وزیر امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که کشورش پیش نویس توافق پیمان صلح را به باکو تحویل داده و منتظر پاسخ است.

 از تاس، آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان گفت که این پیش نویس دهمین اصلاحیه از موارد توافق شده در رابطه با پیمان صلح ایروان و باکو است.

این دیپلمات تصریح کرد این پیش نویس شامل کلیه‌ی موارد توافق شده و متن اصلی این طرح است.

میرزویان در ادامه افزود: ما معتقدیم به زودی یک فرصت عالی برای امضای توافق نامه صلح به وجود خواهد آمد و برگ جدیدی را در حفظ ثبات قفقاز جنوبی رقم خواهد زد.

وی همچنین تاکید کرد این توافق نامه همه‌ی مشکلات را از بین نخواهد برد و پس از امضای آن باید به سایر مسائل و مشکلات نیز رسیدگی شود.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد ولی درگیر‌های معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از ۲ طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد.

در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان، یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بار‌ها نقض شده است.

در روز‌های گذشته، دولت ارمنستان برای برقراری ثبات و امضای معاهده صلح، با واگذاری چهار روستا به جمهوری آذربایجان موافقت کرد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: ارمنستان ، پیمان صلح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار