سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان در گفتگوي اختصاصي با شبكه روسيااليوم از اهداف سياسي غرب در مذاكرات هسته اي ايران و گروه 1+5 خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، مشروح مصاحبه به شرح زير است:

****روابط ايران با روسيه روابطي استراتژيك است
رامين مهمانپرست در گفتگوي خود با شبكه "روسيااليوم" در پاسخ به سوالي درخصوص روابط ايران و روسيه اظهار داشت روابط ايران با روسيه روابطي استراتژيك است و اين دو كشور در تمامي زمينه ها مانند سياسي، اقتصادي و فرهنگي با يكديگر روابط مشترك دارند. ايران و روسيه با يكديگر كميته اي اقتصادي تشكيل دادند كه آخرين نشست آنها چند روز قبل در مسكو و با رياست دكتر صالحي و وزير انرژي روسيه برگزار شد.

وي در ادامه افزود: همانطوريكه مي‌دانيد جمهوري اسلامي ايران داراي دومين ذخاير گاز در جهان است و همچنين چهارمين كشور در زمينه ذخاير نفتي است و به شكل عمومي شايد مي‌توان گفت ايران بزرگترين ذخاير در زمينه هاي نفت و گاز را در اختيار دارد و در صورتيكه روسيه تمايل به سرمايه گذاري در اين پروژه ها داشته باشد، امكان مذاكره در اين خصوص وجود دارد.


*** ما با دستيابي و ساخت انواع سلاح كشتار جمعي مخالفيم
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ادامه همچنين پيرامون موضع ايران در مورد سلاح هسته اي را اينگونه برشمرد: "مسئولان ايراني بارها مخالفت خود را با انواع سلاح كشتار جمعي ابراز داشتند زيرا سلاح كشتار جمعي افراد بيگناه را به خطر انداخته و ما به اين دليل با دستيابي و ساخت اين سلاح مخالفيم و در كميته هاي مختلف درخصوص ريشه كن شدن سلاح كشتارجمعي شركت كرده و آن را پيگيري مي‌كنيم.


*** امريکا با حمايت از رژيم صهيونيستي  تنها ناقض قوانين بين المللي است
مهمانپرست افزود: ايران تاكنون چندين نشست بين المللي در مورد اين موضوع در تهران برگزار كرديم و پيشنهاد ما اين است كه منطقه خاورميانه عاري از سلاح كشتارجمعي شود اما متاسفانه آمريكا با كارشكني در اين موضوع به حمايت از رژيم صهيونيستي كه تنها نقض كننده قوانين بين المللي به شمار مي‌رود، پرداخته است.


*** جار و جنجال‌هاي بي جا درباره برنامه هسته اي ايران
وي تصريح كرد: مقام معظم رهبري چندين بار در فتواهاي خود به كارگيري سلاح اتمي را ممنوع اعلام كرده اما با اين وجود آمريكايي ها همواره درباره انرژي هسته اي ايران جاروجنجال به راه انداخته اند. ما معتقديم اگر غرب به كارگيري انرژي صلح آميز هسته اي را از سوي ما به رسميت بشناسد، ما آماده ايم در جهت رفع نگراني هاي اين كشورها گام برداريم.


*** ادعاي حضور کارشناسان ايراني در کره شمالي
رامين مهمانپرست همچنين درخصوص ادعاي واهي برخي رسانه هاي غربي پيرامون حضور دانشمندان ايراني در كره شمالي اظهار داشت ما اين ادعاها را رد كرده و اين ادعاها را چيزي جز تبليغات رسانه اي و حملات رسانه اي غرب بر عليه ايران ندانست.

او ادامه داد: رسانه هاي غربي با اين شايعات اذهان عمومي را بر ضد جمهوري اسلامي گمراه مي‌كنند زيرا ما هيچگونه همكاري با اين كشور نداشته و فكر مي‌كنم بهترين راه حل براي مقابله با انتشار سلاح هسته اي در جهان اين است كه غرب سلاح هايي را كه در اختيار دارد، از بين ببرد.


*** مذاکرات ايران و آژانس
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنين درمورد مذاكرات ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت مذاكرات مسئولان ايراني با هيئت آژانس ادامه خواهد داشت و هرگز قطع نخواهد شد. ما يكي از اعضاي پيمان كاهش سلاح هسته اي هستيم و به تمامي بندهاي آن پايبند هستيم و طبيعي است كه مذاكرات ايران و نمايندگان آژانس ادامه داشته باشد. در نشست اخير كارشناسان ايران و آژانس به تمامي جوانب كار براي رسيدن به توافق فراگير پرداختند و هنگامي اين همكاري ها به نتيجه مي رسد كه آژانس بين المللي انرژي اتمي حق ايران را در دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي به رسميت بشناسد. اين توافق بين طرفين به سازوكاري در جهت رفع نگراني هاي ايران وآژانس ميانجامد و براي رسيدن به توافق بايد مذاكرات ادامه يابد. تاكنون دو طرف به لزوم ادامه مذاكرات پي برده و توافقاتي هم در چند زمينه تاكنون حاصل شده است و اميدواريم توافق كامل در خلال دور جديد مذاكرات ايران و گروه 5+1 بوجود آيد.


*** مذاكرات هسته اي ايران و گروه 5+1 پيچيده است
مهمانپرست همچنين در پاسخ به سوال ديگري در مورد اينكه ايران در دور جديد مذاكرات با گروه 5+1 چه پيشنهاد جديدي دارد، اظهار داشت مذاكرات هسته اي ايران و گروه 5+1 پيچيده است؛ اما به نظر من اين موضوع امكان دارد كه به سرعت حل شود اما با اين وجود كشورهاي غربي داراي اهداف سياسي هستند و كافي است كه به صورت منطقي گفتگو كرده تا نتيجه اي حاصل شود و شايسته است سازوكارهاي مذاكرات تعيين شود. معتقدم بهترين چارچوب براي مذاكرات پايبندي به قوانين "ان پي تي" است كه هريك از اعضا در آن حق دارند. ايران هم به عنوان يكي از اعضاي آن به قوانين پايبند بوده و در ريشه كن شدن سلاح هاي كشتارجمعي و توقف انتشار آن تمركز دارد. ايران در صف نخست مبارزه با سلاح اتمي ايستاده اما بر حقوق خود در انرژي صلح آميز هسته اي تاكيد دارد. اگر از طريق حقوقي و فناوري در مذاكرات به گفتگو بپردازيم امكان به نتيجه رسيدن وجود دارد اما گروه 5+1 خواستار اين روش نيست و به دنبال سياسي شدن موضوع است.


*** گفتگو بين حكومت و معارضان سوريه
وي همچنين به موضوع سوريه هم پرداخت و گفت ايران از آغاز بحران سوريه با حمايت از راه حل سياسي با هرگونه گزينه نظامي مخالف بوده و تنها راه حل براي پايان بحران اين كشور را از طريق گفتگو بين حكومت و معارضان مي‌داند. اما با اين وجود برخي كشورهاي با تاكيد بر مداخله در سوريه از طرق ارسال سلاح براي شورشيان و تروريستها، اين گروه ها را به اقدامات تروريستي تشويق كردند كه به كشته شدن تعداد زيادي از افراد بيگناه و غيرنظامي منجر شد و زيرساخت هاي سوريه را از بين برد. هم اكنون نظام سوريه و معارضان به اين نتيجه رسيدند كه از طريق گفتگو سياسي و مسالمت آميز و تامين فضاي مناسب و به دور از فشارها و دخالت هاي منطقه اي سرنوشت خود را تعيين كنند. آمادگي معاذ الخطيب هم براي گفتگو با نظام سوريه گامي مثبت براي رسيدن به راه حل سياسي است و اجازه نميدهد كه كشورهاي خارجي به جاي ملت سوريه تصميم گيري كنند. ايران با حمايت از برگزاري انتخابات شفاف و اصلاحات قانون اساسي در سوريه اين گزينه ها را بهترين راه حل براي توقف خونريزي در اين كشور مي‌داند.

رامين مهمانپرست تصريح كرد ايران تلاش هاي خود را براي حل بحران سوريه ادامه خواهد داد و با ارتباط با نظام سوريه و مخالفان تلاش مي‌كند تا فضاي مناسب براي گفتگوهاي ملي فراگير در داخل سوريه بوجود آورد و تمامي طرف ها در اين كشور را براي اقدامي درجهت آغاز گفتگوها و توقف درگيري مسلحانه و عمليات نظامي تشويق ميكند. كشورهايي هم كه در امور داخلي سوريه دخالت مي كنند بايد به راي اكثريت مردم سوريه احترام گذاشته و انتخابات در اين كشور در فضايي آرام و به دور از تنش و خشونت برگزار شده تا مردم بتوانند سرنوشت خود را تعيين كنند.

*** سردار حسن شاطري را مزدوران رژيم صهيونيستي ترور كردند
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پايان گفتگوي اختصاصي خود با شبكه "روسيا اليوم" در پاسخ به اين سوال كه واكنش ايران به ترور سردار حسن شاطري مسئول هيئت ايراني بازسازي لبنان چيست، اظهار داشت: همه مي‌دانند كه سردار حسن شاطري را مزدوران رژيم صهيونيستي ترور كردند. هم اكنون منطقه شاهد مواجهاتي حاد بين جبهه استكبار جهاني و جبهه مقاومت است. سردار شاطري مسئول هيئت ايراني بازسازي لبنان بود و آنچه كه رژيم صهيونيستي درخلال تجاوز خود به لبنان تخريب كرد را دوباره ساخت. اين موضوع نشان دهنده عمق اهميت توجه ايران به مسائل منطقه است و ما تلاش مي‌كنيم تا خسارت هاي ناشي از تجاوز رژيم صهيونيستي به لبنان را ترميم كنيم. ايران بارها درخصوص وجود رژيم صهيونيستي در منطقه هشدار داده و آن را تهديد اساسي براي تمامي منطقه مي‌داند. شايسته است كه كشورهاي خاورميانه به اين آگاهي و بيداري برسند كه به رژيم صهيونيستي اجازه مداخله و تجاوز به خاك كشورشان را ندهند. ما معتقديم شهادت سردار شاطري پيشرفت جبهه مقاومت را در منطقه متوقف نخواهد كرد. اين جبهه در مسير خود پيش رفته و به اهدافش دست مي‌يابد و داراي محبوبيت زيادي است و حق دارد كه راه خود را ادامه داده و در نهايت به پيروزي دست يابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار