رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين‌كه تحولات اخير جهان اسلام به نفع تشيع است، گفت: هر چه به نفع اسلام باشد به نفع شيعه نيز هست، چون اين تحولات هم اكنون به نفع حكام مرتجع منطقه و اسلام كاخ نشين نيست بنابراين به نفع تشيع است.

 


به گزارش خبرنگار حوزه حقوقي قضايي گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي عصر پنج شنبه با حضور در جامعة‌المصطفي العالميه مشهد در جمع مبلغان و طلاب خارجي گفت: پديده انقلاب اسلامي پديده‌اي نو و در نگاه همه تحليلگران و انديشمندان سياسي، اجتماعي و بين‌المللي همچنان دغدغه جدي ذهني است.


پورمحمدي گفت: آنچه كه در حوادث جهاني و سير تحولات جهان ديده مي‌شود و ديده مي‌شد و تنظيم امور عالم به آن سمت هدايت شده بود، غلبه تفكراتي بود كه با يافته‌ها و دستاوردهاي علمي، تحقيقي، پژوهشي و به اصطلاح با يافته‌هاي دنياي متمدن سازگار باشد. قرار بود چرخه روزگار بر اين مدار استمرار پيدا كند.


وي با اشاره به نظريه «پايان تاريخ» گفت: نظريه «پايان تاريخ» حرف تنها يك نفر نيست، بلكه حرف يك تحول تمدني در عالم است؛ حرف يكي از برجسته‌ترين نظريه‌پردازان جهان از جمله فوكوياما است كه براي جامعه بشريت نسخه شد. حرف آنان اين است كه بشريت بعد اين همه كنش‌ها، فراز و فرودها، تحولات ذهني، فكري، مذهبي، تاريخي و اقتصادي تازه به يك بلوغ رسيده است. در جامعه‌اي كه بر اساس اين بلوغ ارايه مي‌شود ليبرال دموكراسي حاكم است؛ در اين جامعه آزادي فكري، آزادي انسان‌ها، آزادي سليقه در نوع زندگي و مدل سياسي متأثر از همان نگاه ليبرالي است. نمونه اين مدل سياسي نيز امريكا معرفي شده است.


رئيس سازمان بازرسي كل كشور افزود: نظريه‌پردازان آنان گفتند آمريكا به اوج زندگي بالغ انساني رسيده است و نگاه ليبرال دموكراسي آمريكا غايت انتظارات و توقعات زندگي سعادتمند بشري است. اين مسئله با عنوان پايان تاريخ به وضوح بيان شده است. آنان معتقدند تاريخ هر چه مي‌خواست اوج آن اينجا است. حال كه بشريت به اين درجه از تحول، رشد و پيشرفت رسيده است بايد برخورد تمدن‌ها رخ بدهد و نظريه برخورد تمدن‌ها از سوي هانتينگتون مطرح شد. او گفت حال كه به اوج تمدني و بلوغ اجتماعي و سياسي رسيديم رسالتي بر عهده داريم. رسالت ما اين است كه همه جهان را رشد داده و در سطح جامعه آمريكا ارتقاء دهيم.


وي ادامه داد: پيش بيني مي‌شد عده‌اي زير بار اين نظريه نروند. آنان گفتند يكسري تمدن بزرگ و يك سري خرده تمدن در دنيا وجود دارد. يكسري فرهنگ‌ها مانند هندوئيزم در هند، بوديسم در آسياي دور، كنفوسيوس در چين و فرهنگ اسلامي وجود دارند كه حائز اهميت هستند. اما يكسري خرده فرهنگ هم داريم كه پراكنده هستند و اهميت چنداني ندارند. انان تلاش داشتند كه اين چهار فرهنگ اصلي را تسليم خود كنند. از اين جهت جنگ تمدن‌ها را مطرح كردند و اعلام كردند ناچاريم با تمدن‌هاي مزاحم و غيربالغ كه مانع رشد هستند بجنگيم و فرهنگ ليبرال دموكراسي غرب را به همه انسان‌ها توسعه بدهيم.


 پورمحمدي گفت: به خصوص بعد از فروپاشي ماركسيسم و كمونيزم مقداري خيالشان راحت شد. چرا كه جوامعي مانند روسيه و كشورهاي اروپاي شرقي ديگر تسليم فرهنگ غرب شده بودند. اين كشورها بعد از اين‌كه با مطالبات اقتصادي و دموكراسي طلبي جوامعشان مواجه شدند به سوي فرهنگ غربي متمايل شدند. آنان طراحي بسيار گسترده‌اي را عليه فرهنگ اسلامي مهيا كردند. وقتي از لفظ طراحي استفاده مي‌كنيم يعني تنها در يك موضوع مانند هنر فيلم سازي، آمريكا رقمي بالاي صد ميليارد دلار هزينه مي‌كند.حجم عمليات آنان بسيار فراتر از چيزي است كه تلقي مي‌شود. اين همه شبكه‌هاي ماهواره‌اي، سايت‌ها، نرم افزارها و محصولات فكري كه بي‌حد و حصر به جامعه بشري ارايه مي‌شود در راستاي همين هدف است. آنان مي‌خواهند مقاومت جامعه‌ها را شكسته و فرهنگ آمريكايي را غالب كنند.  


*راهي كه بشريت به سردمداري آمريكا مي‌رود عقيم، شكست خورده و به ناكجاآباد است.


وي افزود: تمدن معاصر كه رقيب اصلي خود يعني شوروي را از پا در آورد احساس مي‌كرد كه عرصه براي او هموار است و به راحتي مي‌تواند فرهنگ‌هاي مزاحم، معارض و مانع را از پاي در بياورد. اما با يك پديده‌اي به نام انقلاب اسلامي مواجه شد. همه حرف انقلاب اين بود راهي كه بشريت به سردمداري آمريكا مي‌رود عقيم، شكست خورده و به ناكجاآباد است. آنچه به عنوان بلوغ انساني، پايان تاريخ و اوج كمال ادعا مي‌شود، جزو دروغ‌هاي بزرگ است. اين شعارها بسيار عجيب و مهم هستند. خواهي و نخواهي حساسيت برانگيز است. آنان تلقي‌شان اين بود كه شعارهايي كه در انقلاب مطرح مي‌شد شعارهاي مرسوم و موقتي انقلابيون است و وقتي گرفتار زندگي روزمره و مشكلات شوند عملاً از پس مشكلات بر نيامده و افول خواهند كرد. مردمشان تجهيزات مي‌خواهند و آنان كه ندارد بدهند دست‌هايشان بالا مي‌رود. تمام اتفاقي كه افتاد اين بود كه جمهوري اسلامي ايران اول جدي گرفته نشد.


پورمحمدي با اشاره به نقشه‌هاي دشمنان براي انقلاب اسلامي گفت: پيش بيني آنان حكايت از آن داشت كه با حمايت از گروه‌هاي معارض ضد انقلاب، جمهوري اسلامي زمين گير مي‌شود. دو، سه سال ابتدايي انقلاب، ما را با گروه‌هاي معارض روبرو كردند. در اوايل انقلاب اكثريت كرسي‌هاي دانشگاه‌ها در اختيار ضد انقلاب با تفكر ماركسيستي بود و ما با حجم بسيار عظيم هواداران اين گروه‌ها روبرو بوديم. خوشبختانه اين مرحله سپري شد. وقتي ديدند با گروه‌هاي معارض توان از پا در آوردن ما را ندارند بحث جنگ را ترتيب دادند و هشت سال عليه ما جنگ صورت گرفت. حجم عظيمي از تجهيزات را وارد جنگ كردند. تلقي‌شان اين بود كه پس از گرفتاري‌هاي داخلي، جنگ و تحريم تسليم مي‌شويم.


وي با اشاره به تحريم‌هاي غرب عليه كشورمان گفت: تحريم‌ها چيز جديدي نيستند. از روز اول با تحريم‌هاي سخت مواجه بوديم. تلقي‌شان اين بود كه اين تحريم‌ها ما را زمين گير و زبان ما را قفل مي‌كند. تصور مي‌كردند ما در گير مشكلات و معضلات حاصل از تحريم‌ها خواهيم شد و از شعارهاي ابتداي انقلاب دست بر مي‌داريم. اما اتفاقي كه امروز افتاد اين است كه جمهوري اسلامي ايران فرصت يافت شعارهايي كه روزهاي اول انقلاب داد را تبيين و تفسير كند. امروز جمهوري اسلامي ايران فرصت يافته آن شعارها را به برنامه، تئوري و مدل زندگي تبديل كند. جمهوري اسلامي ايران نه تنها در حوزه نظري و مفهومي نظريات خود را تبيين نمود بلكه به صورت عملي نيز ارايه كرد. 

* جمهوري اسلامي يك پيام و شعار خشك نيست بلكه يك مدل زندگي است

رئيس سازمان بازرسي كل كشور تصريح كرد: مهم آن است كه جمهوري اسلامي علي رغم اين حجم عظيم فشار‌ها و درگيري‌ها تسليم نشد. جمهوري اسلامي ايران كه اين وضعيت را پشت سر گذاشت شعارهاي خود را در عمل پياده كرد. حال جمهوري اسلامي يك پيام و شعار خشك نيست تا مانند يك تئوري و نظريه در كتاب‌ها بيايد؛ جمهوري اسلامي يك مدل زندگي است. اگر ليبرال دموكراسي ادعا دارد كه انسان محوري و انسان مداري در غرب امروز به پيشرفت‌هاي صنعتي، علمي و... رسيده است جمهوري اسلامي مي‌گويد بعد از سي و سه سال مجموعه‌اي منسجم، پيوسته و تمرين شده دارد كه ضعف‌هاي آن را جبران كرده و به يك مدل تثبيت شده رسيده است. 


جمهوري اسلامي ايران به عنوان خطر و چالش بزرگ تمدني غرب مطرح است/رويارويي امروز غرب با جمهوري اسلامي جنگ تمدني است

وي با بيان اين‌كه امروز جمهوري اسلامي ايران به عنوان خطر و چالش بزرگ تمدني غرب است، گفت: به ما مي‌گويند چون شما دنبال ساخت بمب هستيد ما با شما مي‌جنگيم. اين در حالي است كه سي و سه سال با انقلاب و ملت انقلابي ما جنگيدند و اين جنگ مختص الآن و فعاليت‌هاي صلح‌آميز ما درباره انرژي هسته‌اي نيست. طي سي سال گذشته براي چه با ما جنگيديد؟! اسرائيل بيش از دويست بمب دارد. روسيه چندين هزار بمب دارد كه چند بار مي‌تواند جهان را نابود كند. شرايط آمريكا نيز همين طور است. اگر ما بمب داشته باشيم چه كار مي‌توانيم انجام دهيم؟ بنابراين مشكل و رويارويي غرب با ما بمب نيست. بمب بهانه است. بحث امروز غرب، دعوا و جنگ تمدني است. امروز هر كس حرف حساب داشته و به انسان‌ها ارايه دهد پذيرفته شده است.  


*فرهنگ انقلاب اسلامي امروز بين ملت‌هاي جهان پذيرفته شده است


پورمحمدي با بيان اين‌كه عدم رعايت حقوق زن يكي از صحنه‌هاي رويارويي غرب با فرهنگ جمهوري اسلامي است، گفت: غرب به ما مي‌گويد يكي از ضعف‌هايتان در رويارويي با فرهنگ ما، عدم رعايت حقوق زن در جامعه است. مي‌گويند در غرب زنان مسئوليت مي‌پذيرند ولي شما زنان را در حجاب و چادر محدود كرديد. اتفاقاً امروز تعريف جمهوري اسلامي از زن نقطه قوت فرهنگ انقلاب اسلامي است. امروز ديگر درباره تعريفي كه از زن ارايه مي‌كنيم، خجالت نمي‌كشيم بلكه برگ برنده ما حقوق زنان است. حال عده‌اي در كشور مي‌خواهند به سبك و سياق غربي زندگي كنند كه به خاطر كم بودن آمارشان مهم نيستند. مهم آن است كه فرهنگ انقلاب اسلامي امروز بين ملت‌هاي جهان پذيرفته شده است. اتفاقاً ما مدعي هستيم كه زنان را آزاد كرديم، نه شما. شما خانم‌ها را در بند فرهنگ مادون انساني گرفتار كرديد. ما جايگاه زنان را ارتقا داده و در فرهنگ انساني قرار داديم. امروز زن مسلمان احساس مي‌كند كه يك انسان است.  


*جمهوري اسلامي شاهد مثال و نمونه يك زندگي اسلامي براي مردم منطقه است


رئيس سازمان بازرسي كل كشور كه در جمع طلاب خارجي جامعة المصطفي مشهد سخن مي‌گفت در ادامه به بيداري اسلامي اشاره كرد و گفت: چرا جهان اسلام تحول پيدا كرد؟ جهان اسلام با شعار تغيير نكرد. واقعيت‌هايي كه درباره جمهوري اسلامي ايران بيان كردم در ذهن جوان مسلمان در كشورهاي مختلف رسوخ پيدا كرد و به آن‌ها باوراند كه اسلام دين زندگي است. رئيس سازمان بازرسي كل كشور افزود: امروز جوان مسلمان بايد باور كنند كه اسلام پاسخگو و حيات بخش است؛ اسلام جواب سؤالات امروز را داشته و مي‌تواند با چرخ تمدن و علم جلو برود. تحول جهان اسلام يعني بازگشت به اسلامي كه زندگي اسلامي را توصيه كرده و به بهترين راه دعوت كرده است. شاهد مثال و سند چنين جامعه‌اي جمهوري اسلامي ايران است. ملت ايران و جمهوري اسلامي ايران زير جنگ، ترور و درگيري راه خود را پيدا كرده و ايستاد و اكنون سربلند است و با عزت حيات خود را ادامه مي‌دهد.


 وي با اشاره به مناظره نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري مصر گفت: چند روز پيش بين عمرو موسي كانديداي ليبرال‌ها و ابوالفتوح نماينده جريان اسلامي در انتخابات رياست جمهوري مصر مناظره‌اي برگزار شد كه هر دوي آنان رسماً اعلام كردند كه خواستار برقراري رابطه با ايران هستند. اين مناظره نكات جالبي داشت من جمله اين بخش كه عمرو موسي گفت من اگر رئيس جمهور شوم روابط خود را با ايران گسترده خواهم كرد. كشور ايران بزرگ و پيشرفته است و بايد به عنوان دو كشور مسلمان به هم كمك كرد. اين را اگر اسلام‌گراها بگويند مهم نيست ولي آقاي عمرو موسي اذعان دارد؛ كسي كه توسط نظاميان حاكم مصر و كشورهاي غربي و عربستان حمايت مي‌شود. چرا عمرو موسي اين حرف را مي‌زند؟ او مي‌داند كه اگر عليه جمهوري اسلامي ايران حرف بزند جامعه مصر به او راي نمي‌دهد. بايد بگويد خواستار روابط با ايران است. اين اتفاقي است كه امروز در جهان اسلام رخ داده است و علت آن حركتي است كه ملت ايران به خاطر باورهاي ناب خود انجام داده است.


*باورهاي عميق جمهوري اسلامي به وحدت و عزت امت اسلامي صادقانه است

وي افزود: ما به شيعيان تعلق خاطر داريم و وظيفه خود را به جهان اسلام مي‌دانيم و اين را صادقانه مي‌گوييم و اين صداقت سبب تحولات اخير شده است. براي پايدار و ماندگار شدن خط تحول در جهان اسلام نياز است كه آنچه در ايران اتفاق افتاد را صادقانه تبيين كنيم. تبيين صادقانه امور الهام بخش و تأثير گذار است. هيچ گاه نمي‌خواهيم ضعف‌هاي خود را پنهان كنيم. باورهاي عميق ما، اعتقاد ما به امت اسلامي، به وحدت و عزت امت اسلامي صادقانه است. اين صداقت باعث ايجاد تحول در جاي جاي جهان اسلام است. اين كه بحث جهان اسلام يك هجمه سياسي است زمانش گذشته است. تك تك جوانان در جوامع اسلامي درونشان متحول شده و نگاه ديگري اتفاق افتاده است. اين نگاه تحول آفرين است.


*تحولات اخير جهان اسلام به نفع حكام مرتجع منطقه و اسلام كاخ نشين نيست


پورمحمدي در ادامه به سؤالات حاضرين پاسخ گفت.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به اين سؤال كه آيا تحولات اخير جهان اسلام به نفع شيعه است، گفت: هر چه به نفع اسلام باشد به نفع شيعه نيز است. چون اين تحولات هم اكنون به نفع حكام مرتجع منطقه و اسلام كاخ نشين نيست بنابراين به نفع تشيع است. وي ادامه داد: باور ما اين است كه هر چه اسلام گرايي در جهان افزايش پيدا كند امت اسلامي به سمت تشيع سوق داده مي‌شود. البته به شرطي كه سردمداران نفوذ نكنند.


پورمحمدي درباره حوادثي كه در سوريه رخ مي‌دهد و اعتراضات اين كشور، گفت: درست است كه علويان سوريه به چهارده معصوم اعتقاد دارند ولي التزام عملي ندارند. با اين حال زمينه خوبي براي گرايشات شيعي دارند. البته غرب و حاميانش به اين خاطر كه حكومت بشار اسد با ايران رفت و آمد داشته يا به خط مقاومت كمك مي‌كند، خواستار سركوب حكومت سوريه است نه به خاطر اين‌كه شيعه يا علوي هستند.


وي در واكنش به انتقاد يكي از طلاب در خصوص برخورد نامناسب با مهاجران افغان گفت: سال‌ها است كه ميليون‌ها نفر اتباع كشور افغانستان در ايران زندگي مي‌كنند. طبيعي است كه يكسري مشكلات نيز وجود داشته باشد. اميدوارم هر چه زودتر كشور افغانستان آباد شده و رشد كند، آن وقت نمي‌گوييم سه، چهار ميليون بلكه تنها پانصد هزار نفر از ايران به اين كشور مهاجرت كنند تا ببينيم دولت و ملت اين كشور چطور با آنان رفتار مي‌كنند.


 رئيس سازمان بازرسي كل كشور تصريح كرد: در كشور تلاش زيادي صورت گرفت تا مناسبات سالم با مهاجرين افغان صورت بگيرد ولي ما نيز شرايط خاص خود را داريم. روزانه تعداد زيادي از مهاجران افغان وارد كشور مي‌شوند كه نمي‌دانيم چه كاره هستند. اين در حالي است كه اگر مي‌خواستيم مناسبات را لغو كنيم تا كنون بايد بارها اين اقدام انجام مي‌شد. البته هر دفعه كه خدمت مقام معظم رهبري رسيديم ايشان تأكيد داشتند كه بايد حال مهاجران مراعات شود.


وي در خصوص سؤال يكي از حاضرين كه مي‌گفت بعد از انقلاب اسلامي مردم به تجمل گرايي و دنياگرايي تمايل پيدا كردند، گفت: طبيعت دنياگرايي در انسان وجود دارد. البته مردم رفاه مي‌خواهند ولي هر رفاهي دنياگرايي نيست. مگر قرار است مؤمنين در فقر زندگي كنند؟ امام كاظم(ع) مي‌فرمايد سه چيز است كه همه مردم به آن نياز دارند؛امنيت، عدالت و رفاه. مردم رفاه مي‌خواهند. اگر جامعه بتواند براي شهروندان خود رفاه فراهم كند نبايد او را متهم به تجمل گرايي كرد. البته برخي زياده‌روي مي‌كنند.


*طلاب و مبلغان خارجي مردم منطقه را نسبت به حركت اسلامي دلگرم كنند


 پورمحمدي همچنين در خصوص خواسته و انتظار نظام از مبلغين خارجي حوزه‌هاي علميه خاطرنشان كرد: ظرفيتي كه شما مي‌توانيد در مخاطبين خود ايجاد كرده و نسبت به حركت اسلامي دلگرم كنيد خواسته جمهوري اسلامي است. واقع بين باشيد؛ هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف جمهوري اسلامي را بيان و تبيين كنيد. چرا كه جمهوري اسلامي ايران نقاط قوت زيادي دارد كه در مقابل آن‌ها نقاط ضعف به چشم نمي‌آيد.


وي در خصوص بيداري اسلامي در بحرين كه سؤال يكي از طلاب خارجي اين مدرسه علميه بود، گفت: شرايط بحرين سخت است. ولي با توجه به آنچه كه الآن ملت بحرين از خود نشان دادند فكر مي‌كنيم پيروزي براي ملت بحرين دور از دسترس نيست. اكنون يك سال و اندي از مقاومت مردم بحرين مقابل نظام زور مي‌گذرد. همين كه زنان بحريني با حجابشان در صحنه حضور داشته و از حقوقشان دفاع مي‌كنند يعني تأثير جمهوري اسلامي ايران در بيداري اسلامي منطقه.


 پورمحمدي همچنين درباره آينده سياسي افغانستان و تحليلش از اين مسئله خاطرنشان كرد: جامعه افغانستان مشكلات پيچيده و زيادي دارد. از امنيت، اقتصاد و اختلافات عميقي كه وجود دارد تا مناسبات اخير اين كشور با دولت‌هاي غربي جزو اين مشكلات است. اين دغدغه همچنان وجود دارد كشوري با اين همه مشكلات، اختلافات، درگيري‌ها و كشمكش‌ها نمي‌تواند شرايط خوبي داشته باشد. ولي اتفاقاتي كه چند سال اخير افتاد مانند انتخابات‌ها نقطه اميدي است كه در جامعه افغانستان به وجود آمده است. اگر ادامه پيدا كند مي‌توانيم به آينده اين كشور اميد داشت.


*عربستان با ارايه طرح الحاق بحرين مي‌خواهد مانع تحولات اين كشور شود/ اين طرح به راحتي اتفاق نمي‌افتد

از رئيس سازمان بازرسي كل كشور درباره الحاق بحرين به عربستان سؤال شد كه او گفت: اين موضوع به اين راحتي اتفاق نمي‌افتد. ارايه اين مدل از سوي عربستان نشان‌دهنده وضعيت بحراني بحرين است. تحولات بحرين به نفع حكومت آل خليفه و سعود نيست. عربستان براي آنكه مانع اين تحولات شود به الحاق بحرين روي آورده و اين مدل را ارايه كرده است. وي همچنين در پاسخ به فردي كه مي‌گفت ايستادگي مبلغين خارجي روي وحدت با اهل سنت هزينه آور است گفت: ثمره جمهوري اسلامي وحدت است و شما نيز حتماً بايد بر اين موضع پافشاري كنيد.


رئيس سازمان بازرسي كل كشور در ادامه اين نشست با طرح اين سؤال كه اساسي‌ترين كار امام در ايران چه بود؟ گفت:امام(ره) خودباوري را به ما باز گرداند. شخصيت انساني ما توسط امام(ره) باز گردانده شد. اين گام اولي بود كه امام(ره) انجام داد؛ او به مردم اعتماد كرد و گفت من شما را قبول دارم. مردم را دعوت كرد تا صادقانه به باورهاي اسلامي ملتزم باشند. امام(ره) مي‌گفت اسلام و لاغير. خيلي صادق بود. در گفته‌هايش غير از آنچه مي‌گفت اعتقاد نداشت. مردم صداقت را در گفتار‌هاي او ديدند و منشأ اين انقلاب عظيم شدند.

/ش4
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار