"نعمت احمدي" در گفتگو با
خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران، درباره آلودگي هوا اظهار داشت: سيستم حمل و نقل تهران غيراستاندارد است و در كنار آن یک میلیون موتورسیکلت در اين شهر وجود دارد كه باعث تشديد آلودگي هوا ميشود.
اين حقوقدان ادامه داد: توليد بنزین غیراستاندارد و دادن جواز به ساختمانهای غیراستاندارد موجب آلودگی هوا شده است و مجوز سیستمهای گرمایشی غیراستاندارد در ساختمانهای دولتی یا
استفاده از موتورهای دو محوری نیز از ديگر عوامل آلودگی به حساب میآید.
وي با بيان اينكه هنوز خودروی پیکان از اصلیترین خودروهایی است که به عنوان تاکسی از آن
استفاده میشود، اظهارداشت: سیستم سوخت پیکان متعلق به دهه ۴۰ شمسی و حدود ۵۰ سال پیش
است، پس با این تفاسیر بیشترین مسئولیت با دولت است که برای
جلوگیری از این رویه باید مقرراتی وضع بشود، بنابراين مردم هستند كه
۶۰درصد آلودگیها از طریق خودروهای شخصی آنها ایجاد میشود.
احمدي ادامه داد: به دو دلیل، یک تاثیر مستقیم در آلودگی و دو تاثیر غیر مستقیم به واسطه قوانینی که تصویب میکند، منظور از دولت در اینجا مجموعه نظام اجرایی است. دولت با اعمالی مانند مجوز برای راهاندازی کارخانهها و صنایع آلاینده، واردات کالاهای آلاینده و یا مجوز برای ورود آزبرد باعث آلوده شدن هوا میشود.
اين حقوقدان خاطر نشان كرد: هواي پاك يكي از مهمترين حقوق عمومي مردم است و دادستان تهران ميتواند در اين باره عليه مسببان آلودگي اعلام جرم كند.
انتهاي پيام/