رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خرید تضمینی گندم در استان از ابتدای فصل برداشت تا امروز، ۲۸ مرداد به ۴۷۲ هزار و ۳۹۵ تن رسیده که ۴۱۴ هزار و ۴۱۰ تن توسط غله و ۵۷ هزار و ۹۸۵ تن توسط تعاون روستایی خریداری شده است.

 اکبر فتحی گفت: ثبت خرید ۴۷۲ هزار و ۳۹۵ تن گندم تا امروز افزایش ۳۴ درصدی خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۵۱ هزار و ۸۷۰ تن بود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه امسال ۲۲ هزار و ۵۰ تن بذر گندم نیز از کشاورزان استان خریداری شده است افزود: در مجموع تاکنون، بیش از ۴۹۵ هزار تن گندم به صورت تضمینی و بذری در آذربایجان شرقی خریداری شده است.

وی افزود: از مجموع سطح اراضی کشت گندم استان تاکنون ۳۶۳ هزار هکتار شامل ۳۲۰ هزار هکتار گندم دیم (۷۸ درصد) و ۴۳ هزار هکتار گندم آبی (۷۴ درصد) برداشت شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت تولید گندم، اظهار کرد: گندم در بین محصولات کشاورزی، بالاترین مصرف محصولات راهبردی را دارد و حداقل سرانه مصرف گندم در ایران ۱۵۰ کیلوگرم برای هر نفر در سال است و حدود ۴۰ درصد از کالری مورد نیاز هموطنان ما از گندم تامین می‌شود.

فتحی افزود: گندم، بیشترین تاثیر را در ارتقای ضریب امنیت غذایی مردم داشته و نتایج پژوهش نشان می‌دهد که ۵۰ درصد پروتئین روزانه ایرانی‌ها از طریق نان تامین می‌شود و ۴۰ درصد امنیت غذایی کشور وابسته به گندم است.

وی با بیان این‌که گندم، نقش راهبردی در اقتدارآفرینی کشور در امنیت غذایی دارد، ادامه داد: اتفاقات بین‌المللی سه سال گذشته نشان داد که اهمیت امنیت غذایی به خصوص محصول گندم به عنوان یک ابزار سیاسی تعیین کننده در مناسبات بین‌المللی مطرح است.

فتحی تاکید کرد: کشور ما غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیکی گندم را با بیش از ۱۸ هزار نمونه گندم در اختیار دارد که در شرایط مختلف محیطی و بیماری‌ها می‌توان ارقام مناسب و مقاومی از گندم را در دسترس داشت.

وی با بیان این‌که اگر روی نکاتی که مربوط به افزایش بهره ‎وری در حوزه گندم است، تمرکز کنیم، علاوه بر تامین نیاز داخل، می‌توانیم صادرات نیز داشته باشیم، گفت: مهم‌ترین راهبرد تامین امنیت پایدار در تولید گندم، تمرکز بر به‌زراعی، به‌نژادی و استفاده از ارقام مناسب، زمان کشت مناسب، کود و تغذیه مناسب، مدیریت بهینه آفات و بیماری‌ها و... است.

فتحی با با بیان اینکه نباید از نظام تامین بذر گندم و تلاش برای استفاده از بذرگواهی غافل شد، افزود: استفاده از سیستم مدیریتی مناسب، ماشین‌آلات و ادوات مناسب و به خصوص کمباین‌ها و ماشین‌های برداشت و تلاش در جهت کاهش ریزش و ضایعات هنگام برداشت هم به افزایش تولید کمک می‌کند.

وی در خصوص توصیه‌های کشاورزی حفاظتی برای تولید پایدار گندم مبنی بر خاک‌ورزی و حفظ بقایای گیاهان تناوبی در مزارع، اظهار کرد: بقایای گیاهی و کود‌های حیوانی منابع مهم تغذیه گیاه برای تولیدات کشاورزی هستند به طوری که با افزایش میزان بقایا از صفر به ۶۰ درصد، عملکرد زیست توده و دانه گندم به طور نسبی افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: حفظ بقایا در حد بهینه در شرایط دیم با ذخیره و فراهم کردن بهتر رطوبت حاصل از بارندگی‌ها، می‌تواند اثر مثبتی بر عملکرد داشته باشد، همان گونه که اضافه کردن ۲۵ تا ۵۰ درصد بقایا باعث افزایش شاخص بهره وری آب به میزان هفت تا ۱۰ درصد و افزایش عملکرد به میزان قابل توجهی می‌شود و برای افزایش کمی، کیفی و افزایش سطح کشت گندم لازم است مشکلات و موانع موجود به صورت منطقه‌ای بررسی و ظرفیت‌های موجود ارزیابی شود.

امسال ۴۰۸ هزار هکتار اراضی دیم و ۵۸ هزار اراضی آبی به کشت گندم در آذربایجان شرقی اختصاص یافت.

برچسب ها: گندم ، جهادکشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.