دولت فرانسه حمل تلفن همراه در مدارس را برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال به طور آزمایشی ممنوع می‌کند.

فرانسه طرح ممنوعیت تلفن همراه در مدارس را برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال این کشور به صورت آزمایشی اجرا می‌کند و هدف از آن را ایجاد وقفه از دنیای دیجیتال عنوان کرد.

به گزارش گاردین، کمتر از ۲۰۰ مدرسه مشمول این طرح آزمایشی هستند و دانش‌آموزان را مجبور می‌کنند هنگام ورود تلفن همراه خود را تحویل دهند. در صورت  موفقیت‌آمیز بودن، طرح مذکور از ماه ژانویه در سراسر فرانسه اجرایی خواهد شد.

فرانسه پیش‌تر و در سال ۲۰۱۸ قانونی تصویب کرده بود که دانش‌آموزان را از استفاده تلفن‌همراه در مدرسه منع می‌کرد، اما حمل آن مجاز محسوب می‌شد. 

با این حال، کمیسیونی که توسط امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای بررسی این موضوع ایجاد شده ابراز نگرانی کرده است که قرار گرفتن بیش از حد کودکان در معرض نمایشگر‌ها تأثیر مخربی بر سلامت و رشد آنها دارد. یک گزارش ۱۴۰ صفحه‌ای که در ماه مارس منتشر شد، نشان می‌دهد استفاده زیاد از دستگاه‌های دیجیتال تاثیر منفی بر خواب دارد و سبب بی‌تحرکی، کمبود فعالیت بدنی و اضافه وزن می‌شود.

مدت‌هاست که در سراسر اروپا قانون‌گذاران بر سر ممنوعیت تلفن همراه بحث می‌کنند؛ هرچند که در اکثر کشور‌های این اتحادیه تنها استفاده از تلفن همراه در مدرسه غیر مجاز است و حمل آن اشکالی ندارد. گفته می‌شود برخی از مدارس اسپانیا به صورت خود مختار چنین ممنوعیتی را اعمال کرده‌اند اما دستورالعمل سراسری در این خصوص وجود ندارد. پرتغال نیز در حال آزمایش این طرح است و هر ماه چند روز «بدون تلفن همراه» در مدارس اعلام می‌کند. در هلند نیز محدودیتی مشابه در دبیرستان‌ها اجرا شده اما بیشتر شبیه به یک توصیه است و الزام قانونی ندارد. در آلمان هیچ محدودیت رسمی وجود ندارد، اما اکثر مدارس استفاده از تلفن همراه و دستگاه‌های دیجیتال را در کلاس‌های درس به جز برای اهداف آموزشی ممنوع کرده‌اند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار