قضا در هفته ای که گذشت ؛

از اظهارات وکیل مهدی هاشمی تا برگزاری ششمین دادگاه اختلاس بیمه

اظهارات وکیل مهدی هاشمی مبنی براینکه تشخيص زمان بازگشت مهدي به ايران با هاشمي رفسنجاني است و رسیدگی به اتهامات یکی از معاونان استانداری در ششمین دادگاه اختلاس بیمه از مهمترین اخبار قضایی این هفته بود.


حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛ قضا در هفته ای که گذشت...


شنبه؛ 13خرداد

**محمد دهقان، عضو هيئت رييسه مجلس نهم و كميسيون قضايي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از اولویت های کمیسیون قضایی مجلس نهم گفت.

دهقان با تاکید بر ضرورت رسیدگی به لوایح باقیمانده از مجلس قبل، لوایحی که امور اقتصادی را تسهیل می کند و اصلاح طرح شوراهای حل اختلاف،تاکید کرد: مهمترین ماموریت مجلس نهم به ويژه كميسيون قضايي، افزایش نظارت بر اجرای صحیح قانون است.


**عباداله ميرزائي مطلق طي مراسمي با حضور سيد عليرضا آوائي رئيس كل دادگستري استان تهران به عنوان رئيس جديد دادگستري شهرستان ورامين معرفي شد. پیش از این حسن عبداله زاده ریاست این دادگستری را برعهده داشت.

در این مراسم تودیع و معارفه آوایی گفت: اگر قاضي منزه و حق طلب باشد قطعا به حقيقت نزديك تر خواهد شد البته مردم از ما توقع ندارند كه هميشه در امر خطير قضاوت به حق برسيم چون به هر حال ما انسان‌هاي متعارفي هستيم ليكن اين توقع به جاست كه قضات در پرونده هاي مطروحه صادقانه و بدون گرايش به احدي از طرفين اظهار نظر كرده و حرمت اصحاب دعوي را رعايت كنند.


**یکی از خبرساز ترین اخبار این هفته مصاحبه سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی رفسنجانی با باشگاه خبرنگاران بود که وی در پاسخ به خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه گفت: هنوز تفهيم اتهامي به مهدي هاشمي انجام نشده و وی مدت هاست که آمادگي كامل براي بازگشت به ايران دارد و منتظر هماهنگي هاي لازم است.

علیزاده طباطبایی افزود: تشخيص اينكه مهدي چه زماني به ايران بازگردد با هاشمي رفسنجاني است. هاشمي رفسنجاني بايد مصالح را بسنجد و سپس تصميم بگيرد؛ وي نكاتي را تشخيص مي دهد كه ما نمي توانيم تشخيص دهيم.

وی درباره اقامتگاه مهدي هاشمي گفت: وی در آكسفورد و در شهر لندن است و دادستان در اين باره گفته است كه نحوه احضار متهميني كه در خارج از كشورهستند درقانون مشخص است و هر زمان لازم شود ازطريق سفارت ايران در لندن درباره بازگشت وي اقدام خواهيم كرد، اما تا كنون به مهدي هاشمي ابلاغي براي بازگشت صورت نگرفته است.


**حجت الاسلام مصطفی پورمحمدي رییس سازمان بازرسی کل کشور که در ایام تعطیلات نیمه خرداد به استان های شمال غرب کشور سفر کرده بود در جلسه شوراي قضايي استان آذربايجان شرقي كه در محل دادگستري تبريز برگزار شد، با بيان اينكه نقش دستگاه قضايي بسيار مهم و تعيين كننده است، گفت: خوشبختانه اقدامات دستگاه قضايي در برخي از حوزه‌ها قرين موفقيت بوده است و در افكار عمومي نيز حس اعتماد به اين قوه تقويت شد. حجت الاسلام پورمحمدی افزود: اخيراً چند نظرسنجي درباره جايگاه دستگاه قضايي داشته‌ايم. در اين نظر سنجي‌ها مشخص شد اين جايگاه نسبت به گذشته ارتقاء قابل توجهي يافته است.

حجت الاسلام پورمحمدي در این روز در همايش ارتقاي سلامت نظام اداري و توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني تبريز با بيان اينكه موضوع سلامت اداري اهداف و مقاصد متعددي را تعقيب مي‌كند، گفت: دستگاه اداري بايد طوري عمل كند كه دلبستگي افراد جامعه به نظام بيشتر شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه سفر خود به تبریز با حضور در محل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و كشاورزي تبريز، ضمن ديدار با فعالان اقتصادي استان آذربايجان شرقي مشكلات و معضلات آنان را بررسي كرد. در اين نشست هفتصد تن از فعالان عرصه اقتصاد استان آذربايجان شرقي حضور داشتند. در اين نشست برخي اعضاي اتاق بازرگاني تبريز ضمن ارائه گزارش فعاليت‌هاي اقتصادي استان، مشكلات و معضلات اين حوزه را مطرح كرده و از رئيس سازمان بازرسي خواستار پيگيري آنان شدند.


یکشنبه؛ 14خرداد

**یکشنبه این هفته مصادف بود با بیست و سومین سالگرد ارتحال ملکوتی رهبرکبیر انقلاب اسلامی(ره)؛ به همین مناسبت بسیاری از مسئولان قضایی کشور با حضور در مرقد مطهر آن بزرگوار با آرمان های امام(ره) و مقام معظم رهبری تجدید میثاق کردند.

**حجت الاسلام پورمحمدی،نیز ظهر روز یکشنبه با حضور در مراسم عزاداري سالروز رحلت امام(ره) در مصلي تبريز گفت: بزرگترين كار امام با آن همه شخصيت، فضايل و خصايل كه اهميت دارد و در اوج است و كمتر كسي در تاريخ داريم كه مانند امام مثل معصومين باشد اين بود كه به ما يك تحول فكري بخشيد.امام به ما ياد داد كه پيرو و شيعه اميرالمؤمنين (ع) باشيم.


دوشنبه؛ 15خرداد

**حجت‏الاسلام محمدجعفر منتظری، رییس دیوان عدالت اداری ظهر روز دوشنبه به مناسبت بیست و سومین سالگرد ارتحال امام(ره) در مراسمی که در مسجد ولی‏ عصر(عج) سمنان برگزار شد، اظهار داشت: حفظ منافع و مصالح نظام اسلامی از اندیشه‏های امام بود که آن را از اوجب واجبات دانسته و هرگونه کوتاهی، کارشکنی و تضعیف علیه آن بخشودنی نیست.


**در این روز حجت‌الاسلام پورمحمدي در مراسم گرامي داشت يوم الله 15 خرداد در قم گفت: قيام 15 خرداد در يك پايگاه رفيع و بلند يعني پايگاه روحانيت جليل‌القدر تشيع اتفاق افتاده است. اگر اين تحول از هر كانون و مبداء ديگري اتفاق مي‌افتاد امكان اين توسعه،‌فراگيري، نورانيت و شفافيت وجود نداشت. قيام 15 خرداد در پايگاه انتشار فرهنگ شيعي و حوزه مقدسه علميه قم اتفاق افتاد و اين پيوند مقدس، راهگشا و رمزگشا است.

وی همچنین با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در حرم مطهر حضرت امام(ره) گفت: دشمن در حال فتنه انگيزي است،نبايد وقت بيداري به فكر اختلاف و مسائل حاشيه‌اي بود.


سه شنبه؛ 16خرداد

**حجت الاسلام محسنی اژه ای دادستان کل کشور که برای انجام مناسک عمره به عربستان سفر کرده است در جمع روحانیون کاروان‌ها در بعثه مقام معظم رهبری در مدینه با بيان اينكه توكل بر خدا موجب شد تا امام(ره) براي شرق و غرب قدرتي قائل نباشد، گفت: امام خميني (ره) امت اسلامی را تجدید حیات بخشید.


**سید مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری از اختصاص هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار برای اردوگاه های نگهداری معتادان در پنج استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان و سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این افراد تا 2 ماه آینده به اين اردوگاه‌ها منتقل می شوند.


**همچنین در این روز قاضی ناصر سراج درباره جزئیات سیزدهمین جلسه دادگاه فساد بزرگ مالی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران گفت: سيزدهمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي21 خرداد با حضور 3 مطلع و 6 متهم  برگزار مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه "پيش از اين اعلام شده بوده دفاعيات همه 32 متهم پرونده فساد دريافت شده است؛ آيا اين 6متهم به تعداد متهمان پرونده اضافه شده اند؟ " گفت: خير، اين 6 متهم پيش از اين از خود دفاع كرده بودند اما به اتهامات آنها اضافه شده است، بنابراين بايد از خود در برابر اتهامات جديد دفاع كنند.

قاضي پرونده فساد بزرگ مالي افزود: در سيزدهم جلسه مه‌آفريد اميرخسروي (متهم رديف اول پرونده) حضور ندارد و در صورت لزوم به عنوان مطلع در جلسات آتي دادگاه حاضر مي‌شود.


**سه شنبه گذشته در مراسمی با حضور حجت الاسلام منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری دفتر نمایندگی دیوان عدالت در استان گيلان، شهر رشت با ثبت اولین دادخواست افتتاح شد.

پیش از این گیلانی ها در صورت نیاز به مراجعه به دیوان عدالت اداری باید به تهران سفر می کردند.

پس از استان‌های اصفهان، گلستان و یزد، استان گیلان چهارمین استانی است که دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در آن افتتاح شده است.


**در این روز دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ماهشهر، از اجرای مرحله دوم پاکسازی منطقه ای از حومه شهرستان ماهشهر از دست زمین خواران خبر داد و گفت: 150هکتار از اراضی ملی که توسط افراد سودجو و زمین خوار به صورت غیرقانونی تصرف شده بود، رفع تصرف و به اداره منابع طبیعی این شهرستان تحویل داده شد.


**در تاریخ 16خرداد سازمان بازرسی کل کشور برای تعامل بیشتر با شبکه بانکی بویژه گرفتن بازخورد از بازرسی های انجام شده در شبکه بانکی که درنهایت باعث بهبود روش های بازرسی می شود مبادرت به برگزاری نشستی با مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی کرد.

در این نشست پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور ضمن شنیدن نظرات مدیران عامل بانک ها با بیان برخی آسیب های موجود در شبکه بانکی به ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد نظام بانکی پرداخت.

وی در حاشیه نشست با مدیران عامل بانکهای دولتی وخصوصی اظهارداشت: باید به گونه ای با تخلف بانکی برخورد شود که از تکرار آن جلوگیری شود و اگر تکرار شد محدود باشد و در صورت تکرار مجدد به سرعت بتوانیم با آن برخورد کنیم و جلوی پیشروی ان را بگیریم .


چهارشنبه؛ 17 خرداد

ششمین جلسه دادگاه اختلاس بیمه در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران با حضور اصحاب رسانه و ریاست قاضی مدیر خراسانی برگزار شد.

در این جلسه متهم«ی.د» از معاونین سابق استانداری تهران و وکیلش دفاعیات خود را ارائه کردند و چند متهم دیگر نیز به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شدند. براساس کیفرخواست قرائت شده از سوی نماینده دادستان وی متهم است به:

  • اختلاس پنج ميليارد ريالي از شرکت تعاوني انبارداران فجر شهرستان خوي
  • تصرف غير مجاز 30 درصد عوارض دريافتي از کارگران افغاني به مبلغ 59ميلياردو 138 ميليون ريال
  • عمل به وصول وجه خلاف قانون معدن کاران شن و ماسه و مشارکت در اختلاس به مبلغ 200 ميليون تومان
  • تصرف اراضي دولت به مبلغ پنج هزار ميليارد ريال و تضيع حقوق دولت
  • تصدي بيش از يک شغل دولتي و عضويت در شبکه بيمه ايران، و پول شويي.

در این جلسه دادگاه، متهم که بعضی اعترافات خود در سال 89را تکذیب کرد دلیل تناقض در گفتارش را سکته قلبی و مغزی اش در سال 89 عنوان کرد.

همچنین وکیل وی در دفاع از موکلش به صلاحیت دادگاه کیفری در رسیدگی به پرونده اعتراض کرد و گفت این پرونده باید در دادگاه ویژه کارکنان دولت رسیدگی شود؛ قاضی مدیر خراسانی اعتراض وی را وارد ندانست.

وکیل همچنین در دفاعیاتش بزه اختلاس موكلش را منتفي دانست.

در ساعات پایانی نوبت صبح دادگاه متهم «ی.د» گفت: به "م.ت" يکي از مقامات ارشد استانداري 2ميليارد ريال پول داده ام اما نمي توانم ثابت کنم.

وی همچنین سعی داشت خود را  از اتهام تصرف اراضي دولت به مبلغ پنج هزار ميليارد ريال و تضيع حقوق دولت مبرا کند.

در ششمین جلسه دادگاه که در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد آوایی رییس دادگستری استان تهران و افتخاری رییس دادگاه های کیفری استان تهران حضور پیدا کردند.

نوبت عصر دادگاه پس از یک ساعت و نیم تنفس ساعت  14/30 آغاز شد.

در نوبت عصر دادگاه ذبیح زاده نماینده دادستان از کیفر خواست خود دفاع کرد و گفت: در جلسه دادرسي امروز وقت کافي براي دفاع در اختيار متهم ي.د قرار گرفت اما اسناد و مدارک موجود بيانگر آن است که دفاعيات متهم خلاف واقع است.

وی همچنین با بيان اينكه براي تمامي موارد ذکر شده در کيفرخواست دلايل و مدارک قانوني قابل ارائه داریم، ماجراي واگذاري معدن به متهم را توضيح داد.

ششمین جلسه دادگاه اختلاس بیمه که ساعت 9:03 صبح آغاز شد، ساعت 16:55 دقيقه بعد از ظهر به پايان رسيد.

در پایان دادگاه قاضي مدير خراساني اعلام كرد: جلسه بعد دادگاه شنبه 20خردادماه برگزار مي‌شود.


**همايش دو روزه «مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه» با حضور حجت الاسلام رييسي، معاون اول قوه قضاييه، محمد صادق مفتح قائم مقام وزير صنعت معدن و تجارت، سردار مهدي ابويي معاون هماهنگي و پيشگيري ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، سردار بطولي فرمانده پليس آگاهي كشور و سيامك رهپيك، رئيس دانشكده علوم قضايي و خدمات اداري برگزار شد.

در اولین روز این همایش حجت الاسلام رییسی با بيان اينكه برخوردهاي قضايي جاي استفاده از ابزارهاي اقتصادي را نمي گيرد و بايد قضا را آخرين راهكار بدانيم، گفت: فرمان هشت ماده‌اي رهبري بايد منشور مبارزه با قاچاق قرار گيرد.


**آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی برخورد با مفاسد اقتصادی و برقراری عدالت را شاخصه مهم در روند حرکتی نظام جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب برشمرد و گفت: حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری همواره بر مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی و تلاش در برقراری عدالت تاکید داشتند و دارند و در موضوع مبارزه با فساد بانکی بزرگ نیز بار دیگر عزم جدی نظام و قوه قضاییه در برخورد با مفاسد نمایان شد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این‌که " نظام جمهوری اسلامی از پرونده فساد بزرگ بانکی روسفید بیرون آمد " ابراز امیدواری کرد با اتمام برگزاری دادگاه متین و استوار، برای کسانی که به اموال عمومی دست‌اندازی کردند و یا راه را برای مفسدان باز کردند احکام معقولی صادر می شود و قوه قضاییه از این پرونده روسفید بیرون بیاید.


**رؤساي عدليه 13 ولايت کشور افغانستان که به منظور گذراندن دوره مديريت قضايي خود به ايران سفر کرده بودند با غلامرضا انصاري رییس کل دادگستری اصفهان ديدار و گفتگو كردند.


**با حكم احمد تویسرکانی معاون ريیس قوه قضائیه و ريیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور "محمدمهدی انجم شعاع" به عنوان سرپرست معاونت امور اسناد سازمان ثبت منصوب شد.


**حجت‌الاسلام پورمحمدي رييس سازمان بازرسي كل كشور عصر چهارشنبه با «وينود راي» رئيس ديوان محاسبات كشور هند ديدار و گفت و گو كرد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در اين ديدار كه در سازمان بازرسي كل كشور برگزار شد گفت: سازمان بازرسي يك سازمان تأثيرگذار در كشور است كه حق بازرسي همه حوزه‌هاي اداري و اجرايي كشور را دارد.


پنجشنبه؛ 18خرداد

**در دومین روز همایش «مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه» سید مرتضی بختیاری وزير دادگستري گفت: آثار سوء بهداشتي كه در قاچاق كالا و مواد غذايي وجود دارد "تروريسم زيستي" است و بر اساس دستور مجلس، وزرات اطلاعات مكلف به مقابله با اين تروريسم شده است.

همچنین در این همایش حسين مير محمد صادقي رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي اتاق بازرگاني گفت: قاچاق يك پديده چند بعدي و فرابخشي و داراي آثار گوناگون اقتصادي و غير اقتصادي است لذا بهترين راه مبارزه با آن در سطح عرضه و توزيع است. وی همچنین تاکید کرد: مبارزه با قاچاق نیازمند کمک دستگاه های گوناگون است.

سعيد غلامي باغي پژوهشگر ارشد مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي نیز در همايش مبارزه با قاچاق كالا و ارز در سطح عرضه گفت: بررسي اجمالي آثار و تبعات منفي قاچاق كالا و سنجش اثربخشي مبارزه با قاچاق نشان مي دهد كه بايد عوامل مؤثر بر كاهش انگيزه براي قاچاق، احصاء و بسته پيشنهادي براي اجراي دقيق و اثربخش مقررات حق الكشف به عنوان يكي از ابزارهاي تشويقي براي مبارزه پيشنهاد شود.

/ش4


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار