عضو هیئت رئیسه مجلس در موافقت با طرح یک فوریتی تشکیل سازمان بازرسی کشور گفت: تشکیل این سازمان را از مجلس هشتم پیگیری می کنیم چرا که در بحث مبارزه با فساد نیاز به یک تشکیلات مستحکم و متولیان تخصصی داریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران محمد دهقان‌نقندر نماینده مردم چناران و طرقبه در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) و در موافقت با طرح یک فوریتی تشکیل سازمان مبارزه با فساد اقتصادی گفت: همه ما با هم اتفاق نظر داریم که وضعیت فساد اقتصادی در کشور اجمالا وضعیت خوبی نیست، هم مردم و هم مقام معظم رهبری و خود شما نمایندگان نیز قطعا وضعیت موجود را تأیید نمی‌کنید. 

وی در ادامه افزود: با توجه به این موضوع صحبت این است که چه باید کرد، اگر بگوییم کاری نکنیم یعنی وضعیت موجود را قبول داریم و اگر قرار باشد کاری نیز انجام دهیم باید همه نمایندگان سایر مسئولین کشور و نخبگان و مردم نیز درگیر این موضوع شوند و نظرات خود را برای حل مشکل فساد اقتصادی در کشور بیان کنند.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با بیان اینکه این طرح پس از چند سال کار کردن تهیه شده است، اظهار داشت: موضوع فوق از مجلس هشتم پیگیری می‌شد و همواره در این سالها به دنبال این بودیم که چگونه می‌شود با فساد اقتصادی مبارزه کرد چرا که به نظر ما ساختارهای موجود در حل این معضل پاسخگو نیست.

وی در ادامه افزود: ستاد‌هایی که برای هماهنگی قوا در این راستا تشکیل می‌شود جواب نمی‌دهد چرا که این تشکیلات به ستادهای تشریفاتی و بی‌ خاصیت تبدیل شده لذا باید کار جدیدی کرد.

 دهقان ادامه داد: در تمام کشورهایی که رتبه فساد‌شان پایین است یک ساختار مستحکم با متولیان مشخص برای مبارزه با فساد تشکیل شده و بنابراین تشکیل این سازمان ضروری است.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی با بیان اینکه وزارت اطلاعات وظیفه ذاتی‌اش مبارزه با فساد نیست، تصریح کرد: کار ذاتی وزارت اطلاعات بحث‌های امنیتی و رفع مشکلات امنیتی کشور است، بازرسی کل کشور باید متولی می‌بود اما این سازمان نیز تنها نگاه نظارتی دارد و در قانون اساسی به عنوان ناظر شناخته شده و ذاتا مسئولیت مبارزه با فساد را ندارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه وزارت اطلاعات با بازرسی کل کشور به صورت فرعی بحث مبارزه با فساد را دنبال می‌کند، گفت: بازرسی کل کشور مسئول حسن اجرای قوانین است اما بحث دیگر نیز این است که تشکیلاتی که در حال حاضر مبارزه با فساد را دنبال می کند با هم انسجام ندارند و موازی کاری در حال صورت گرفتن است.

وی با بیان اینکه وقتی از وزارت اطلاعات و یا سازمان بازرسی کل کشور پرونده ای به قوه قضاییه ارسال می‌شود در آنجا نیز نا هماهنگی وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از پرونده‌هایی که بازرسی کل کشور و اطلاعات در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی به دستگاه قضایی ارجاع داده‌اند در آنجا هم ناکام می‌ماند و به نتیجه نمی‌رسد لذا اولین مسئله قابل توجه در این طرح انسجام و اتحاد برای مبارزه با فساد است.
دهقان ادامه داد: در این طرح شورای راهبردی پیش‌بینی شده که زیر نظر رئیس قوه قضاییه فعالیت می کند. و رئیس آن نیز در مشورت رهبر معظم انقلاب انتخاب می شود.

عضو کمیسیون قضایی با بیان اینکه دومین مسئله مهم در پیشنهاد این طرح بحث پیش گیری از فساد است، بیان داشت: برای پیشگیری از فساد مباحث خوبی صورت گرفته است و کارهای مهم انجام شده، سیستم هوشمندی در طرح فوق طراحی شده که مانع از تحقق فساد خواهد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تشکیل ، سازمان ، بازرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار