رئیس سازمان غذا و دارو یکی از راهبرد‌های این سازمان را ایجاد شفافیت، انتشار عمومی و رایگان داده‌های بازار دارویی کشور دانست و از رونمایی از آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ کشور خبر داد.

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو از رونمایی از آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ کشور خبر داد و  اظهارکرد: هدف از انتشار این داده ها، دسترسی عادلانه به داده‌های بازار دارویی کشور، کمک به توسعه صنعت و بازار دارویی، کمک به برنامه‌ریزی شرکت‌ها در خصوص تامین دارو، ارتقای شفافیت در راستای نظارت عمومی بر سازمان غذا و دارو بوده و ارائه داده‌ها در قالب داشبورد قابل بهره برداری برای تمامی اقشار جامعه و ذی نفعان است.

وی با بیان اینکه تمامی داشبورد‌ها قابلیت جستجوی چندگانه و پیشرفته داشته و در قالب نمودار‌های مختلف، آنالیز‌های کاربردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، گفت: داشبورد‌هایی که پیش از این توسط اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل در بستر Publicbi.fda.gov.ir‏ منتشر شده اند شامل داشبورد آمارنامه دارویی بر اساس اظهار پخش سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، داشبود آمارنامه دارویی براساس اظهار تامین کننده و داشبورد مجوز ترخیص کالای سلامت بوده است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به ویژگی‌های داشبورد آمارنامه دارویی بر اساس اظهار پخش سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، گفت: این داشبورد داده‌های فروش اقلام دارویی شرکت‌های پخش به داروخانه‌ها را ارائه و نزدیکترین داده قابل اتکا به مصرف اقلام دارویی هستند. این اطلاعات شامل ارزش ریالی و مقدار عددی بازار دارویی کل کشور هر یک از شرکت‌ها و یا هر یک از پروانه‌های دارویی، سهم ریالی و عددی هر یک از شرکت‌های تامین کننده و پخش از کل بازار دارویی کشور، از بازار واردات و تولید داخل و یا از بازار دارویی یک قلم دارو است.

 محمدی تصریح کرد: داشبورد آمارنامه دارویی براساس اظهار تامین کننده نیز داده‌های اقلام دارویی که توسط شرکت تامین کننده بعد از تامین، شناسه گذاری (برچسب گذاری) شده و در سامانه تیتک بارگذاری شده بوده و نشان دهنده میزان تامین دارو به صورت واردات و تولید داخل است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات ارائه شده در داشبورد آمارنامه دارویی براساس اظهار تامین کننده نشان دهنده ارزش ریالی و مقدار عددی داروی تامین شده کل کشور هر یک از شرکت‌ها و یا هر یک از پروانه‌های دارویی و سهم ریالی و سهم عددی هر یک از شرکت‌های تامین کننده از دارو‌های تامین شده کل کشور از بازار واردات و تولید داخل و یا از بازار دارویی یک قلم دارو است.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو داشبورد آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ بر اساس اظهار پخش نیز بر اساس داده‌های فروش شرکت‌های پخش به داروخانه‌ها و تمامی داده‌هایی که طی سال توسط شرکت‌های پخش در سامانه تینک بارگذاری شدند جمع بندی و مجددا با شرکت‌ها چک می‌شوند و در نهایت در قالب آمارنامه دارویی آن سال منتشر می‌شود.

برچسب ها: کمبود دارو ، دارویار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار