رئيس سازمان بازرسي كل كشور پيشنهاد داد: براي تقويت توليد ملي، ارتقاي امنيت سرمايه‌گذاري و رفع موانع توليد و تسهيلات، كميته‌اي مشترك با حضور نمايندگان بانك ها، سازمان بازرسي و بخش خصوصي تشكيل شود.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور در جمع اعضاي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران پيشنهاد داد: براي تقويت توليد ملي، ارتقاي امنيت سرمايه‌گذاري و رفع موانع توليد و تسهيلات، كميته‌اي مشترك با حضور نمايندگاني از نظام بانكي كشور، سازمان بازرسي و بخش خصوصي تشكيل شود.


رئيس سازمان بازرسي كل كشور در ادامه با اشاره به بخشي از اظهارات يكي از فعالان اقتصادي كه مي‌گفت اقتصاد كشور ما بزرگ نيست، گفت: ما مي‌خواهيم اقتصاد كشور ما بزرگ باشد.

شما نيز بهتر است بگوييد كه ما اقتصاد دولتي را قبول نداشته و نبايد اقتصاد دولتي باشد. واقع امر اين است كه اقتصاد ايران حجم قابل توجهي دارد كه بايد سالم اداره شود. وي با بيان اين‌كه در اين جلسه، 56 موضوع از معضلات و مشكلات مطرح شده از سوي فعالان اقتصادي را يادداشت كرده است، گفت: بخشي از موضوعاتي كه يادداشت كردم بايد به صورت جدي به آن توجه شود.

پورمحمدي با بيان اين‌كه بايد مسئولان مشكلات بخش خصوصي را شنيده و در صدد رفع آن بر بيايند، به اظهارات يكي از فعالان اقتصادي حاضر در اين نشست اشاره كرد كه مي‌گفت سازمان بازرسي كل كشور مي‌تواند چه كمكي به بخش خصوصي كند، گفت: سازمان بازرسي كل كشور حداقل در آسيب شناسي همه حوزه‌ها مجاز است ورود پيدا كند.

پورمحمدي درباره ورود سازمان بازرسي به بخش خصوصي گفت: ما مسئوليت بازرسي و نظارت بر بخش دولتي را داريم اما ممكن است در پيگيري‌هاي نظارتي در بخش دولتي، موضوعي به بخش خصوصي نيز ارتباط پيدا كرده و ورود كنيم. البته اگر تخلفي اتفاق بيفتد بين بخش خصوصي و دولتي فرق نيست.
 
* به تئوري دولت كوچك و توسعه كشور از طريق بخش خصوصي اعتقاد داريم

رئيس سازمان بازرسي در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: به اغلب اتاق‌هاي بازرگاني ايران رفتم و در جريان معضلات و مشكلات فعالان اقتصادي آن‌ها قرار گرفتم. ما به تئوري دولت كوچك و توسعه كشور از كانال كارآفرينان و بخش خصوصي اعتقاد داريم.

پورمحمدي با تأكيد بر اين‌كه سازمان بازرسي كل كشور پيوسته از فعالان اقتصادي حمايت كرده گفت: در سازمان بازرسي كل كشور دفتري با عنوان دفتر حمايت از سرمايه‌گذاري داريم و اعلام كرديم فعالان اقتصادي اگر مشكلي دارند به اين دفتر مراجعه كرده و ما تا حد مقدورات و امكان، كمك مي‌كنيم. وي تصريح كرد: اين‌كه مي‌گويم در حد مقدورات كمك مي‌كنيم به خاطر اين است كه گاهي اوقات برخي بخش‌ها همراهي ندارند.

پورمحمدي با انتقاد از فضاي عمومي كشور گفت: متأسفانه فضاي عمومي كشور هيجان زده است و رسانه‌ها هم بعضاً دنبال هيجان زايي هستند. به عنوان مثال اگر يك مسئول به مدت يك ساعت بحث‌هاي اقتصادي را مطرح كنند به آن توجه نمي‌كنند و تنها بخش تند و تيز آن برجسته مي‌شود و فضاي ملتهبي ايجاد مي‌شود. اين فضاها حاشيه ساز است و كسي به اصل مطلب نمي‌پردازد و وقت و انرژي صرف اين مباحث مي‌شود. وي ادامه داد: يكي از گرفتاري‌ها، حواشي و بگو و مگوهايي تندي است كه انجام مي‌شود و اين آفت است.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به اهميت پرهيز از جدل و تفرقه از منظر قرآن كريم گفت: بحث‌هاي جدلي، بر فضاي عمومي كشور سايه مي‌اندازد و توان و نشاط جامعه را هرز مي‌برد. وي افزود: در بحث‌هاي جدلي، وقت و انرژي صرف مسايلي مي‌شود كه مي‌توان به راحتي حلشان كرد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به نشست اخيرش با مديران بانك‌ها ‌گفت: در اين نشست به مديران بانك‌ها گفتيم كه فعالان اقتصادي چه نقدهايي بر شما دارند. به ان‌ها گفتيم در سالي كه بنا است توليد افزايش يابد نبايد چوب بي‌برنامه‌گي‌هاي قبلي روي توليد بخورد.

پورمحمدي ادامه داد: مديران بانكي گفتند ما نيز حرف‌هايي نسبت به بخش توليد و فعالان اقتصادي داريم. در اين جلسه قرار شد كميته‌اي با حضور مديران سازمان بازرسي، مديران بانك‌هاي دولتي و خصوصي به نمايندگاني از نظام بانكي كشور تشكيل شود. همچنين قرار شد چند مدير از بخش خصوصي نيز در اين كميته حضور پيدا كنند. از اتاق بازرگاني و هيأت رئيسه اتحاديه‌ها تقاضا دارم دو، سه نفر انتخاب شده و در اين كميته و نشست‌هاي آن حضور پيدا كنند.

از شوراي بانك‌ها مي‌خواهيم مديران و نمايندگان خود را هر چه زودتر معرفي كنند
وي با اشاره به اظهارات يكي از فعالان اقتصادي مبني بر بخشنامه محدود كننده ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي عليه توليد به خاطر قانون ارتقاي سلامت اداري و مبارزه با فساد گفت: هنوز آيين نامه‌هاي اين قانون نوشته و تاييد نشده كه بخش نامه‌هاي اين چيني صادر مي‌شود.
رئيس سازمان بازرسي در پاسخ به مطلبي مبني بر اين‌كه چرا از هيچ فعاليت مثبتي حمايت و يا دفاع نمي‌شود گفت: سازمان بازرسي كل كشور تا قبل تصويب قانون ارتقاي سلامت اداري و مبارزه با فساد مسئوليتي در اين باره نداشت. با تصويب و ابلاغ قانون ارتقاي سلامت اداري به شوراي دستگاه نظارتي جايگاهي داده شد كه هر سال سلامت بخش دولتي را اندازه‌گيري و رسماً اعلام كند.
 
*تلاش سازمان بازرسي اين است كه قوانين در جهت ارتقاء توليد و توسعه اجرا شود

پورمحمدي بابيان اين‌كه رئيس قوه قضائيه اعلام كرد تمام قوه قضائيه و همچنين سازمان بازرسي كل كشور در جهت حمايت از توليد، جدي عمل كند گفت: اگر سازمان بازرسي مانع اعطاي تسهيلات به بخش خصوصي است به ما اعلام كنيد تا به صورت جدي تعقيب كنيم. اين مسايل، خيلي از مواقع بهانه است نه واقعيت. وي با اشاره به گلايه يكي از فعالان اقتصادي مبني بر وجود ديد منفي به تاجر و كارخانه دار، ‌گفت: سازمان بازرسي همواره اعلام كرده و مي‌كند كه صنعت گر موجب افتخار و مورد حمايت است.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: وقتي با تخلف برخورد مي‌كنيم و پرونده ايجاد مي‌كنيم معناي آن نيست كه با ديوان سالاري مخالف هستيم. در جلسه با مديران بانكي به آن‌ها گفتيم كه يك پرونده از شما كشف شده ولي چرا زمين گير شده‌ايد. بانك‌ها مي‌دانند كه در سازوكارهايشان چه مشكلاتي وجود دارد. ما مي‌خواهيم كمك كنيم تا اين سازوكارها اصلاح و دوباره شاهد شكل‌گيري پرونده‌هاي فساد نباشيم. تمام هم و غم سازمان بازرسي كل كشور اين است كه قوانين در جهت توسعه و ارتقاء توليد و اقتصاد كشور اجرا شود.

پورمحمدي خاطرنشان كرد: سلامت نظام اداري و اقتصادي به نفع توليد كننده، صنعتگر و فعال اقتصادي است. حال اگر مي‌گوييد اين كار حواشي داشته و مزاحم اقتصاد است از شما مي‌خواهيم آن را بگوييد تا آن حواشي را رفع كنيم.
 
*محيط كسب و كار نيازمند نظارت پيوسته، دقيق و منطبق بر قوانين و مقررات است

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در ابتداي سخنان خود گفت: مباحث اقتصادي از پيچيدگي و اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. محيط كسب و كار نيازمند نظارت پيوسته، دقيق و منطبق بر قوانين و مقررات است. اگر بخواهيم فضاي كسب و كار از توسعه و رشد مطلوب برخوردار باشد همه بايد نقش خود را خوب ايفا كنند.

وي اقتصاد و جامعه ايران را بزرگ خواند و گفت: فعالان اقتصادي اين اقتصاد بزرگ، يك مجموعه توانمند و با ظرفيت‌هاي بسيار بالا هستند. اقتصاد ايران از رشد و حجم عمليات قابل توجه برخوردار است كه هم موجب مباهات است و هم بايد تلاش شود كه حفظ و ارتقاء يابد. وي ادامه داد: جامعه اقتصادي كشور جامعه‌اي فرهيخته، داراي توانايي‌هاي گسترده و با تجارب ارزنده و با انگيزه و احساس مسئوليت و تحرك و تلاش است. به رغم مشكلات، فشارها و تنگناهاي موجود، جامعه اقتصادي كشور سعي كرده روند رو به رشد خود را ادامه داده كه اين موجب خرسندي است. مهم اين است كه كاركرد يك مجموعه در شرايط سخت و خطر حفظ شود و سازمان بازرسي كل كشور نيز تلاش دارد فضاي كسب و كار و اقتصاد كشور را تقويت كند.
 
*برپايي نشست‌هاي مختلف سازمان بازرسي با فعالان اقتصادي و مديران بانكي براي حمايت از توليد و سرمايه ايراني

رئيس سازمان بازرسي كل كشور انگيزه سازمان بازرسي از حضور در اين نشست را پشتيباني از اقتصاد كشور دانست و خاطرنشان كرد: در سازمان بازرسي، تلاش بر اين است كه توان اقتصاد و فعالان اقتصادي كشور توسعه و ارتقاء يابد. بنابراين اگر سازمان بازرسي كل كشور جايي را نظارت و بازرسي كرده و گزارش ارائه مي‌كند هدف فهم تنگناها، شناخت آسيب‌ها و برداشتن موانع است. زبان ما زبان بازرسي و نظارت است و با اين ادبيات بايد سخن بگوييم ولي هدف و كاركرد ما به طور مشخص كمك به ارتقاء توليد است.

وي خاطرنشان كرد: شايد نشست‌هايي كه سازمان بازرسي با فعالان اقتصادي برگزاري مي‌كند جزو بيشترين نشست‌ها و فعاليت‌ها باشد. از ابتداي سال با انگيزه حمايت از توليد و سرمايه ايراني جلسات متعددي با فعالان و مديران اقتصادي و قضات استان‌هاي مختلف كشور برگزار كرديم. همچنين جلساتي با مديران بانكي مختلف داشتيم تا مسايل و مشكلات شما را با آن‌ها بازگو كنيم. اين نشست‌ها براي اين است كه ما بهتر بدانيم كه چه كمكي مي‌توانيم در زمينه ارتقاء توليد و فعاليت اقتصادي انجام دهيم و درخواست ما اين است كه از جلسه فعلي يك برداشت و ثمره روشني داشته باشيم. /س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار