دولت آمریکا قصد دارد در مجمع عمومی سازمان ملل که اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود طرح خود را برای اصلاح ساختار شورای امنیت به رای بگذارد.

درحالیکه جامعه بین‌المللی به دنبال اصلاح حق وتو و خروج شورای امنیت سازمان ملل از «بن بست حق وتو» است، ایالات متحده آمریکا پیشنهاد اضافه شدن دو کرسی دائم به اعضای این شورا بدون حق وتو را مطرح کرده است.

براساس طرحی که نماینده دائم آمریکا لیندا توماس گرینفیلد ارائه خواهد کرد آمریکایی‌ها قصد دارند دو کرسی دائم برای کشور‌های آفریقایی بدون داشتن حق وتو در شورای امنیت درنظر بگیرند.

با ناتوانی شورای امنیت در تصمیم گیری درباره بسیاری از بحران‌های جهان به دلیل حق وتو از جمله درباره جنگ غزه، بسیاری از کشور‌های جهان خواستار اصلاحات اساسی در ساختار این شورا هستند.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اخیرا تاکید کرده، شورای امنیت در ضمن این که واقعیات امروز را بازتاب نمی‌دهد، «فلج شده و نمی‌تواند کارکرد اساسی خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را ایفا کند..»

آمریکا تا کنون ۴ قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت برای آتش بس در غزه را در حمایت از رژیم صهیونیستی وتو کرده است.

آمریکا همچنین در راستای افزایش شمار نمایندگی‌های جهان در شورای امنیت خواستار اعطای یک کرسی غیر دائم به «جزایر کوچک در حال توسعه جهان» شده است. 
به گفته مقامات آمریکایی، واشنگتن قصد دارد این پیشنهاد خود را در مجمع عمومی سازمان در سال جاری میلادی مطرح کند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار