دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوری‌خواهان را در پی انتشار گزارش نتایج تحقیقاتی درباره خروج فاجعه‌بار ارتش آمریکا در سال ۲۰۲۱ از افغانستان به «سیاسی کاری» نسبت به این موضوع متهم کردند.

روز دوشنبه ابتدا یک گزارش بالغ بر ۳۵۰ صفحه‌ای مایکل مک‌کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از یک تحقیقات سه ساله جمهوریخواهان درخصوص روند خروج ارتش آمریکا از افغانستان منتشر شد. متعاقب انتشار این گزارش دموکرات‌های این کمیته نیز متقابلا با انتشار گزارشی از جانب خود در روز دوشنبه با موضوع خروج آمریکا از افغانستان به محکوم کردن آنچه که «سیاسی کاری» جمهوری‌خواهان در قبال این موضوع دانستند، پرداختند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، گرگوری میکس، نماینده دموکرات ارشد عضو این کمیته در نامه سرگشاده‌ای به دموکرات‌های هم‌حزب خود که ضمیمه گزارش دموکرات‌ها شد، نوشت: «من از مدت‌ها پیش نگرانی‌های خودم را درباره تلاش‌های جمهوری‌خواهان به منظور سیاسی کاری درباره خروج آمریکا از افغانستان ابراز کرده‌ام.»

میکس در این نامه نتیجه‌گیری کرد جمهوری‌خواهان که در گزارش خود به انتقاد از مدیریت دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و «کامالا هریس»، معاون او بر اجرای خروج آمریکا از افغانستان پرداخته‌اند کاری بجز اعتراض به این حقیقت که بایدن صرفا به وعده‌اش برای رقم زدن این خروج عمل کرده و خود را تبدیل به آخرین فرمانده کل قوای آمریکا برای این طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور کرده، انجام نداده‌اند.

گزارش دموکرات‌ها درباره خروج آمریکا در ۲۰۲۱ از افغانستان اذعان کرد که این خروج به شکلی پر هرج و مرج اتفاق افتاد، اما تاکید داشت که شروع‌کننده این روند پر هرج و مرج دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق که با طالبان بر سر این خروج توافق کرده بود، بوده است.

دموکرات‌ها، جمهوریخواهان کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا را متهم کردند به این که تلاش داشته‌اند خروج از افغانستان را یک «فاجعه تمام عیار با ابعاد عظیم» که دولت بایدن به تمامی مسئول آن است، جلوه بدهند.

وزارت امور خارجه دولت جو بایدن در یک بیانیه جداگانه در واکنش به گزارش جمهوری‌خواهان اعلام کرد: «توافقی که دولت ترامپ با طالبان بر سر خارج کردن همه نیرو‌های باقی مانده آمریکایی از افغانستان تا اول مه ۲۰۲۱ برقرار کرده بود توافقی معیوب بود.»

این وزارتخانه همچنین در ادامه بیانیه خود متذکر شد جو بایدن یک چنین توافق معیوبی را که ترامپ در فوریه ۲۰۲۰ با طالبان برقرار کرد به ارث برد.

برچسب ها: آمریکا ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار