همزمان با سومین سالگرد خروج آمریکا از افغانستان، جمهوری‌خواهان با انتشار گزارشی عملکرد دولت «جو بایدن» را به دلیل تخلیه شتاب‌زده به باد انتقاد گرفتند.

جمهوری‌خواهان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در گزارشی که در سومین سالگرد خروج آمریکا از افغانستان منتشر شده، از بایدن به دلیل تلاش‌های شتاب‌زده و بی توجهی به مشاوره متحدان که منجر به مرگ‌ومیر‌های غیرضروری شد، انتقاد کردند.

به نقل از تارنمای هیل، در این گزارش که خروج آمریکا از افغانستان را تجزیه و تحلیل می‌کند، بایدن اینگونه به تصویر کشیده شده که مصمم به ترک این کشور است، اما به دلیل هرج و مرج در مراحل آماده سازی، زمینه برای یک خروج بی‌نظم و مرگبار از طولانی‌ترین جنگ آمریکا فراهم می‌شود.

براساس شواهد موجود که در این گزارش به آن اشاره شده، تصمیم بایدن برای خروج تمام نیرو‌های آمریکایی مطابق توافق دوحه یا توصیه مشاوران ارشد امنیت ملی وی یا متحدان نبوده و با اشاره به توافق دولت دونالد ترامپ مبنی بر خروج از این کشور، بیان می‌کند که خروج از افغانستان بر اساس باور دیرینه و غیرقابل تغییر وی مبنی بر اینکه آمریکا دیگر نباید در افغانستان حضور داشته باشد، صورت گرفته است.

این گزارش، دولت بایدن را متهم می‌کند که نشانه‌های هشداردهنده سقوط سریع کابل به دست طالبان را نادیده گرفته و در نتیجه برنامه‌ریزی و درخواست فوری برای خروج را به تاخیر انداخته است.

کاخ سفید در واکنش به این گزارش مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس را متهم کرده که تنها به جزئیات اشاره نموده و نقش دولت ترامپ را در این میان نادیده گرفته است.

شارون یانگ سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای در همین زمینه اعلام کرد: «هر چیزی که ما از آخرین گزارش حزبی مک‌کال دیده و شنیده‌ایم نشان می‌دهد که مطالب تنها به صورت گزینشی تهیه شده و شخصیت پردازی‌ها نادرست و سوگیری‌های متعصبانه در آن دیده می‌شود.

وی سپس افزود: همانگونه که بار‌ها گفته‌ایم، پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ ما کار درستی بود و در نتیجه امروز کشور ما قوی‌تر شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «به دلیل توافق بدی که ترامپ با طالبان برای خروج از افغانستان تا ماه مه سال ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) انجام داد، رئیس جمهور بایدن وارث یک موقعیت غیرقابل دفاع بود. وی می‌توانست جنگ علیه طالبان را که در قدرتمندترین موضع خود در ۲۰ سال اخیر قرار داشتند، افزایش دهد و حتی نیرو‌های آمریکایی بیشتری را در معرض خطر قرار دهد و یا در نهایت طولانی‌ترین جنگ آمریکا را پس از دو دهه با صرف هزینه دو تریلیون دلار به پایان برساند. اما رئیس‌جمهور از اعزام نسل دیگری از سربازان آمریکایی به جنگی که باید مدت‌ها پیش پایان می‌یافت، خودداری کرد».

پایاگاه هیل در ادامه خاطرنشان کرده است که انتشار این گزارش از سوی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان پیش از نخستین مناظره کامالا هریس نامزد حزب دموکرات با ترامپ منتشر می‌شود که به دنبال استفاده از موضوع خروج از افغانستان علیه دموکرات‌هاست.

به عقیده نویسنده این مطلب، جمهوری خواهان به طور کلی به دنبال حمایت از استدلال‌های ترامپ علیه هریس و بایدن در مورد افغانستان هستند، زیرا خروج ۱۷ روزه از این کشور را یکی از نقاط ضعف دولت بایدن می‌دانند.

این پایگاه خبری متعلق به کنگره آمریکا یادآور شده است: تنها چند روز پس از این خروج بود که طالبان کابل را بسیار سریعتر از آنچه که واشنگتن پیش بینی کرده بود، تصرف کردند. همزمان در فرودگاه کابل جمعیت بسیاری برای فرار از وضعیت موجود هجوم آورده بودند و تصاویر بسیاری از آویزان شدن افراد از هواپیما برای خروج از کشور منتشر شد.

براساس آمار موجود، ۱۰۰ هزار نفر از شرکای آمریکا در افغانستان در این خروج به جا ماندند. در نهایت هم یک بمب‌گذاری انتحاری در نزدیکی فرودگاه کابل در تاریخ ۲۶ اوت ۲۰۲۱ (۳ شهریور ۱۴۰۰) باعث کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ افغان شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار