هر فرد اهدا کننده خون سبب نجات جان سه بیمار خواهد شد.

ایام ماه محرم و صفر یادآور ایثار و از خود گذشتگی امام حسین (ع) و یاران فداکارش است. اهدای خون به دلیل این که سبب نجات جان بیماران  زیادی می شود به نوعی یک ایثار محسوب می شود.

همه ساله در ماه های محرم و صفر و به خصوص در دهه اول محرم مردم نیکوکار و نوع دوست اقدام به اهدای خون می کنند تا جان بیماری را از مرگ نجات دهند.

مصطفی جمالی، مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور درباره نذر خون گفت: نذر خون از قدیم بوده است و در شب‌های قدر ، تاسوعا و عاشورا بسیاری از مردم اهدای خون می‌کنند. هر اهدای خون سه قسمت می‌شود و جان سه نفر را نجات می دهد.

وی بیان کرد: چالشی که امروز با آن مواجه هستیم٬ کاهش اهدای خون در رده سنی جوانان است. جمعیت رو به پیری می رود و عملا با این حساب، نیاز به اهدای خون افزایش پیدا خواهد کرد که امیدواریم با فرهنگ سازی بتوانیم به سه میلیون واحد اهدای خون برسیم.

جمالی افزود: در دوران همه گیری کرونا بیشتر سازمان‌های اهدای خون پیشرفته با مشکل مواجه شدند؛ اما ما حداکثر کاهش اهدای خون ۸ درصدی داشتیم.

هر نذر خون حسینی؛ مسبب نجات جان سه بیمار

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره ذخایر خون گفت: الان نیز در شرایط بسیار خوبی قرار داریم، به طوری که تا ۸ روز ذخایر خونی داریم؛ اما نیازمند مشارکت بیشتر و دائمی مردم با نیت کمک به افراد نیازمند و بیماران در سراسر کشور هستیم.

سیدمنتظر شبر، سرپرست اداره کل انتقال خون استان تهران نیز اظهار کرد: با شروع ماه محرم، بسیاری از عزارداران و مردم خیر و نوع دوست اقدام به اهدای خون خود می کنند.

وی بیان کرد: اکنون پویشی تحت عنوان نذر حسینی در دو ماه محرم و صفر تشکیل شده است و هدف از ایجاد این پویش رفع نیاز ببماران به خون و فرآورده های خونی است.

سرپرست اداره کل انتقال خون استان تهران ادامه داد: برای مدیریت صحیح اهدای خون از مردم درخواست می کنیم که اهدای خون را فقط در دو روز تاسوعا و عاشورا متمرکز نکنند. پویش نذر حسینی در تمام مدت ماه های محرم و صفر ادامه خواهد داشت.

شبر تاکید کرد: هر فرد اهداکننده سبب نجات جان سه نفر می شود. اهدا کنندگان خون می توانند پلاسما، پلاکت و گلبول های قرمز خون خود را اهدا کنند.

وی ادامه داد: مردم کار اجتماعی و زیبایی را در قالب نذر خون رقم می زنند. با اجرای سنت حسنه اهدای خون افراد خون خود را به بیماران و نیازمندان اهدا می کند.

 

رسول محمد زاده جوان ۲۶ ساله‌ای است که برای شرکت در نذرخون راهی پایگاه انتقال خون وصال شده، در خصوص اهدای خون گفت: با اهدای خون خود احساس می‌کنم که بسیاری از بیماری‌ها به واسطه این کار از من دور می‌شود، برای اولین بار و به پیشنهاد دوستان اینجا آمدم  و با نیت نذر خون، ماه محرم را برای انجام این کار خدا پسندانه انتخاب کرده ام.

احمد رضایی جوان ۳۲ ساله‌ای که در حال اهدای خون بود، گفت: اهدای خون را با هدف رفع نیاز بیماران سرطانی و صعب العلاج انجام داده ام و امیدوارم که خداوند این کار مرا قبول و ذخیره آخرت کند.
او به هم سن و سال‌های خودش توصیه کرد که در صورت داشتن شرایط اهدای خون حتما در این کار خیر مشارکت داشته باشند.

هر نذر خون حسینی؛ مسبب نجات جان سه بیمار


اصغر محمدی دیگر اهدا کننده خون با اشاره به اینکه هر سه ماه اهدای خون انجام می‌دهد، معتقد بود که اهدای خون به نوعی تشکر از خداوند به دلیل نعمت سلامتی است؛  همانطور که برای افراد سلامت خودشان مهم است باید به فکر سلامتی دیگران بوده و در حد توان برای تحقشش کمک کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار