کارخانه‌های قند کرمانشاه از عقد قرارداد کشت با چغندرکاران خودداری می‌کنند که باعث شده آن‌ها دست به دامن مسئولان شوند که تاکنون هم نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

چغندرقند یک محصول تضمینی است که از کاشت تا برداشت این محصول به صورت مکانیزه بوده و خرید آن نیز با اخذ قرارداد در ابتدای کشت توسط کارخانه‌های قند به صورت تضمینی انجام می‌شود که امسال عدم اخذ قرارداد با چغندرکاران قصرشیرینی به یک معضلی تبدیل شده که گریبان این قشر را گرفته است.

علاوه بر اینکه چغندرکاران پیگیر حل این موضوع هستند مسئولان شهرستان و نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی نیز برای رفع آن ورود کرده اند و رییس جهاد کشاورزی قصرشیرین در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیگیری‌های مکرر مشکل چغندرکاران قصرشیرینی از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، استاندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: چغندر قند یک محصول با کشت قراردادی است که طی آن بین کشاورز و کارخانه‌های قند قرارداد ۲ طرفه منعقد می‌شود.

جبار خدامرادی افزود: ۲ کارخانه قند استان کرمانشاه یعنی کارخانه‌های قند اسلام آباد غرب و بیستون با وجود تشکیل چندین جلسه در استان با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیران عامل این کارخانه‌ها حاضر به عقد قرارداد به صورت محدود شده اند.

وی اظهار کرد: طبق اعلام چغندرکاران امسال ۸۰۰ هکتار برای کاشت این محصول از سوی کشاورزان پیش بینی شده که با وجود جلسات متعدد و اعلام کتبی کارخانه قند اسلام آباد غرب تنها با کاشت محصول در سطح ۵۰ هکتار موافقت شده و کارخانه قند بیستون نیز حاضر به اخذ قرارداد با چغندرکاران قصرشیرینی نیست.

وی ادامه داد: البته در سرپل ذهاب نیز شرایط مشابهی داریم از مجموع ۱۵ هزار هکتار زمین زیر کشت چغندر در سرپل ذهاب نیز تنها برای سه هزار هکتار از سوی کارخانه‌های قند اعلام کتبی شده و این مشکل تنها محدود به قصرشیرین نیست.

رییس جهاد کشاورزی قصرشیرین در ادامه گفت: کارخانه‌های قند استان دلیل عدم اخذ قرار داد با چغندرکاران قصرشیرینی را سنگلاخی بودن زمین و کیفیت پایین محصول نسبت به سایر شهرستان‌ها که زمین‌های هموار و محصول باکیفیت تری تولید می‌کنند عنوان کرده اند که ما در راستای حمایت از چغندرکاران موضوع را از طریق استاندار کرمانشاه و نماینده مردم غرب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و وزارت دفاع با توجه به اینکه کارخانه‌های قند وابسته این وزارتخانه هستند پیگیر هستیم که امیدواریم این پیگیری‌ها نتیجه بدهد.

او ادامه داد: زمان کشت محصول چغندرقند تا اواسط مهرماه ادامه دارد ضمن اینکه ما پیگیر حل مشکل اخذ قرارداد چغندرکاران از طریق کارخانه‌های قند خارج از استان نیز هستیم هرچند این امر به مشکلات بعدی از جمله اجحاف در حق چغندرکاران و مقرون به صرفه نبودن آن منجر می‌شود، اما کشاورزان یقین بدانند که مسوولان پیگیر این امر هستند.

وی گفت: سال گذشته در مجموع ۱۴۱ هکتار به کشت چغندرقند در قصرشیرین اختصاص یافت که با عملکرد ۶۰ تا ۷۰ تن محصول در هر هکتار در مجموع ۱۰هزار تن محصول از این زمین‌ها برداشت و تحویل کارخانه‌های قند شد.

در مناطق گرمسیر استان، کشت چغندرقند به صورت پاییزه انجام می‌شود

وی با بیان اینکه کشت چغندرقند پاییزه با هدف استفاده از آب باران در قصرشیرین از ۲ سال گذشته مرسوم شده است، تصریح کرد: امسال کارخانه‌های قند داخل استان کرمانشاه برای انعقاد قرارداد با کشاورزان چغندرکار در سطح چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های مناطق گرمسیر استان اعلام آمادگی کرده‌اند که پیگیری‌ها ادامه دارد ولی در صورت عدم موافقت کارخانه‌های قند برای اخذ قرارداد با سقف پیش بینی کشاورزان از آن‌ها می‌خواهیم نسبت به کشت‌های معمول دیگر که تا پیش از ۲ سال گذشته که کشت چغندر مرسوم شده در زمین خود اقدام کنند.

وی یادآور شد: کشت چغندر پاییزه در مناطق گرمسیر استان در فصل پاییز انجام خواهد شد و برداشت محصول نیز در ماه‌های اردیبهشت و خردادماه سال آینده انجام می‌گیرد.

پیگیری‌ها از طریق وزارت دفاع برای افزایش سطح قرارداد با چغندرکاران توسط کارخانه قند ادامه دارد

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی از پیگیری‌ها برای افزایش سطح قرارداد با چغندرکاران برای کشت این محصول و خرید تضمینی آن از طریق کارخانه قند بیستون و اسلام آباد غرب و پیگیری از طریق وزارت دفاع خبر داد.

فتح الله حسینی افزود: در این رابطه مکاتبه‌ای با وزیر دفاع انجام شده و امیدواریم این مشکل کشاورزان مرتفع شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.