنان فضاي انتخاباتي را كاملاً تغيير داده و جو تقلب را مطرح كردند. اين قدر تقلب شديد مطرح شد كه آقاي هاشمي كه رئيس دولت بود در نماز جمعه گفت كه تقلب نخواهد شد. آقاي ناطق نوري كه ديد شكست خورد قبل از اعلام موضع وزارت كشور به آقاي خاتمي تبريك گفت. آقاي ناطق هم مي‌توانست بگويد قبول نداريم و اين‌ها تقلب كردند. جدا از موضع گيري‌هاي سياسي،‌ يك رفتار سياسي در جامعه مهم است كه بايد به آن ملتزم باشيم. اين نمونه‌اي از آن است اين دوره از انتخابات مجلس اكثر افرادي كه رد صلاحيت شدند اصولگرا هستند. از نائب رئيس مجلس تا پايين رد شدند. نمي‌خواهيم از رد صلاحيت‌ها دفاع كنيم. مي‌خواهيم به سمتي برويم كه به يك بلوغ سياسي برسيم. البته شنيدم كه اصلاح‌طلبان در محافل دروني‌شان اعلام كردند كه اشتباه كردند. آنان نگفتند انتخابات را تحريم مي‌كنيم بلكه گفتند در انتخابات شركت فعال نداريم. اما به هر حال به اشتباه خود اعتراف كردند.

اختلافات جبهه‌هاي مطرح در انتخابات در يك طيف محسوب مي‌شوند
رئيس سازمان بازرسي كل كشور درباره سؤالي كه به تفاوت‌هاي جبهه پايداري و جبهه متحد اصول‌گرايان اشاره داشت، گفت: اين جبهه‌ها سخنگو دارند. اگر من در حمايت يكي از آنان چيزي بگويم گفته مي‌شود از ما خوب دفاع نكرديد. اين در حالي است كه هر روز نمايندگان اين جبهه‌ها اعلام موضع مي‌كنند. اگر نكات كلي درباره رفتار نظام داريد من به عنوان يك مسئول آمادگي پاسخ دارم. البته نبايد از نظر دور داشت كه در انتخابات رقابت‌هاي درون گروهي نيز وجود دارد. هم در اصلاح‌طلبان و هم در اصول‌گرايان. همه مثل هم فكر نمي‌كنند. اگر زماني رقيب عمده كنار رود طبيعي است كه اين رقابت درون گروهي شكل مي‌گيرد. همين الآن بين مواضع كانديداي جمهوري خواه آمريكا شاهد اين رقابت هستيم. پورمحمدي تصريح كرد: جبهه متحد با پايداري تفاوت دارد. جبهه متحد به گستردگي طيف اعتقاد دارد و مي‌گويد بايد سفره ما پهن‌تر باشد. ولي جبهه پايداري مي‌گويد ما بايد ناب‌سازي كنيم. افرادي كه ناب‌تر هستند را مطرح كنيم. جبهه متحد مي‌گويد اين مواضع به مواضع رهبري نزديك‌تر است ولي آنان مي‌گويد رهبري گفتند كه افراد بايد ناب‌تر باشد. مواضع اين دو جبهه متفاوت است. حتي گروهي به عنوان منتقدين و صداي ملت عنوان شده است كه معتقد است ما نمي‌توانيم بدون انتقاد مجلس كارآمدي داشته باشيم. اين اختلافات جدي است اما در يك طيف محسوب مي‌شوند.

دستگاه قضايي بيشترين پاسخگويي را دارد
پورمحمدي در پاسخ به سؤال دانشجويي كه نسبت به برخورد قوه قضائيه با برخي مديران سايت‌هاي خبري انتقاد داشت، گفت: اولاً قوه قضائيه مسئول و سخنگو دارد و حق شما است كه سؤال كنيد و قوه قضائيه به شما پاسخ بگويد. اتفاقاً دستگاه قضايي جزو قوه اي است كه بيشترين پاسخگويي را داشته و به صورت مرتب جلسات سخنگوي قوه قضائيه برگزار مي‌شود و مي‌توانيد در اين جلسات سؤالات را مطرح كنيد. نكته بعدي اين است كه اخلاق و ضابطه،‌خبر درست، نسبت صحيح بايد در جامعه حاكم شود. اصول اخلاقي بايد حاكم شود.

