نخست وزیر و وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با یک بازی هماهنگ در پشت صحنه به دنبال ملتهب کردن اوضاع در منطقه هستند.

سه روز پس از تشدید رویارویی رژیم صهیونیستی و حزب الله، حداقل تا عصر دیروز روند آرام نسبی در مرز با لبنان به ثبت رسید. هر دو طرف حملات را کاهش دادند و با گام‌هایی نسبتا آرام موقعیت خود را تثبیت کردند.

براساس گزارش القدس العربی، در نبود حل و فصل سیاسی در شمال اراضی اشغالی، شهرک‌نشینانی که از این مناطق تخلیه شدند و فرمانداران این مناطق همچنان به کابینه رژیم صهیونیستی و وزرای آن فشار می‌آورند. آنها همچنین انتقادات خشمگینانه‌ای را علیه وزیر آموزش و فرمانده امنیت داخلی رژیم مطرح کردند.

نویسنده این گزارش اعلام کرد که حزب الله و ایران با تحرکات اخیر خود نشان دادند که بدنبال راه انداختن یک جنگ منطقه‌ای نیستند، اما به جنایات رژیم پاسخ خواهند داد. ناتوانی رژیم صهیونیستی در خنثی سازی عملیات حزب‌الله نشان داد که ضعف اطلاعاتی این رژیم که از ۷ اکتبر و با شروع عملیات طوفان الاقصی مشخص شده بود، همچنان ادامه دارد.

از سویی دیگر نتانیاهو معتقد است که افزایش فشار نظامی در نهایت قدرت چانه زنی اسرائیل را در مذاکرات بهبود می‌بخشد. به همین دلیل درحالیکه ادعا می‌کند به دنبال توافق در مذاکرات است، دائما به جنایات خود علیه غیرنظامیان در غزه ادامه می‌دهد. با این وجود یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس که اکنون نیز در غزه است، همچنان با زیاده‌خواهی رژیم مقابله و تاکید کرده است که در صورتی توافق را خواهد پذیرفت که آتش‌بس دائم برقرار شود.

اما از سویی دیگر نتانیاهو که به اصطلاح کت سیاسی بر تن کرده است باز هم نتوانست این نقابی که بر چهره زده است را حفظ کند و موضع او درباره مذاکرات وقتی داشت به یک سرتیپ ارتش حمله می‌کرد، مشخص شد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به اهداف خود از جنگ غزه نرسیده است به قدری خشمگین است که اخیرا حتی به خود زحمت انتشار بیانیه‌های کوتاهی برای ابراز تاسف درباره مرگ سربازان صهیونیستی در جنگ را نیز نمی‌دهد.

براساس گزارشی که القدس العربی آن را تهیه کرده است نتانیاهو خیلی سعی دارد خودش را کنترل کند، اما مشخص است که آنها بازی پیچیده‌ای را انجام می‌دهند که شامل هماهنگی کامل در پشت صحنه است. رابطه نزدیک نتانیاهو با ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم که از حامیان اصلی جنگ علیه محور مقاومت و غزه هستند، همچنان ادامه دارد. 

بنابر گزارشی که رسانه‌های صهیونیستی پیش از این داده بودند، این دو وزیر صهیونیست که متحدان اصلی نتانیاهو هستند به او هشدار دادند که اگر با مذاکرات و توافق موافقت کند، آنها از کابینه خارج شده و منجر به سقوط آن خواهند شد، اما چطور اکنون با ادامه مذاکرات مخالفتی ندارند؟!

همین دو روز پیش بود که بن گویر با یورش به مسجدالاقصی در لفاظی گفت که قصد دارد یک کنیسه یهودی در این مسجد بسازد که با واکنش‌های منفی بسیاری در منطقه و جهان روبرو شد. اما نکته قابل توجه این بود که برای اولین بار کابینه صهیونیستی به شهرک‌نشینان و کمپین‌هایی که یورش به مسجد الاقصی را هدایت می‌کنند، کمک مالی کرد. بنظر می‌رسد نتانیاهو و بن گویر توافق کردند که وزیر امنیت داخلی با رفتار و سخنان خود توجهات را جلب و منطقه را ملتهب نگه دارد و برخلاف ادعای نتانیاهو مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات شود.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار