رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: مرمت کانال آبرسانی ساسانی در این شهرستان از آثار منحصر به فرد و کاندیدای ثبت جهانی در این شهرستان نیازمند تامین اعتبار است.

بهرنگ بابایی گفت: طول کانال آبرسانی ساسانی در شهرستان قصرشیرین ۱۰ کیلومتر است که از روستای سید ایاز به منظور انتقال آب به زمین های کشاورزی با توجه به رونق آن در زمان ساسانیان و تامین و انتقال آب به مجموعه عمارت خسرو و کاخ های ساسانیان در منطقه قصرشیرین شروع شده است.

وی اظهار کرد: به گفته کارشناسان و اهالی محلی کانال آبرسانی ساسانی در گذشته تا خاک عراق هم امتداد داشته و به عمارت حوش کوری می‌رسیده، عمارتی که الگوی معماری آن مطابق با معماری عمارت خسرو قصرشیرین بنا شده، اما مساحت آن کمتر است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: تاکنون بررسی و شناسایی دقیقی در رابطه با امتداد این کانال آبرسانی تا کشور عراق صورت نگرفته اما اگر این موضوع تائید شود، نشان می‌دهد که کانال آبرسانی ساسانی تا ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر هم طول داشته که در نوع خود یک شاهکار به شمار می‌رود.

بابایی ادامه داد: این کانال به مرور زمان با توجه به پیشرفت علم کشاورزی و احداث سامانه های نوین آبیاری زمین های کشاورزی و همچنین تغییر مسیر رودخانه الوند به عنوان یکی از آثار تاریخی شناخته شده از زمان ساسانیان خشک شده اما با توجه به قدمت آن و اهمیت این اثر برای مرمت آن از ۱۷ سال پیش بین یک تا یک و نیم کیلومتر از مسیر این کانال مرمت شده که اکنون برای ادامه و تکمیل مابقی این اثر خارق العاده نیازمند تامین اعتبار هستیم.

او گفت: مرمت این یک تا یک و نیم کیلومتر از مسیر کانال طی ۶ فصل کاوش انجام شده و امسال نیز قرار است در فصل هفتم کاوش ۵۰ متر دیگر از کانال با اختصاص اعتبار واقع در مسیر جاده کمربندی قصرشیرین به سه راهی مرز پرویزخان مرمت شود.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین اضافه کرد: کانال آبرسانی ساسانی علاوه بر شاخه اصلی آن که در طول قرن‌های گذشته تا حدود زیادی سالم مانده، انشعابات بسیار زیادی نیز داشته که بخش زیادی از آن ها به مرور زمان از بین رفته‌اند یا در زیر خاک مدفون شده‌اند.

بابایی با بیان اینکه در دوره پهلوی اول، بخش‌های آسیب دیده این اثر تاریخی احیا و بخش‌هایی از آن نیز تکمیل شد. گفت: طی دهه‌های گذشته با ورود آبیاری قطره‌ای و مکانیزه‌شدن کشاورزی، بخش زیادی از این کانال آبرسانی بلا استفاده شده و تنها حدود یک کیلومتر از آن هم اکنون مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.