مدیر جهاد کشاورزی مرند از برداشت ۶۸۰۰ تن تخمه آفتابگردان آجیلی در این شهرستان خبر داد.

الهیاری به الگوی کشت و مصرف بهینه منابع آبی اشاره کرد و گفت: سطح کشت شده آفتابگردان در سال زراعی امسال به هزار و ۷۰۰ هکتار کاهش یافته و پیش بینی می‌شود ۶۸۰۰ تن محصول با کیفیت برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی افزود: در شهرستان مرند کشت آفتابگردان آجیلی با رقم T ۶، S ۳۰۰ و S ۴۰۰ از اردیبهشت ماه آغاز و پس از طی دوره حدود ۹۰ تا ۱۰۰ روز برداشت محصول تولیدی در نیمه مرداد شروع شده است.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرند در مورد ارقام کشت شده تخمه آفتابگردان آجیلی گفت: کاشت آفتابگردان‌های هیبرید آجیلی به دلیل عملکرد بالا و طول دوره رشد سریع و پر درآمد بودن و همچنین بازارپسندی خوب و بالای این محصولات مورد توجه کشاورزان این شهرستان می‌باشد.

فرزانیان گفت: در سال‌های گذشته به دلیل پایین بودن درآمد با کشت آفتابگردان‌های محلی کشاورزان رغبت چندانی به افزایش بهره وری از واحد سطح نشان نمی‌دادند.

 فرزانیان ادامه داد: مشکلات ارقام محلی آفتابگردان شامل پوک شدن محصول، خوابیدگی و شکستگی در زمان رسیدن، مبتلا شدن به بیماری‌ها و یا بازار ضعیف خرید و فروش بود که تقریبا تمام زحمات کشاورزان را به هدر می‌داد ولی با وارد شدن ارقام هیبرید آفتابگردان‌های آجیلی S ۳۰۰ و S ۴۰۰ بسیاری از مشکلات قبلی کشاورزان حل شده و موضوع افزایش عملکرد این محصولات به بحث شیرین و داغ روز تبدیل شده است.

وی افزود: شرایط اقلیمی و آب و هوای مساعد شهرستان مرند موجب شده تا در این شهرستان در طول سال دو دوره کشت آفتابگردان صورت گیرد.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرند گفت: سطح زیر کشت آفتابگردان یک هزار و ۷۰۰ هکتار است و در حدود ۸۰۰ نفر در کار کاشت، داشت و برداشت محصول آفتابگردان در این شهرستان فعالیت دارند.

فرزانیان در رعایت کردن تناوب کشت محصولات زراعی یکی از بحث‌های بسیار مهم در موضوع افزایش عملکرد آفتابگردان هیبرید S ۳۰۰ و S ۴۰۰ دانست و گفت: تناوب کشت محصولات به دلیل غنی سازی خاک زمین توسط گیاهان مختلف و جلوگیری از فقر مواد غذایی باعث افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی می‌شود. رعایت کردن تناوب یکی از عوامل پیشگیری کننده بیماری‌های مختلف آفتابگردان است.

وی تاکید نمود: مبارزه با بیماری‌های آفتابگردان باید جنبه پیشگیرانه داشته باشد تا عملکرد مورد انتظار به دست بیاید.

وی افزود: اطلاعات دقیق کشاورزان و مطالعه دقیق مراحل کاشت تا برداشت به همراه تجربه‌های قبلی خودشان و انجام تحقیق قبل از انتخاب نهاده‌ها و بذر باعث به حداکثر رسیدن عملکرد و کاهش ضرر‌ها و خسارات وارده خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار