نشست تحلیلی تعاملی مسئولین آموزش ابتدایی و اساتید تعلیم و تربیت دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

سعادتی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در نشست  مسئولین آموزش ابتدایی و اساتید دانشگاه ورود دست اندرکاران تعلیم و تربیت چه در مدرسه و چه در دانشگاه را به عرصه‌های مدیریتی و اجرایی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: شناخت معلمان از مسائل اجتماعی سبب موفقیت آنان در تمامی سطوح از مدرسه تا امور اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه بین دانشگاه به عنوان محل نظریه‌پردازی و پژوهش با مدرسه شکافی عمیق وجود دارد اظهار کرد: هم دانشگاه از واقعیت‌های اجتماعی فاصله دارد و هم سایر بخش‌های دریافت کننده خدمات پژوهشی باوری را که باید به دانشگاه داشته باشند ندارند.

وی با بیان اینکه عملکرد جزیره‌ای دانشگاه و آموزش و پرورش سبب وارد شدن آسیب به اهداف تعلیم و تربیت می‌شود افزود: اگر دانشگاه صرفا به تولید مقالات پژوهشی سطح بالا و آموزش و پرورش هم صرفا به رسالت ذاتی خود بپردازد اهداف تعریف شده در اسناد بالادستی محقق نمی‌شوند.

وی بر شناخت هر دو مجموعه از هم و لزوم بهره‌مندی مدارس و متولیان تعلیم و تربیت از ظرفیت‌های دانشگاهیان جهت داشتن نگاه دقیق‌تر به مسائل پرورشی تاکید کرد و گفت: هر دو مجموعه باید پیش زمینه ذهنی خود را نسبت به هم اصلاح کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: با وجود برخی انتقاد‌ها آموزش غیرحضوری دوران کرونا نشان داد آموزش و پرورش در ایجاد نظم و تربیت دانش‌آموزان به رسالت خود عمل کرده است.

وی با اشاره به وجود ۴۰۰۰ دکتر معلم در دستگاه تعلیم و تربیت اظهار کرد: نسبت به تخصص و مدرک نیرو‌های جذب شده حساسیت لازم را داریم و اغلب نیرو‌های پذیرفته شده دانش آموخته رشته‌های مرتبط به علوم تربیتی هستند.

 اکبری معاون آموزش ابتدایی استان آذربایجان شرقی هدف از برگزاری این نشست را هم اندیشی در راستای تبیین دغدغه‌های تربیتی و برطرف نمودن شکاف بین دانشگاه و مدارس عنوان کرد و گفت: چرایی قابلیت اجرایی نداشتن دانش تئوری در زمینه علوم و مسائل تربیتی و بهره‌مندی از رهنمود‌های اساتید دانشگاه می‌تواند در پر نمودن شکاف بین دانشگاه و مدرسه و تربیت دانش‌آموزانی در تراز سند تحول بنیادین و نظام مقدس جمهوری اسلامی موثر باشد.

وی هدایت صرف دانش‌آموزان به سمت تیزهوشان توسط نظام آموزشی، موضوع محور بودن امتحانات و تبدیل نمره به ارزش، عدم آشنایی با چگونگی رفتار با دانش‌آموز و نوع تعاملات در مدرسه را از جمله آسیب‌های متوجه نظام تعلیم و تربیت برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: نیازمند کمک اساتید دانشگاه با ارتباط، فهم مشترک و درک و تحلیل عمیق مشکلات تعلیم و تربیت و بهره‌مندی از راهنمایی‌های راهگشای آنان و تقویت این ارتباط هستیم تا نظام آموزش و پرورش استان به ویژه در دوره ابتدایی که تمام آموزش‌ها بنیادی هستند مسیر درست خود را طی کند.

تبیین مسائل و دغدغه‌مندی‌های مشترک نظام تعلیم و تربیت و آموزش عالی و ارائه راهکار توسط حاضران، بررسی زمینه‌های مشترک همکاری بین دستگاه تعلیم و تربیت و دانشگاه‌ها و برشماری راه‌های تربیت معلمان توانمند از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.