برخي براي آن‌كه چند كرسي مجلس را بگيرند مي‌خواهند همه حذف شوند
وي ادامه داد: مي‌خواهم بگويم اين طور برخوردها بدرفتاري است. اگر كسي مطلب مستند دارد بگويد. دو سايت عليه اين آقا اتهاماتي را مطرح كردند و گفتند كه ايشان به جريان فتنه و مسئول ستاد فلان فرد در انتخابات رياست جمهوري پول دادند. عليه اين سايت‌ها شكايت شد ولي چون سند نداشتند محكوم شده و عذرخواهي كردند. شما مي‌گوييد قوه قضائيه و برادران لاريجاني‌ها مصونيت دارند يا اينكه اين همه افراد و مسئول سايت احضار مي‌شوند فقط به اين خاطر كه به برادران لاريجاني توهين كردند؛ خير. از اين افراد شكايت مي‌شود. من كه اسم اصلاح‌طلبان را بردم به اين خاطر بود كه اين‌ها به جاي آنكه بيشتر از واقعيت دنبال كسب فضاي سياسي باشند تلاش دارند با پروپاگاندا اين فضا را كسب كنند. گاهي اوقات ديده مي‌شود برخي دوستان اصولگرا نيز همان مسير را مي‌روند و تلاش دارند با جو سازي، ‌فضاسازي رواني و ... كسب محبوبيت كنند. برخي براي آنكه چند كرسي مجلس را بگيرند مي‌خواهند همه حذف شوند. ما مي‌خواهيم اخلاق اسلامي را رواج دهيم. نبايد افراد را با يك شايعه حذف كرد.

بايد از منتقد و فضاي نقد استقبال كنيم
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در خصوص جبهه صداي ملت و اقدامات علي مطهري در خصوص انتقاد به دولت كه محور سؤال يكي از دانشجويان بود، گفت: نمي‌خواهم نظر خود را درباره گروه‌ها و جبهه‌ها بگويم. علي مطهري شهروندي است كه با صلاحيت به مجلس رفته و حق دارد انتقاد كند. الآن هم شوراي نگهبان صلاحيتش را تأييد كرده است. اما از يك منظر كلي مي‌گويم بايد از منتقد و فضاي نقد استقبال كنيم. نقد هميشه به نفع انسان است. البته گاهي اوقات هم نقد مشكل آفرين است.. آقاي مطهري شايد با بيانات تند انتقادات خود را مطرح مي‌كند، چون او حزب ندارد شايد خيلي ملاحظات سياسي را نكند. اما بايد از نقد او استقبال كرد. او صادقانه انتقادات خود را بيان مي‌كند و با برخورد حذفي اين كار را نمي‌كند. بايد براي ظهور و بروز چنين تفكراتي فرصت داد.
پورمحمدي در خصوص نفوذ جريان انحرافي در جبهه‌هاي اصولگرا كه سؤال يكي از دانشجويان بود، گفت: اگر اخبار پنهان از من مي‌خواهيد نه من دارم و نه درست مي‌دانم آنان را مطرح كنم. دو جريان وجود دارد كه يك سري اشتراكات دارند؛ جبهه پايداري معتقد است شعارهاي دولت و آقاي احمدي‌نژاد بدون آقاي مشايي قابل قبول است. طرفداران سابق دولت كه هنوز هم پابرجا هستند و به عنوان جريان انحرافي شناخته شده مي‌شوند، مي‌گويند ما اين مسأله را قبول نداشته و از دولت حمايت مي‌كنيم. در اين جهت يك سري تشابهاتي وجود دارد. گاهي اوقات مي‌شنويم كه در جبهه پايداري نيز گفته مي‌شود نفي گفتمان دولت قابل پذيرش نيست و جريان انحرافي وجود حقيقي ندارد.

به دولت انتقاد جدي دارم اما تعريف‌هايي كه از جريان انحرافي مي‌شود مشخص نيست/ اشتباه است اگر كسي به دولت انتقاد كرد وي را خارج از اصولگرايي بدانيم
وي ادامه داد: جبهه متحد و بسياري از اصول‌گرايان، منتقد جدي دولت هستند و مي‌گويد اگر حاميان اين تفكر به مجلس برود خطر جدي دارد. قصد من اين است كه اين دو موضع وجود دارد. يا عميق است يا سليقه اي است. يا مي‌پسنديم يا نمي‌پسنديم. منظورم آن است كه براي اين گفت و گو‌ها مجال داده و برخورد حذفي نكنيم. نسبت‌هاي تند به يكديگر ندهيم. مثلاً تا كسي مي‌آيد حرفي مي‌زند به او جريان انحرافي گفته مي‌شود. اين در حالي است كه اين جريان تعريف خاصي ندارد. من انتقاد جدي به دولت دارم. ولي تعريف‌هايي كه درباره جريان انحرافي مي‌شود مشخص نيست. اين غيراخلاقي است كه هر كس بخواهد حرف بزند به او جريان انحرافي بگوييم. بر عكس آن نيز درست است. اينكه هر كس كه به دولت انتقاد كرد به او بگوييم شما خارج از اصولگرايي هستيد، اشتباه است. شما كه از من منتقدتر نيستيد؟! به من در همان سال اول دولت نهم دستور داده شد كه از دولت خارج شوم. من قبل‌تر همه از انحرافات باخبر شدم. اما قرار نيست همه چيز علني شود.
رئيس سازمان بازرسي در پاسخ به دانشجويي كه به اظهارات او انتقاد داشت، گفت: شناسنامه‌هاي ما روشن است. كساني كه شناسنامه‌هاي آنان مشكوك است بايد بيايند صحبت كنند. ما كه امروز پيدا نشديم. شناسنامه ما روز به روز ثبت شد. من نگفتم كه خطوط را بهم بريزيم. شايد بسياري مصلحت ندانند مانند من از اصلاحات انتقاد كنند. شما امروز مي‌آييد رئيس مجلس را كه تا امروز مورد تأييد رهبري است به راحتي متهم مي‌كنيد. من حق ندارم تا جرمي ثابت نشد نسبتي به كسي اعلام كنم. شما اگر فردي را نمي‌پسنديد به او رأي ندهيد. ولي حق نداريد او را تخريب كنيد. اصولگرايي همراه با رهبري است. اصول‌گرايي دفاع از آرمان‌هاي انقلاب،‌ امام و رهبري است.

نقاط ضعف مجالس گذشته و كنوني
وي در ادامه در پاسخ به سؤالي كه به نقاط ضعف مجلس كنوني اشاره داشت گفت: اشكال مجالس‌هاي ما اين است كه خيلي اوقات از تصميم گيري‌هاي كلان كشور باز مي‌مانند و در مقاطع خاص تصميمات موضوعي مي‌گيرند. برخي مواقع بدون تحقيقات كافي تصميم مي‌گيرند كه مشكل ساز است.

مشكل ديگر آن است كه خيلي قانون تصويب مي‌كنند و تكاليفي را بر دوش دولت مي‌گذارند كه در توان دولت نيست. گاهي اوقات به منفعت كلي كشور توجه نمي‌كنند و سياست‌ها بخشي و منطقه اي مي‌شود كه آسيب وارد مي‌كند. اين اشكالات كلي است كه به اين مجلس و مجالس گذشته باز مي‌گردد.
 

پورمحمدي گفت: تا زماني كه فضاي سياسي كشور شفاف عمل نكند و رفتار انتخاباتي ما متأثر از مجموعه‌هاي سياسي نباشد اين كش و قوس‌ها را در حوزه‌هاي مختلف خواهيم داشت. يك رفتار و جهت‌گيري شفافي براي سياست‌ها در مجلس و دولت نداريم كه مشكل‌ساز است.
وي درباره رد صلاحيت يكي از اعضاي مجلس خبرگان به خاطر بند قانوني عدم التزام عملي به اسلام گفت: آن بند خيلي وسيع است. اگر كسي خلاف قانوني انجام دهد چون خلاف قانون خلاف شرع است بنابراين مشمول آن بند مي‌شود. جزييات دليل رد صلاحيت اين فرد را نمي‌دانم ولي ممكن است تخلفي انجام داده و به خاطر آن رد صلاحيت شده است.

البته مقام معظم رهبري فرمودند اينكه نماينده‌اي رد صلاحيت شود صلاحيت‌هاي ديگر او رد نمي‌شود. شوراي نگهبان مي‌گويد من مرجع تشخيص هستم و تشخيص مي‌دهم كه آقاي الف صلاحيت دارند يا نه. اما حرفشان مستند است.
 

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به سؤالي درباره بي‌اعتمادي جوامع دانشگاهي به انتخابات به خاطر رد صلاحيت‌ها، گفت: اگر بي‌اعتمادي وجود داشته باشد، ربطي به رد و قبول صلاحيت‌ها ندارد. چرا كه چهره‌هاي سياسي برجسته اصولگرا بين رد صلاحيت شدگان وجود دارند. تا كنون شوراي نگهبان متهم مي‌شد كه در بررسي صلاحيت‌ها سياسي عمل مي‌كند اما امسال مشخص شد كه برخي از اصول‌گرايان نيز رد صلاحيت مي‌شوند.
 

وي ادامه داد: اين بي‌اعتمادي جريان غالب نيست. نبايد آن را غلبه بدهيم. خواهيم ديد مانند انتخابات گذشته حضور مردم باشكوه خواهد بود.
 

رئيس سازمان بازرسي كل كشور درباره اجراي انتخابات مجلس گفت:‌ در بسياري از كشورها اجراي انتخابات در اختيار وزارت كشور است. نظارت بر انتخابات در كشور ما بر عهده شوراي نگهبان است. نقش شوراي نگهبان در انتخابات در ايران بسيار فراتر از وزارت كشور است. وزارت كشور يك اجراكننده است، اما شوراي نگهبان همراه با رد و قبول نتيجه انتخابات است.

بايد سفره اصول‌گرايي و ارزشي را هرچه بيشتر باز كنيم، اين يك مشرب كاملاً سياسي است

 

وي در خصوص سؤال يكي از دانشجويان كه پرسيد تحليل شما از حضور آيت‌الله مهدوي كني در جبهه متحد چيست و چرا شخصيتي مانند ايشان تن به ورود مصداقي به انتخابات داد!؟،‌ گفت: آيت‌الله مهدوي كني براي بار اول نيست كه وارد انتخابات مي‌شوند.

علت ورودشان در اين دوره، اين بود كه دولت دهم با نهم زاويه‌هايي پيدا كرد و حرف‌هايي كه بوي انحراف در آن استشمام مي‌شود به مشام رسيد. برخي از اصول‌گرايان خود را ليدر اصول‌گرايان خواندند. جامعتين براي جلوگيري از اين اقدام با كمك گروه‌هاي سياسي منشور اصول‌گرايان را تدوين و اعلام كرد. به دنبال اين كشمكش‌هاي درون جناحي آقايان صلاح ديدند كه مقداري فعال‌تر اقدام كنند و اين مجموعه را به سامان برسانند. اگر جريان رقيب اصول‌گرايان يعني اصلاح‌طلبان حضور قوي پيدا مي‌كردند احتمالاً يك ليست قوي مي‌دادند.

اما الآن مجال براي حضور دوستان ديگر پيدا شد. البته دوستان پايداري نيز اعلام كردند چون اصلاح‌طلبان حضور جدي پيدا نكردند منعي براي حضور جداگانه ما نيست. الآن نيز آيت‌الله مهدوي كني تنها رهنمود كرده و وارد مصاديق نمي‌شود. مثلاً نظر ايشان بر آن بود برخي افراد وارد ليست شوند ولي اين طور نشد. يكي ديگر از دلايل اين‌كه چرا جبهه پايداري خود را از جبهه متحد جدا كرد اين بود كه مي‌گفتند ما مي‌خواهيم ناب‌تر باشيم.
 

پورمحمدي در ادامه گفت: الآن حرف ما اين است كه رويكرد حذفي خلاف رويه پيامبر(ص) است. جامعه بايد با هم حركت كند ولي اين نفي آن نيست كه برخي تند و برخي كند هستند. آقاي مهدوي كني حرفشان اين است كه بايد سفره اصولگرايي و ارزشي را هر چه بيشتر باز كنيم. اين يك مشرب كاملاً سياسي است. همچنين ايشان مي‌گويند رهبري تأكيدشان بر جذب حداكثري و نفي حداقلي است. بنابراين نبايد اين دايره را تنگ كرد.
 

وي همچنين گفت: حرف كلان ما اين است كه يك اصول مشترك داريم و بايد زير يك پرچم حركت كنيم. بايد از سلايق شخصي گذشته و بر منافع كلي حركت كنيم.

بر پرونده فساد بانكي اخير مسلط هستم/ بايد تابع قانون باشيم
 

وي در خصوص اختلاس و اين‌كه چرا از مديرعامل بانك صادرات در اين پرونده خبري نيست، گفت: من بر پرونده مسلط هستم كيفرخواست را مجدد خواندم. داستان پرونده فساد بزرگ يك تيم بسيار قوي حقوقي را درگير كرده است. از همان فردي كه شما اسم برديد چندبار بازجويي شد. حتي اتهامي به وي وارد و بين قضات اختلاف ايجاد شد كه آيا اين اتهام است يا خير. ما بايد تابع قانون باشيم. مديريت عالي بانك صادرات كه خير، ولي مديريت بانك صادرات استان خوزستان گفت كه ما از ال سي جعلي خبر نداشتيم.

اولين لحظه‌اي كه در استان فهميدند ال سي جعلي صادر شده است تيم خود را جمع مي‌كند تا اين ال سي‌ها را مشخص كند. عددي كه مشخص شد تاكنون همان عدد است. رئيس بانك صادرات هم اين تخلف را شناسايي كرد به مراجع مختلف اطلاع داد. ممكن است شما اشكال مديريتي وارد كنيد. اما زماني كه اتهامي وارد مي‌كنيد نيازمند دليل است و بدون دليل نمي‌توان كسي را متهم كرد.

كاري ندارم كه تخلف در كدام گروه انجام شد/ اگر تخلفات دولت را گفتيم، تخلفات شهرداري را نيز اعلام كرديم

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به اين سؤال كه سازمان بازرسي در قبال قانون گريزي دولت چه كرده است!؟، گفت: من يك هويت به عنوان سازمان بازرسي دارم و كاري ندارم كه تخلف در كدام گروه و دولت انجام شده است. با تخلفات برخورد مي‌كنيم. مثلاً اگر تخلفات دولت را گفتيم، تخلفات شهرداري را نيز اعلام كرديم. بنابراين وظيفه سازمان بازرسي اعلام تخلفات است. نكته ديگر اين‌كه شما مي‌فرماييد در جبهه اصول‌گرايي درباره رفتار دولت اختلاف افتاده است، درست است. يكي از دلايل اختلاف بين اصول‌گرايان در حمايت و يا انتقاد از دولت است.
 

پورمحمدي در خصوص آرايش سياسي كشور در صورت پيروز شدن جريان انحرافي گفت: ما تابع رأي مردم هستيم. زماني كه هنوز اصولگرايي مطرح نبود ما طرفدار جريان راست بوديم. صبح بلند شديم ديديم آقاي خاتمي با هفتاد درصد آرا پيروز شد، چكار كرديم!؟ منطق سياسي ايجاب مي‌كرد كه همراهي كنيم. البته آقاي خاتمي گفت هر نه روز يك بحران داشتم. بعد آقاي احمدي‌نژاد گفتند كه هر روز با يك بحران مواجه هستم. اداره كشور سخت است و مشكلات زياد است. مديري بايد سر كار بيايد كه مواجه با اين مشكلات را بلد است. اگر فردا در كشور به گرايش خاص رأي داده شد بايد عاقلانه بپذيريم و منتظر باشيم تا انتخابات آتي و دست به نقد جدي بزنيم تا جريان سياسي دلخواه ما سر كار بيايد.

10 ماه از حضورم در دولت گذشته بود كه گفتند بايد استعفا بدهيد/ چون رگه‌هايي از انحراف را مشاهده كرده بودم

 

وي ادامه داد: بعد از مدتي كه در دولت حضور پيدا كردم عليه رگه‌هايي كه قبلاً از انحراف مشاهده كرده بودم شروع به موضع‌گيري كردم. شش ماه از حضور من در دولت گذشت اولين رگه‌هاي مخالفت با من شروع شد. ده ما از حضور ما گذشته بود كه گفتند بايد استعفا بدهيد. سعي كرديم بدون درگيري اين خط را دنبال كنيم. بنابراين من كوتاه نيامدم. چون به عنوان اولين كسي بودم كه با من برخورد شد و از دولت اخراج شد. اما راضي به تشنج نبوديم. من به افراط و تفريط‌ها اعتقاد ندارم؛ و به قضاوت‌هايي كه طيف زيادي از چپ و راست اعتقاد دارند ندارم. به الهام و خواب امام زمان(عج) هم تمسك نمي‌كنم و معتقدم كشور با اين مسايل اداره نمي‌شود.

اينها به جاي خود ولي معتقدم كشور با قوانين، نظم و مقررات اداره مي‌شود؛ همان كه امام گفت. نكته‌اي كه امروز به آن نياز داريم يك دوره امام‌شناسي است. با حرف‌زدن و شعاردادن كسي انقلابي نمي‌شود. معتقدم فرمايشات امام و رهبري خيلي مغفول مانده و مورد توجه قرار نمي‌گيرد. ادعاي ولايي مي‌كنيم اما به ساير توصيه‌هاي رهبري عمل نمي‌كنيم. معتقديم بايد با همديگر گفت‌وگو كرده و سعي كنيم همديگر را قانع كنيم. اگر همديگر را قانع نكرديم تصميم‌گيري را بر عهده مردم بگذاريم.

ماجراي اتهام رسانه‌هاي اصلاح‌طلب عليه پورمحمدي چه بود!؟

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به اين‌كه در دهه هفتاد سمت شما چه بود و برخي شما را مستقيماً در قتل‌هاي زنجيره‌اي دخيل مي‌دانند، گفت: اولا من مسئوليت‌هاي خود را بارها در جاهاي مختلف گفتم. من سال 66 وارد وزارت اطلاعات شدم. تا قبل از آن در قوه قضائيه بودم. در سال 66 معاون ضدجاسوسي وزارت‌ اطلاعات شدم. معاونت ضد جاسوسي حوزه‌اي است كه با فعاليت جاسوسي بيگانگان مبارزه مي‌كند و در مسايل داخلي هيچ نقشي ندارد. حيطه بندي در وزارت اطلاعات بسيار شديد است؛ حتي آدم‌هاي اين حوزه نبايد با آدم‌هاي حوزه ديگر آشنا و مواجه شود.

اين تفكيك و مرز بندي معمولاً سعي مي‌شود با جديت رعايت شود. بنابراين زمان شروع فعاليت‌هاي من، اين مسئوليتم است. زمان آغاز رياست جمهوري آقاي هاشمي من يك سال و چند ماه رئيس مركز بررسي‌هاي استراتژيك امنيت ملي وزارت اطلاعات بودم و كار تحليل مسائل امنيتي مي‌كردم؛ يعني اصلا كار اجرايي نداشته و از حوزه ضد جاسوسي بيرون رفتم. پس از آن، يك سال رئيس اطلاعات خارجي وزارت اطلاعات شدم. زمان قتل‌هاي زنجيره‌اي جانشين وزارت اطلاعات و رئيس اطلاعات خارجي وزارت‌خانه بودم. آن هنگام عملا حوزه من متفاوت و مستقل از حوزه‌ي افرادي بود كه در قتل‌هاي زنجيره اي متهم شدند. يعني نه حوزه من بود و نه آن افراد پرسنل من بودند.

وي ادامه داد: به كارهايي كه در آن دوره انجام شد كاري ندارم، بعد از اين قضيه، فضاي رسانه‌اي چپ و به اصطلاح اصلاح‌طلب يك ماشين تبليغاتي وحشتناكي به راه انداخت كه من نيز يكي از هدف‌هاي آنان بودم. به‌طوري كه اگر سر خود را بالا مي‌گرفتم تك تيراندازهاي آنان مرا هدف قرار مي‌گرفتند. مدتي سر خود را كوتاه نگه داشتيم تا اين موج بگذرد.]سكوت كردم[ آن هنگام در شرايطي كه سكوت مي‌كرديم چطور مي‌توانستيم افكار عمومي را قانع كنيم كه ما در اين قضيه دخيل نبوديم. همين كه اسم مان مطرح شده بود ديگر نمي شد كاري كرد. آن هنگام از چند روزنامه اي كه عليه من مطالبي زده بودند شكايت كردم و محكوم شدند. آن موقع پيامي به آقاي خاتمي دادم. جهت اطلاع شما اشاره كنم كه آن زمان من در دولت بودم؛ حدود يك سال و چند ماه من در دولت آقاي خاتمي حضور داشتم. علت آن هم اين بود كه اواخر دولت آقاي هاشمي من جزو يكي از مسئولين اصلي برگزار كننده كنفرانس اسلامي بودم ولي انجام اين كنفرانس به دولت هاشمي كفاف نداد و به دولت خاتمي كشيده شد. چون چند ماه بعد از روي كار آمدن دولت آقاي خاتمي قرار بود اين كنفرانس انجام شود بر اساس خواسته آقاي خاتمي من و چند نفر ديگر در آنجا مانديم. وقتي رسانه‌هاي اصلاح طلب عليه من هجمه كردند من به آقاي خاتمي گفتم اين دوستان شما مي‌دانند من در اين حوزه دخالت ندارم ولي ناجوانمردانه شروع كردند در روزنامه‌ها و نشريات و شب نامه‌هايشان پيوسته عليه من اتهام‌سازي كنند اگر اين ادامه پيدا كند من هم چيزي‌هايي خواهم گفت و آن موقع خواهيد فهميد كه فضا متفاوت از آنچه شما مي خواهيد، است. ولي چون من اعتقادي به تشنج نداشته، به عنوان يك عنصر امنيتي نمي خواهم به اوضاع دامن بزنم چيزي نمي‌گويم. از آقاي خاتمي خواستم جلوي اين فضا را بگيرند. تا حدودي تذكر ايشان مفيد شد. بعدها ايشان يادداشتي ارسال كردند و اعلام كردند كه آقاي پورمحمدي در آن حادثه هيچ نقشي نداشتند كه بعدها نيز مفيد واقع شد. آن زمان عليه برخي از افراد به اصطلاح چپ شكايت كرده بودم. در دادگاه من به همان ياداشتي كه آقاي خاتمي نوشته بودند و در آن تصريح كردند كه فلاني در اين داستان نقشي نداشت استناد كردم.
 

پورمحمدي افزود: بنابراين اولين شروع كننده جنجال و جنگ رواني و تبليغاتي از سوي جريان چپ به راه افتاد. يعني اين برخوردهاي حذفي، نسبت دادن اتهام و شب نامه و ... اولين بار توسط جريان چپ در كشور ما به راه افتاد. اين جريان براي حذف رقيب از هر حربه‌اي استفاده مي كردند. چون آن موقع من آدم موثري در جريان سياسي مقابل شان بودم و مي‌خواستند مرا ترور شخصيتي كنند، شروع كردند هر روز در اين تريبون و آن تريبون يك سري اتهامات را عليه من مطرح كردند. حال كه چپي‌ها نسبت به فضاي كنوني انتقاد مي كنند من مي‌گويم شما(چپي‌ها) اين بساط بي‌اخلاقي را در كشور رواج داديد. حال كه عليه شما صورت مي‌گيرد اعلام مي‌كنيد كه آقا عليه ما جنجال‌سازي مي‌شود و ترور شخصيت مي‌شود. اين در حالي است كه اين اقدامات را شما شروع كرديد.
 

وي در پايان گفت: البته امروز بايد ياد بگيريم كه كشور را به سمت يك رفتار صحيح، منطقي و عقلاني و البته جدي و منتقدانه متمايل كنيم. اين بحث به معناي آن نيست كه فضاي نقد بسته شود. قبلاً نيز ذكر كردم كه بسته‌شدن فضاي نقد به معناي تعطيل‌كردن فضاي خوب فكر كردن و عقل است. ولي نبايد فضاي كشور را به سمت تهمت و اتهام‌زني برد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.