رئیس گروه سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: رانندگان نباید در این روز‌های تابستانی، کودکان را در خودرو تنها بگذارند.

علیرضا ابراهیمی حریری، به بیان چند نکته بهداشتی برای جلوگیری از حوادث ناشی از گرما به ویژه هنگام استفاده از خودرو پرداخت و با اشاره به اینکه در فصل گرما هرگز فرزند خود را داخل خودر با در و شیشه بسته تنها نگذارید، افزود: دمای داخل خودرو بر اثر تابش مستقیم نور خورشید پس از چند دقیقه بسیار بیشتر از دمای بیرون خودرو شده و جان فرد را به خطر می‌اندازد.

رئیس کارگروه سلامت با بیان اینکه در فصول گرم، هنگام رانندگی در سراشیبی‌ها به طور مرتب ترمز نگیرید، توضیح داد: پس از مدتی احتمال عمل نکردن ترمز به دلیل داغی بیش از حد ناشی از اصطکاک با دیسک و عدم امکان خنک شدن در زمان کوتاه به دلیل گرمای هوای محیط وجود دارد.

حریری ضمن توصیه برای باز گذاشتن درب خودرو قبل از سوار شدن به مدت دو تا سه دقیقه در فصول گرم سال، افزود: هنگام سوار شدن به خودرو در فصول گرم، ابتدا دو تا سه دقیقه درب خودرو را باز بگذارید تا هوا از داخل خودرو خارج شود، زیرا به دلیل پلیمری بودن قطعات داشبورد و بعضی صندلی‌ها با روکش پلاستیکی، حلال‌های ناشی از آلاینده‌های محیطی که به تدریج به داخل این پلیمر‌ها نفوذ کرده‌اند، خارج شده و با توجه به اینکه برخی از این ترکیبات نظیر بنزن سرطان زا هستند، سرنشینان در مواجه با این ترکیبات قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: اگر قصد استفاده از کولر را دارید، ترجیحا ابتدا پنجره‌ها را باز کنید تا غبار موجود در سیستم کولر ماشین که در مسیر عبور هوا ته نشین شده‌اند، خارج شده و در فضای کابین خودرو معلق نشوند.

رئیس کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تابستان معمولا فصل سفر است، خاطرنشان کرد: حتما قبل از حرکت خواب و استراحت کافی داشته باشید، زیرا در غیر این صورت به دلیل کاهش هوشیاری احتمال تصادفات جاده‌ای افزایش پیدا می‌کند، ضمن اینکه به دلیل وجود تشعشعات غیریونیزان UV از نوع A و B در نور خورشید سعی کنید هنگام رانندگی علاوه بر پوشیدن عینک آفتابی حتما از سایه بان شیشه برای پیشگیری از آفتاب سوختگی استفاده کنید.

وی استفاده از قفل کودک اتومبیل را خصوصا برای والدینی که کودک کم سن و سال دارند، ضروری عنوان کرد و گفت: اگر با کودک کم سن و سال مسافرت می‌کنید، علاوه بر استفاده از قفل کودک، مواد شیمیایی مثل روغن ترمز یا حشره‌کش‌ها را در صندلی عقب نگه ندارید.

رئیس کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه توصیه کرد: اگر هنگام رانندگی خصوصا در فصل گرما خودرو شما جوش آورد، خودرو را به سمت راست هدایت و کاپوت ماشین را بالا برده بر روی رادیاتور کم کم آب بریزید و از باز کردن در رادیاتور خودداری کنید، چون آب جوش با فشار بر روی صورت و دستان شما پاشیده شده و موجب سوختگی شدید خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار