بازديد هاي سرزده رئيس و مسوولان ارشد قوه قضاييه طي روزهاي اخير از دادسراها، زندان ها و مراکز مختلف قضايي باب ويژه اي را در رسيدگي به مشکلات مردم باز کرده است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، مدتي است که مسوولان و مديران ارشد قضايي کشور مساله بازديد هاي سرزده از مجموعه قوه قضاييه اعم ار دادسراها، زندان ها، مراکز مختلف قضايي و ... را دردستور کار خود دارند.

به گفته بسياري از کارشناسان حقوقي و اجتماعي روند بازديد سرزده مديران از مجموعه هاي متبوع آنها، تاثير بسياري در روند اصلاح و ترميم  نقايص موجود در هر مجموعه دارد.

طي هفته اي که گذشت با بزرگداشت شهيد آيت الله بهشتي و هفته قوه قضاييه روبرو بوديم و از ابتداي هفته بازديد هاي سرزده رئيس و مسئولان عالي رتبه قضايي کشور برقرار بود.

* تکريم ارباب رجوع اولويت دستگاه قضايي
    
آيت الله آملي لاريجاني در دیدار سرزده از دادگاه های تجدیدنظر و كیفری استان تهران از نزدیك در جریان امور قرار گرفت و با مراجعه‌كنندگان به این مجتمع و نیز قضات و مسئولان آن دیدار كرد.

رئیس قوه قضاییه پیش از حضور سرزده در دادگاه‌های‌ تجدیدنظر و كیفری استان تهران در جمع مسئولان عالی قضایی دیدارهای سرزده از محاكم، دادگاه‌ها و مجتمع‌های قضایی را از رویكردهای مهم نظارتی دستگاه قضایی دانست.

آیت الله لاریجانی گفت: با انجام دیدارهای سرزده، نوعی نظارت و رسیدگی به امور مراجعان صورت می گیرد و مسوولان قضایی از نزدیك در جریان امور قضایی، مسائل و مشكلات مردم مراجعه‌كننده به دادسراها و دادگاه‌ها و نیز قضات رسیدگی كننده به پرونده ها قرار خواهند گرفت.

رئیس قوه قضاییه در جمع مسوولان قضایی ابراز امیدواری كرد در دیدارهای سرزده تاحدودی مسایل و مشكلات و آنچه را كه در محاكم و دادگاه‌ها می‌گذرد از نزدیك ملاحظه كرده و برنامه‌ریزی مناسبی برای بهبود آن صورت گرفت.

پس از سخنان كوتاه آیت الله صادق آملی لاریجانی، مسوولان عالی قضایی به 10 گروه تقسیم شدند و به محل‌های تعیین‌شده عزیمت كردند.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، آیت‌الله گركانی رییس دیوان‌عالی كشور و احمد تویسركانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور از دادگاه‌های تجدیدنظر و كیفری استان تهران بازدید كردند.

حجت‌الاسلام رازینی معاون حقوقی قوه قضاییه و حجت‌الاسلام واعظی مشاور رئیس قوه قضاییه به بازدید از مجتمع شهید بهشتی پرداختند.

حجت‌الاسلام محسنی‌ اژه‌ای دادستان كل كشور و آیت‌الله مفید مشاور رییس قوه قضاییه از دیوان عدالت اداری بازدید كردند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی كل كشور و احمد شجاعی رییس سازمان پزشكی قانونی، برای بازدید سرزده به اداره پزشكی قانونی غرب تهران اعزام شدند.
 
حجت‌الاسلام احمدی میانجی رییس مركز شوراهای حل اختلاف و حجت‌الاسلام خطیب رییس مركز حفاظت‌ و اطلاعات قوه قضاییه به بازدید سرزده از مجتمع شورای حل اختلاف منطقه 12 و 13 پرداختند.

حجت‌الاسلام شفیعی دادستان انتظامی قضات و حجت‌الاسلام امینی معاون آموزش قوه قضاییه از مجتمع دادگاهی و دادسرایی شهید مطهری بازدید كردند.

همچنين غلامحسین اسماعیلی رییس سازمان زندان‌ها و نوروز كهزادی معاون اداری‌مالی قوه قضاییه از دادسرای امور جنایی بازدید كردند.

بر اساس اين گزارش مرتضی بختیاری وزیر دادگستری و حجت‌الاسلام شهریاری رییس مركز آمار و فناوری اطلاعات به بازدید سرزده از دادگاه خانواده شماره یك پرداختند.

حجت‌الاسلام صدیقی رییس دادگاه عالی انتظامی قضات و محمدباقر ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضاییه برای بازدید سرزده عازم دادسرای ناحیه 12 تهران و دادسرای نیابت شدند.

حجت‌الاسلام كریمی معاون قضایی قوه قضاییه و محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه از مجتمع قضایی ولیعصر بازدید كردند.

بر اساس این گزارش، رئیس قوه قضاییه پیش از حضور در دادگاه‌ها در مواجهه با مردم و مراجعه‌كنندگان به شعب كیفری استان و تجدیدنظر در فضایی صمیمانه مطالب آنان را استماع و در هر مورد دستورات لازم را صادر كرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی پس از بازدید دو ساعته از دادگاه‌های تجدیدنظر و كیفری استان تهران و دیدار با قضات عالی‌رتبه و استماع مشكلات و پیشنهادات آنان، اهداف این بازدید سرزده را تشریح كرد.

رئیس دستگاه قضا با مثبت ارزیابی كردن روند امور در این مجتمع افزود: در این دیدار بر لزوم تكریم ارباب‌ رجوع و تعامل مناسب با مراجعان تاكید شد.

آیت الله لاریجانی افزود: البته پاره‌ای كاستی‌ها و مشكلات نیز از سوی قضات و كاركنان مطرح شد كه نسبت به رفع آنها اقدام می شود.

رئیس قوه قضاییه تلاش و تعهد قضات در رسیدگی به پرونده‌ها را مناسبت توصیف كرد و گفت: بسیاری از قضات حتی در پایان وقت اداری نیز به پرونده‌ها رسیدگی كرده و تلاش دارند نسبت به صدور حكم عادلانه اقدام كنند.

آیت الله لاریجانی بر ضرورت نظارت بر نحوه عملكردها در دادگاه‌ها و محاكم تاكید كرد و افزود: سایر مسوولان عالی قضایی نیز امروز در قالب گروه‌های مختلف و متعدد به كل شهر تهران رفتند تا مشكلات موجود در دادگاه‌ها را مشاهده كنند و از نزدیك با مشكلات مراجعه‌كنندگان آشنا شوند.

مسوولان عالی قضایی پس از بازدید چند ساعته از دادسراها، مجتمع‌ های قضایی و سازمان ‌های تابعه با حضور در جلسه مسوولان عالی قضایی، گزارش های خود را به رئیس قوه قضاییه ارائه دادند و آیت‌الله آملی لاریجانی پس از استماع گزارش مسئولان بازدیدكننده در هر مورد تصمیمات مقتضی را اتخاذ كرد.

* بازديدهاي سرزده اجراي عدالت را تسريع مي کنند

همچنين آيت الله محسني گرکاني رئيس ديوان عالي کشورطي هفته گذشته به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلي از مجتمع قضايي شهيد بهشتي تهران بازديد کرد.

در اين بازديد رئيس ديوان عالي کشور و هيات همراه از قسمت هاي مختلف مجتمع قضايي شهید بهشتی بازديد و ضمن گفتگو با مردم حاضر جهت تسريع در رسيدگي و حل مشکل آنها دستورات لازم را صادر کرد.

آيت الله گرکاني سپس با حضور در دفتر ريیس مجتمع با احمدي رئيس کل محاکم تهران و طباطبايي سرپرست مجتمع شهيد بهشتي ديدار کردند. در اين ديدار احمدي و طباطبائي گزارشي از آمار و عملکرد مجتمع ارائه داد.

رئيس ديوان عالي کشور ضمن استماع گزارش مزبور بر ضرورت تسريع در حل مشکلات ارباب رجوع و بالا رفتن رضايت مندي و جلوگيري از ازدحام مراجعان در مجتمع هاي قضايي تاکيد کرد.
وی با بيان اين مطلب که حضرت علي (ع) بعد از نماز، به نظم در امور وصيت و توصيه فرموده اند، افزود: دستگاه قضايي بايد بر اساس اجراي عدالت و با سرعت و قدرت حرکت کند و از هيچ کس واهمه نداشته باشد.

وی ادامه داد: قوه قضائيه بايد از حيث نظم و انضباط سرلوحه همه دستگاه هاي کشور باشد.
گفتني است؛ در پايان بازديد نيز تعداد ديگري از مراجعان با حضور در دفتر سرپرست مجتمع، به بيان مشکلات و درخواست هاي خود پرداختند و رئيس ديوان عالي کشور نيز دستورات لازم را صادر کرد.

* فصلي براي تعامل رودرروي مردم و مسئولان قضايي

اما علي اکبر کسائيان دبير هيئت منصفه دادگاه مطبوعات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران روند بازديد هاي سرزده مسئولان عالي قضايي کشور را از مجموعه هاي ذيربط مثبت ارزيابي کرد و اظهار داشت: اقدام قوه قضاييه در بازديد هاي سرزده از مراکز قضايي کشور اتفاق مبارکي است که مي تواند فصلي براي تعامل بهتر مسئولان قضايي و مردم باشد.

دبير هيئت منصفه دادگاه مطبوعات ادامه داد: ابتکار عمل قوه قضاييه در طرح اين بازديدها گامي اميدوار کننده در راستاي تسهيل خدمت رساني به مردم و حل مشکلات قضايي آنها است.

وي تصريح  کرد: بازديد هاي سرزده سبب مي شود که همه کارکنان دادگستري، قضات و وکلا بدانند عملکرد آنها از سوي مراجع بالاتر رصد مي شود و مردم هم به قوه قضاييه اعتماد بيشتري خواهند داشت.

کسائيان افزود: نظارت دائمي و هميشگي از مراجع قضايي نقش ويژه اي در تسريع رسيدگي به مشکلات مردم دارد.

وي تاکيد کرد: نظارت سرزده به معني مچ گيري نيست بلکه افراد موثر مورد تشويق قرار مي گيرند و افرادي هم که به هر دليلي نقايصي در کار دارند مي دانند که هميشه مورد رصد مراجع بالاتر قرار دارند بنابراين تلاش مي کنند نقايص خود را برطرف کنند.

دبير هيئت منصفه دادگاه مطبوعات خاطرنشان کرد: بازديد هاي سرزده دامه داشته باشد تا  تعامل مسئولان قضايي ا مردم بيشتر شود./پ3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار