ایجاد بازارچه‌های مشترک مرزی در دستور کار مسئولان ۲ استان گرمیان عراق و کرمانشاه به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات ۲ طرف قرار گرفت.

نشست مشترک دستیار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق و مدیرعامل و اعضای هیات مدیره منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین با جلال نوری استاندار گرمیان با محوریت تبیین ظرفیت‌ها و لزوم ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و عراق و توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین ۲ طرف در مرز پرویزخان (عراق) برگزار شد.

در این نشست مدیرعامل و اعضای هیات مدیره منطقه آزاد قصرشیرین، ظرفیت و مزیت‌های ویژه اقتصادی و قانونی منطقه آزاد را به صورت جامع برای طرف عراقی تشریح کردند که مورد استقبال عراقی‌ها قرار گرفت.

در این دیدار علاوه بر پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده، در گام نخست موضوع تسهیل روابط تجاری از طریق مرز پرویزخان با تأکید بر اقدام‌های توسعه‌ای منطقه آزاد مطرح شد.

همچنین در این نشست با حضور مسئولان ۲ استان کرمانشاه و گرمیان عراق برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد منطقه آزاد مشترک مورد بحث قرار گرفت که نویدبخش آینده‌ای روشن و پررونق برای این منطقه مرزی است.

این دیدار‌ها گامی مؤثر در راستای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ۲منطقه محسوب می‌شود.

استاندار کرمانشاه اخیرا در سفری سه روزه به استان‌های مختلف اقلیم کردستان عراق موضوعات مختلفی از جمله در زمینه ارتقا و تسهیل تجارت و ترانزیت کالا را پیگیری کرد که مصوبات گره‌گشایی به همراه داشت.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد و مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرز‌های فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالا‌های غیرنفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم‌اکنون عمده کالا‌های صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهر‌های کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین‌المللی خاورمیانه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.