با توجه به اینکه ویندوز باعث افت جزئی عملکرد پردازنده‌های AMD می‌شود، احتمالا یک به‌روزرسانی برای رفع مشکل در راه است.

تیم قرمز وجود خطای نرم‌افزاری مخفی در ویندوز را عامل افت جزئی در عملکرد پردازنده‌های خود می‌داند.

AMD ادعا می‌کند که وجود یک باگ در سیستم‌عامل ویندوز باعث می‌شود که پردازنده‌های سری رایزن ۷۰۰۰ و ۹۰۰۰ در محیط ویندوز دچار افت عملکرد شوند.

پس از بررسی پردازنده‌های سری رایزن ۹۰۰۰، انتقاداتی درباره‌ی آن‌ها مطرح شد، زیرا برخی معتقدند پیشرفت این سری نسبت‌به رایزن ۷۰۰۰ به‌خصوص در بخش گیمینگ، آن‌چنان که انتظار می‌رفت، چشم‌گیر نیست. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که عامل دیگری بر عملکرد پردازنده‌های Zen 5 در سیستم‌های ویندوزی تأثیر می‌گذارد.

AMD تأیید کرد که نتایج اولیه‌ی منتشرشده توسط بررسی‌کنندگانی مانند کانال یوتیوب Hardware Unboxed، اندکی پایین‌تر از بنچمارک‌های داخلی این شرکت بوده است و اگرچه تفاوت بزرگی نیست، آن‌ها تصمیم گرفتند که به علت آن پی ببرند.

پس از برخی گفت‌وگوها، AMD از HWU پرسید که آیا با حساب کاربری مدیریتی (Admin Account) وارد سیستم می‌شود یا اکانت معمولی (Local User Account). یوتیوبر در ابتدا متوجه منظور تیم قرمز نشده بود و گفت که مانند هر کاربر دیگری با اکانت معمولی وارد شده است.

یوتیوبر توضیح می‌دهد که ظاهراً نوع دیگری از «اکانت ادمین مخفی» در ویندوز وجود دارد که دسترسی‌ها و اولویت‌های بالاتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. (برای ورود با اکانت ادمین، باید این دستور را در CMD تایپ کنید: net user administrator /active:yes)

ای‌ام‌دی: «احتمالاً باگ ویندوز منبع اختلافات است.»

AMD همه‌ی آزمایش‌های داخلی خود را از اکانت ادمین انجام داده بود و پیشنهاد کرد که این ممکن است منبع اختلافات باشد. یوتیوبر موضوع را با بررسی‌کنندگان دیگر درمیان گذاشت و پس از آزمایش ۱۳ عنوان بازی مختلف، متوجه شد که این شرکت درست گفته است. در واقع، نوع حساب کاربری توانسته بود کمی بر کاهش تأخیر بازی‌ها تأثیر بگذارد.

تیم قرمز به این نکته اشاره کرد که حساب کاربری ادمین و حساب کاربری معمولی نتایج متفاوتی تولید می‌کنند و آن را «باگ ویندوز» نامید. البته هنوز مشخص نیست که آیا این ادعا صحت دارد یا خیر. بااین‌حال، واقعیت این است که نتایج متفاوت هستند و فقط سری رایزن ۹۰۰۰ تحت تأثیر نیست.

HWU رایزن 7 7700X را در آزمایش‌های خود گنجاند و در اکثر موارد، عملکرد نرخ فریم بهبود یافت. در نتیجه این باگ مخصوص پردازنده‌های Zen 5 نیست و به Zen 4 هم مربوط می‌شود. بررسی برخی مدل‌های پردازنده‌ اینتل نیز خالی از لطف نیست، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که این مشکل محدود به پردازنده AMD باشد. در شکل‌های زیر، نتایج چهار مورد از بازی‌های مورد بررسی HWU دیده می‌شود:

مهم است توجه داشته باشیم که باگ احتمالی تنها بر عملکرد بازی‌های سنگین در نرخ‌ فریم بالا تأثیر می‌گذارد، بنابراین، طبق گفته‌ی یوتیوبر اگر از پردازنده‌ی رایزن برای نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ، پریمیر یا بلندر استفاده می‌کنید، متوجه تفاوتی بین اکانت ادمین و معمولی نخواهید شد. در شکل زیر میانگین هر ۱۳ بازی آورده شده است:

نتایج نهایی نشان می‌دهند که برای رایزن 7 9700X بهبود چهار درصد و برای رایزن 7 7700X بهبود سه درصدی حاصل شده است. در زمان عرضه، پردازنده‌های رایزن ۹۰۰۰ فقط سه درصد بهتر از مدل‌های قبلی خود عمل کردند، اما با درنظر گرفتن اکانت ادمین، تفاوتشان به چهار درصد افزایش می‌یابد. همان‌طور که AMD می‌گوید، افزایش‌ها بزرگ نیستند، اما تفاوتی پیوسته وجود دارد.

AMD به HWU گفت که این مشکل باید در به‌روزرسانی آینده‌ی ویندوز ۱۱ حل شود، اما اینکه آیا این اتفاق خواهد افتاد و اینکه آیا مشکل واقعاً مربوط‌به ویندوز است و نه AMD، همچنان در ابهام قرار دارد.

منبع: زومیت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار